W artykule została zaprezentowana problematyka niełatwej pracy z uczniem, dla którego polszczyzna nie jest językiem ojczystym. Autorka omawia sytuację lingwistyczną uczniów pochodzących z Ukrainy, którzy znaleźli się w polskim systemie edukacyjnym w wyniku agresji Rosji na Ukrainę w 2022 roku. Za błędne uznaje założenie, że nauka przedmiotowa, mimo słowiańskiego pochodzenia obu języków, nie będzie sprawiała uczniom trudności. Nauczycielom polonistom prowadzącym zajęcia zarówno z gramatyki, jak i kształcenia literackiego zaleca staranne planowanie procesu dydaktycznego, z wykorzystaniem m.in. słowniczka terminów literackich czy biografii autorów tekstów. Rekomenduje samodzielne przygotowywanie przez uczniów dziennika edukacyjnego czy parafrazowanie trudnych tekstów literackich z zastosowaniem języka współczesnego. Stoi na stanowisku, że to od poziomu języka polskiego zależy, czy ukraiński uczeń osiągnie w Polsce sukces edukacyjny.
Planowanie procesu dydaktycznego oraz techniki pracy z uczniami z Ukrainy (pdf, 285 KB)