Publikacja dla nauczycieli kształcenia zawodowego pracujących z uczniami z niepełnosprawnością, zawierająca propozycje wykorzystania e-materiałów do kształcenia zawodowego publikowanych na Zintegrowanej Platformie Edukacyjnej. Ma stanowić podstawowe wsparcie dydaktyczne, zwłaszcza dla osób, które nie posiadają przygotowania w dziedzinie pedagogiki specjalnej.
Autorka kolejno przybliża modele pracy z uczniami z trzech grup niepełnosprawności: intelektualnej w stopniu lekkim, niewidomych lub słabowidzących, niesłyszących lub słabosłyszących oraz proponuje, jak wykorzystać w pracy z nimi e-materiały do kształcenia zawodowego. Podkreśla znaczenie koncepcji kształcenia inkluzyjnego w edukacji zawodowej, wymagającej zindywidualizowanego procesu dydaktycznego, do którego powinien być rzetelnie przygotowany każdy nauczyciel.
Zdaniem autorki w praktyce szkolnictwa zawodowego codzienna praca z uczniami z niepełnosprawnością wymaga specjalistycznego planowania oraz właściwej organizacji zajęć. Proponowany przewodnik metodyczny ma na celu wskazanie takich metod, form i środków dydaktycznych, w szczególności materiałów multimedialnych składających się na e-materiały do kształcenia zawodowego, które uwzględniają potrzeby, możliwości, a także ograniczenia uczniów – czyli są możliwe do zastosowania w codziennej pracy z nimi.
Na podstawie zawartych w przewodniku wskazań nauczyciel może wybrać najskuteczniejsze narzędzia oraz dobrać właściwe materiały multimedialne, które ułatwią efektywne przyswajanie wiedzy i umiejętności zawodowych przez osoby, które cechuje określona niepełnosprawność.