Odniesienie do potrzeb uczniów ze zróżnicowanymi potrzebami edukacyjnymi w projekcie: „Wsparcie placówek doskonalenia nauczycieli i bibliotek pedagogicznych w realizacji zadań związanych z przygotowaniem i wsparciem nauczycieli w prowadzeniu kształcenia na odległość”
W dniach 29-30 września 2022 r., w Worlinach koło Ostródy, odbyła się XIII. Konferencja Dyrektorów Szkół i Placówek Oświatowych Województwa Warmińsko-Mazurskiego. Organizatorem wydarzenia był Warmińsko-Mazurski Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli w Elblągu.
Podczas konferencji zaprezentowany został projekt „Wsparcie placówek doskonalenia nauczycieli i bibliotek pedagogicznych w realizacji zadań związanych z przygotowaniem i wsparciem nauczycieli w prowadzeniu kształcenia na odległość” w kontekście edukacji włączającej. Temat wystąpienia: „Edukacja włączająca odpowiedzią na potrzeby wszystkich uczniów”, wskazywał na zagadnienia, które znajdują się modułach szkoleniowych projektu:
MODUŁ I Psychospołeczne aspekty edukacji zdalnej, w tym m.in. temat:
- Każdy jest inny – o różnicach w uczeniu się, nie tylko zdalnym,
MODUŁ III Metodyka zdalnego nauczania, w tym m.in. temat:
- Specyfika metodyki edukacji zdalnej w pracy z uczniami ze zróżnicowanymi potrzebami edukacyjnymi
MODUŁ IV Monitorowanie i ocenianie postępów uczniów w procesie edukacji zdalnej w tym m.in. temat:
- Indywidualizacja procesu monitorowania i oceniania postępów w nauce uczniów ze zróżnicowanymi potrzebami edukacyjnymi,
- Schemat indywidualizacji monitorowania postępów uczniów ze zróżnicowanymi potrzebami edukacyjnymi,
- Schemat indywidualizacji oceniania postępów ucznia z dysleksją,
- Schemat indywidualizacji oceniania postępów ucznia z dysgrafią,
- Schemat indywidualizacji oceniania postępów ucznia z dyskalkulią,
- Monitorowanie i ocenianie postępów w nauce uczniów ze sprawnością intelektualną niższą niż przeciętna,
MODUŁ X Wykorzystanie multimedialnych zasobów edukacyjnych, w tym m.in. temat:
- Tworzenie oraz dobór multimedialnych zasobów dydaktycznych z uwzględnieniem zasad projektowania uniwersalnego
Natomiast materiały doradcze, dla uczestników projektu obejmują następujące zagadnienia:
- Przygotowanie procesu edukacji zdalnej z uczniami ze zróżnicowanymi potrzebami edukacyjnymi,
- Diagnoza,
- Dobór metod i technik pracy,
- Dostosowanie programów nauczania,
- Prowadzenie edukacji zdalnej z grupą uczniów ze zróżnicowanymi potrzebami edukacyjnymi,
- Zasady UDL (Universal Design Learning),
- Przygotowanie materiałów i pomocy dydaktycznych do pracy zdalnej z grupą ze zróżnicowanymi potrzebami edukacyjnymi,
- Dostosowania i modyfikacje,
- Wyzwania związane z realizacją edukacji zdalnej z uczniami ze zróżnicowanymi potrzebami edukacyjnymi.
Każdy z 40 pakietów materiałów dydaktycznych do pracy na odległość uwzględnia pracę z uczniami ze zróżnicowanymi potrzebami edukacyjnymi; jest dostosowany do Standardów przygotowywania treści zgodnie z wytycznymi WCAG 2.1 na poziomie AA.