Edukacja zdrowotna to proces kształtowania u uczniów nawyku (podstawy) dbałości o zdrowie własne i innych ludzi oraz umiejętności tworzenia zdrowego środowiska. W opinii europejskich ekspertów daje ona uczniom możliwość nabycia kompetencji (umiejętności, wiedzy i postaw), które są niezbędne do odpowiedzialnego uczestnictwa w życiu społecznym, ponieważ:
- pomaga odkrywać, jakie wybory służą rozwojowi i lepszej jakości życia,
- pomaga zrozumieć siebie i innych,
- pomaga budować obraz świata, który jest najbliższy codziennym doświadczeniom, uczy odpowiedzialności, jest pierwszym stopniem profilaktyki różnych zagrożeń i zachowań problemowych.
Edukacja zdrowotna jest procesem, który trwa przez całe życie i dotyczy wszystkich ludzi.
Edukacja zdrowotna jest nieodłącznym elementem promocji zdrowia. Edukacja zdrowotna pozwala odkryć jakie wybory służą zdrowiu, natomiast promocja zdrowia zapewnia warunki, aby możliwe było dokonywanie „zdrowych” wyborów.
Zarówno w edukacji zdrowotnej, jak i promocji zdrowia najistotniejszy jest aktywny, podmiotowy udział wszystkich grup społeczności szkolnej, w tym także uczniów.
Główne obszary tematyczne edukacji zdrowotnej
- Higiena osobista i otoczenia
- Bezpieczeństwo w życiu codziennym, zapobieganie urazom, pierwsza pomoc
- Zdrowe odżywianie i aktywność fizyczna
- Praca i wypoczynek
- Zdrowie psychospołeczne
- Edukacja seksualna
- Zapobieganie używaniu substancji psychoaktywnych
- Przeciwdziałanie agresji i przemocy wśród uczniów
Zmiany w Podstawie Programowej dotyczące realizacji edukacji zdrowotnej w szkole
Zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej w sprawie nowej Podstawy Programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego z dnia 23 grudnia 2008 r. od 1 września 2009 r. edukacja zdrowotna jest realizowana w szkołach na wielu przedmiotach, ale nie w postaci ścieżki międzyprzedmiotowej.
W preambule nowej Podstawy Programowej dla szkół podstawowych oraz gimnazjów i szkół ponadgimnazjalnych zapisano: „Ważnym zadaniem szkoły jest także edukacja zdrowotna, realizowana przez nauczycieli wielu przedmiotów, której celem jest kształtowanie u uczniów umiejętności dbałości o zdrowie własne i innych ludzi”.
Zgodnie z tymi zapisami treści z zakresu edukacji zdrowotnej zostały umieszczone w wielu obszarach kształcenia, np.: w wychowaniu fizycznym, biologii, wychowaniu do życia w rodzinie, wiedzy o społeczeństwie, edukacji dla bezpieczeństwa, przedsiębiorczości, religii, etyce.
Ponadto, w gimnazjach i szkołach ponadgimnazjalnych, w ramach wychowania fizycznego dodano moduł „edukacja zdrowotna”, który może być realizowany w ramach puli zajęć fakultatywnych. Zakres edukacji zdrowotnej rozszerzono o zagadnienia zdrowia psychospołecznego, ze szczególnym uwzględnieniem umiejętności życiowych (osobistych i społecznych). Zgodnie z nową Podstawą Programową wychowanie fizyczne pełni wiodącą rolę w realizacji edukacji zdrowotnej w szkole. Zajęcia wf powinny być dostosowane do potrzeb uczniów (po przeprowadzeniu diagnozy potrzeb). Ważne jest, aby uczniowie aktywnie uczestniczyli w planowaniu, realizacji i ewaluacji tych zajęć.
Więcej informacji dotyczących programu w matariałach do pobrania
Zespół ds. Promocji Zdrowia w Szkole ORE
Tel. 22 570 83 05