„Nauczanie to więcej niż praca – to sztuka budzenia w ludziach tego, co najlepsze” – słowa Williama Arthura Warda doskonale oddają istotę roli nauczyciela w procesie edukacyjnym. To właśnie on tworzy przestrzeń, w której uczniowie mogą odkrywać, pytać i rozwijać swoje talenty.
W świecie pełnym nowych wyzwań edukacyjnych nauczyciel nie tylko przekazuje wiedzę, lecz także kształtuje postawy, wspiera samodzielność ucznia i pomaga mu budować fundamenty kompetencji potrzebnych w dorosłym życiu.
Tak odpowiedzialna rola nie jest pozostawiona przypadkowi. Obowiązki nauczyciela zostały określone w przepisach prawa. W artykule 6 pkt 2 ustawy „Karta Nauczyciela” czytamy, że nauczyciel ma wspierać każdego ucznia w jego rozwoju. W praktyce oznacza to konieczność uważnej obserwacji uczniów, rozpoznawania ich mocnych stron i trudności, a także dobierania takich metod i form pracy, które realnie wspierają rozwój wychowanków.
Współczesna pedagogika podkreśla znaczenie prowadzenia zajęć zgodnie z metodyką uznaną przez nauki pedagogiczne. Nauczyciele powinni więc stosować strategie, które pozwalają uczniom na aktywność twórczą, eksperymentowanie, poszukiwanie rozwiązań, ale również popełnianie błędów. Takie podejście umożliwia rozwój kompetencji poznawczych, emocjonalnych i społecznych, co jest fundamentem edukacji holistycznej.
Podejmowanie działań opartych na rzetelnej diagnozie potrzeb uczniów, dobór metod pobudzających aktywność oraz budowanie przestrzeni wspierającej samodzielny rozwój wpisują się w nowoczesne rozumienie edukacji.
To właśnie takie zadania stanowią istotę pracy nauczyciela, a przy tym doskonale odzwierciedlają założenia modelu promowanego przez Specjalistyczne Centra Wspierające Edukację Włączającą (SCWEW). Współpraca ze specjalistami oraz konsekwentne kształtowanie środowiska sprzyjającego rozwojowi dzieci i młodzieży sprawiają, że edukacja staje się bardziej dostępna i skutecznie odpowiada na potrzeby wszystkich uczniów.
#FunduszeUE #FunduszeEuropejskie #SCWEW #ORE
