O SCWEW na konferencjach naukowych

Specjalistyczne wsparcie w ramach projektu „Budowa skoordynowanego systemu pomocy specjalistycznej opartego na Specjalistycznych Centrach Wspierających Edukację Włączającą (SCWEW)” było tematem wystąpień podczas trzech konferencji naukowych w październiku br. Uczelnie to nasz ważny partner – współpraca z nimi sprzyja wymianie wiedzy, tworzeniu nowych standardów edukacyjnych oraz promowaniu idei równości w dostępie do nauki. Dzięki ścisłej współpracy z gronem naukowym możemy odpowiadać na bieżące wyzwania praktyki pedagogicznej. W zespole SCWEW mamy przedstawicielki środowiska akademickiego. Jedną z nich jest dr Dorota Prysak, która brała ostatnio udział w konferencjach naukowych i w swoich wystąpieniach prezentowała także doświadczenia specjalistycznego wsparcia SCWEW.

Pierwsza z nich – Ogólnopolska Konferencja Naukowa „Zdrowa Szkoła – Zdrowy Uczeń. W trosce o zdrowe relacje” – odbyła się 9–10 października w Instytucie Pedagogiki Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie. Była poświęcona aktualnym wyzwaniom w obszarze zdrowia psychicznego oraz edukacji zdrowotnej dzieci i młodzieży, szczególnie w kontekście doświadczeń ostatnich lat – czasu po pandemii COVID-19 oraz trwającej wojny za wschodnią granicą Polski. Dr Dorota Prysak zaprezentowała na tej konferencji referat „Niepewność nauczycieli w edukacji włączającej”. Przedstawiła wyniki analiz dotyczących wyzwań, jakie napotykają nauczyciele w procesie włączania uczniów ze zróżnicowanymi potrzebami edukacyjnymi do wspólnej przestrzeni szkolnej. Wskazała również na znaczenie wsparcia systemowego oraz rolę SCWEW w budowaniu poczucia kompetencji i bezpieczeństwa wśród nauczycieli.

Temat kolejnego wystąpienia naszej ekspertki „Edukacja i wsparcie osób z niepełnosprawnościami oraz ich rodzin” był zbieżny z hasłem przewodnim II Ogólnopolskiej Konferencji Naukowej z cyklu „Konteksty i wyzwania współczesnej pedagogiki specjalnej” na Uniwersytecie Rzeszowskim w Rzeszowie (16–17 października). Dr Dorota Prysak omówiła, w jaki sposób działalność Specjalistycznych Centrów Wspierających Edukację Włączającą można skutecznie budować społeczeństwo otwarte, empatyczne i oparte na współpracy różnych środowisk. Przedstawione treści spotkały się z dużym zainteresowaniem uczestników, którzy zwracali uwagę na rozwiązania praktyczne i modele współdziałania wypracowane w ramach projektu.

Dr Dorota Prysak wzięła też udział w II Konferencji „Edukacja i Medycyna” na Wydziale Sztuki i Nauk o Edukacji Uniwersytetu Śląskiego w Cieszynie (29 października). Zaprezentowała tam temat superwizji – jednej z kluczowych form wsparcia oferowanych w Specjalistycznych Centrach Wspierających Edukację Włączającą. Uczestnicy konferencji, reprezentujący zarówno nauki pedagogiczne, jak i medyczne, mieli okazję zapoznać się z najnowszymi rekomendacjami opracowanymi na podstawie wyników pilotażu naszego projektu oraz badań prowadzonych przez ekspertów.

Dzięki aktywnemu udziałowi ekspertki w prestiżowych wydarzeniach naukowych możliwe były szeroka popularyzacja idei edukacji włączającej oraz upowszechnienie rezultatów projektu SCWEW. Prezentowane treści przyczyniły się do pogłębienia dyskusji na temat roli specjalistycznego wsparcia w systemie oświaty oraz do budowania świadomości społecznej w zakresie nowoczesnych i inkluzyjnych rozwiązań edukacyjnych. Współpraca środowiska akademickiego z praktykami oświaty sprzyja tworzeniu skutecznych, opartych na dowodach rozwiązań edukacyjnych. Taka wymiana doświadczeń przynosi obopólne korzyści – praktyka wzbogaca się o narzędzia naukowo uzasadnione, a nauka zyskuje dostęp do cennych obserwacji i wniosków płynących z rzeczywistej pracy w szkołach.

#FunduszeUE #FunduszeEuropejskie #SCWEW #ORE

 

Ostatnia aktualizacja: 28 listopada 2025

Ośrodek Rozwoju Edukacji realizuje projekty dofinansowane z funduszy europejskich w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój oraz Programu Operacyjnego Polska Cyfrowa