Konferencja szkoleniowo-informacyjna „Od identyfikacji potrzeb do działań – partnerstwo w rozwoju dziecka i szkoły”

29 października br. przedstawiciele Ośrodka Rozwoju Edukacji gościli w Specjalnym Ośrodku Szkolno-Wychowawczym w Świdniku. Okazją do spotkania była konferencja szkoleniowo-informacyjna „Od identyfikacji potrzeb do działań – partnerstwo w rozwoju dziecka i szkoły”.

W spotkaniu wzięli także udział przedstawiciele Kuratorium Oświaty w Lublinie, Oddziału Lubelskiego PFRON i władz samorządowych, dyrektorzy placówek oświatowych, nauczyciele, pedagodzy, specjaliści, terapeuci oraz rodzice.

Dyskutowano o skutecznych warunkach specjalistycznego wsparcia.

Organizatorzy wydarzenie – Specjalny Ośrodek Szkolno-Wychowawczy (SOSW) oraz Ośrodek Wsparcia i Testów w Świdniku, we współpracy z Kuratorium Oświaty w Lublinie i Starostwem Powiatowym w Świdniku – podkreślili znaczenia współpracy jako warunku niezbędnego do osiągnięcia sukcesu młodych ludzi. Ten temat stał się przewodnią myślą spotkania.

Jak powiedziała Elżbieta Krupa, dyrektor SOSW: „Konferencja jest przestrzenią spotkania i wymiany doświadczeń – po to, byśmy mogli jeszcze lepiej rozumieć potrzeby naszych uczniów i skuteczniej wspierać ich rozwój. Codzienna praktyka pokazuje, że kluczem do sukcesu jest współpraca nauczycieli, terapeutów, rodziców, instytucji, samorządów i całego środowiska lokalnego. Tak jest u nas w Świdniku. To właśnie dzięki partnerstwu możemy trafnie identyfikować potrzeby dzieci i odpowiadać na nie w sposób mądry, zindywidualizowany i skuteczny. Zarówno pilotaż SCWEW, jak i obecny grant, który realizować będziemy przez najbliższe 15 miesięcy, potwierdzają naszą »specjalizację« – umiemy pracować z uczniami i potrafimy tworzyć przestrzeń do wymiany tych doświadczeń z nauczycielami szkół ogólnodostępnych, którzy pracują z uczniami o zróżnicowanych potrzebach edukacyjnych”.

W wypowiedzi przedstawicieli Powiatu Świdnickiego można było usłyszeć podziw dla trudnej pracy pedagogicznej w SOSW i zrozumienie, że „kluczem do rozwiązania wielu naszych problemów jest spojrzenie na nie z różnej perspektywy: ucznia, rodzica, dyrektora placówki, grona pedagogicznego, kuratora, organu prowadzącego, na ministerstwie skończywszy”.

Konferencję prowadziła Aleksandra Sępoch, starszy wizytator Wydziału Nadzoru Kształcenia Specjalnego oraz Pragmatyki Zawodowej, a wśród prelegentów znaleźli się:

  • dr hab. n. med. Janusz Kocki („Międzynarodowa klasyfikacja chorób – jako język współpracy specjalistów – diagnoza medyczna i wczesna interwencja”);
  • Agnieszka Pietryka, kierownik projektu SCWEW, Ośrodek Rozwoju Edukacji w Warszawie („Systemowe wsparcie ucznia – rola SCWEW w budowaniu edukacji dostępnej”);
  • dr hab. Anna Prokopiak, prof. UMCS („Od identyfikacji potrzeb do działań: rola SCWEW, screeningu i OWiT w kształtowaniu przyszłości edukacji specjalnej”);
  • Agnieszka Pilch, prezes Stowarzyszenia „Mówić bez Słów – ISSAC Polska” („Rozwiązania systemowe i projektowe wspierające dzieci o złożonych potrzebach w komunikowaniu się”);
  • Daniel Wysmulski, kierownik OWiT („Inwestowanie w nowoczesne technologie asystujące – strategie i dobre praktyki);
  • Alina Sarnecka, kierownik Centrum Koordynującego, Ośrodek Rozwoju Edukacji w Warszawie („Centrum koordynujące – rola i zadania”).

Prelegenci omówili działania, programy i projektu, których wspólnym mianownikiem jest lepsze rozumienie i rozwijanie sukcesu dzieci w wieku przedszkolnym i uczniów.

W końcowej części wydarzenia dr hab. Piotr Mazur z Centrum Nowoczesnej Edukacji SCHOLAR, które jest operatorem działań w regionie III, przedstawił informacje o działaniach upowszechniających projekt SCWEW (Specjalistyczne Centra Wspierające Edukację Włączającą). Zwrócił uwagę, że jest to rzadki przykład działań projektowych, w których uczestnicy otrzymują tak duże wsparcie merytoryczne i organizacyjne jeszcze przed przystąpieniem do projektu.

Wypowiedź tę uzupełniła Agnieszka Pietryka, która podziękowała operatorowi za skuteczne działania i znaczne zwiększenie liczby wnioskodawców z regionu III w ostatniej edycji konkursu grantowego.

Organizatorzy już mają plany na dalsze działania w zakresie rozwijania partnerstwa w procesie wsparcia dzieci w wieku przedszkolnym oraz uczniów, ich nauczycieli i rodziców.

Z pewnością i radością ORE będzie częścią tej społeczności.

Ostatnia aktualizacja: 6 listopada 2025

Ośrodek Rozwoju Edukacji realizuje projekty dofinansowane z funduszy europejskich w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój oraz Programu Operacyjnego Polska Cyfrowa