
Zawód nauczyciela coraz częściej wymaga nie tylko wiedzy i umiejętności dydaktycznych, lecz także wysokiej odporności emocjonalnej. Jak pokazują wyniki badania TALIS 2024, polscy pedagodzy wciąż wykonują swoją pracę z pasją i przekonaniem o jej społecznym znaczeniu.
Ten cenny kapitał zaangażowania coraz częściej zderza się z wymagającą rzeczywistością szkolną i ograniczeniami systemowymi. Tylko 10% nauczycieli uważa, że ich praca jest doceniana przez społeczeństwo, a aż 38% doświadcza silnego stresu w pracy. Wielu wskazuje na zaburzoną równowagę między obowiązkami zawodowymi a życiem prywatnym. Nauczyciele podkreślają również, że coraz częściej wchodzą w rolę mentora, mediatora i pedagoga, a w czasach rosnących oczekiwań wobec szkoły te role stają się szczególnie wymagające.
Raport pokazuje, że klasy są coraz bardziej różnorodne: kulturowo, językowo, poznawczo i emocjonalnie. Jedynie 12% nauczycieli deklaruje, że w ich klasie nie ma uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. To dowód, że edukacja włączająca staje się codziennością, ale też wyzwaniem wymagającym wsparcia.
I właśnie tu dostrzegamy znaczenie Specjalistycznych Centrów Wspierających Edukację Włączającą. Ich celem jest wspieranie nauczycieli m.in. poprzez tworzenie przestrzeni do współpracy, wymiany doświadczeń i rozwoju kompetencji w pracy z różnorodnością. Centra dają szkołom realne narzędzia, dzięki którym nauczyciel nie zostaje sam wobec trudności.
Wyniki TALIS 2024 przypominają, że troska o dobrostan nauczyciela to nie przywilej, lecz warunek jakości edukacji. Bo nauczyciel, który ma wsparcie, pracuje efektywniej i z większą uważnością na drugiego człowieka.
#FunduszeUE #FunduszeEuropejskie #SCWEW #ORE