„Higiena cyfrowa w szkole i w przedszkolu” – poradnik o tym, jak mądrze ją wprowadzić

Jak wprowadzić higienę cyfrową w szkole lub przedszkolu – mądrze, skutecznie i z poszanowaniem autonomii społeczności szkolnej? Na to pytanie odpowiada poradnik „Higiena cyfrowa w szkole i w przedszkolu”. Została w nim przedstawiona metoda ICO, czyli rekomendacje Fundacji „Instytut Cyfrowego Obywatelstwa” dotyczące projektowania i wdrażania higieny cyfrowej w edukacji. To instrukcja, która krok po kroku prowadzi przez proces zmian w szkole, a jednocześnie pozostawia przestrzeń na partycypację uczniów, rodziców i nauczycieli.

Poradnik powstał z myślą o osobach mających realny wpływ na kształt życia szkolnego – dyrektorach szkół, nauczycielach, pedagogach, psychologach oraz rodzicach, którym zależy na dobrostanie dzieci i młodzieży.

W obliczu rosnącego wpływu urządzeń ekranowych i mediów społecznościowych na młodych ludzi troska o ich kondycję cyfrową jest dziś jednym z najważniejszych zadań edukacji. Smartfony, gry, platformy i portale społecznościowe stały się integralną częścią ich codzienności – od poranka do późnego wieczora. Szkoła nie może pozostać wobec tego zjawiska obojętna.

Dlatego w poradniku pokazano, jak myśleć o higienie cyfrowej całościowo – nie tylko w kontekście godzin spędzanych w szkole, ale także doświadczeń, emocji i przyzwyczajeń, które uczniowie przynoszą z domów i sieci do szkolnych ławek.

#FunduszeUE #FunduszeEuropejskie #SCWEW #ORE

Ostatnia aktualizacja: 17 października 2025

Ośrodek Rozwoju Edukacji realizuje projekty dofinansowane z funduszy europejskich w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój oraz Programu Operacyjnego Polska Cyfrowa