Pytania i odpowiedzi

Lp.PytanieOdpowiedź
1W jakim terminie powinna rozpocząć się realizacja grantu otrzymanego w III edycji konkursu grantowego?Zgodnie z zapisami Regulaminu konkursu grantowego realizacja przedsięwzięcia grantowego, które zostało wybrane do wsparcia w III edycji konkursu, musi się rozpocząć z początkiem stycznia 2026 r.
2Czy w dokumentacji znajduje się wykaz kryteriów premiujących? Proszę o wskazanie, w którym miejscu.Wykaz kryteriów premiujących został zamieszczony w załączniku nr 8 do Regulaminu konkursu grantowego.
3Czy niepubliczna poradnia psychologiczno-pedagogiczna lub NZOZ prowadzący działalność fizjoterapeutyczną i terapeutyczną mogą brać udział w konkursie grantowym?Wnioskodawcami w konkursie grantowym mogą być wyłącznie organy prowadzące przedszkola specjalne, szkoły specjalne, placówki specjalne lub zespoły szkół specjalnych, a zatem jednostki samorządu terytorialnego (m.in. gminy, powiaty i miasta na prawach powiatu) oraz osoby fizyczne i osoby prawne w przypadku placówek niepublicznych. To one wskazują przedszkole specjalne, szkołę specjalną, placówkę specjalną lub zespół szkół specjalnych do pełnienia funkcji SCWEW.
Poradnia psychologiczno-pedagogiczna może współpracować z placówką wskazaną do pełnienia funkcji SCWEW, może ją wspomagać w działaniu. Podobnie NZOZ prowadzący działalność fizjoterapeutyczną i terapeutyczną.
4Czy możemy wziąć udział w konkursie grantowym, jeśli jesteśmy placówką niepubliczną (przedszkolem, szkołą podstawową) ogólnodostępną, posiadającą oddziały i klasy specjalne?Wnioskodawcami w konkursie grantowym mogą być organy prowadzące przedszkola specjalne, szkoły specjalne, placówki specjalne lub zespoły szkół specjalnych, a zatem jednostki samorządu terytorialnego (m.in. gminy, powiaty i miasta na prawach powiatu) oraz osoby fizyczne i osoby prawne w przypadku placówek niepublicznych. To one wskazują przedszkole specjalne, szkołę specjalną, placówkę specjalną lub zespół szkół specjalnych do pełnienia funkcji SCWEW.
SCWEW ma obowiązek objąć wsparciem 5 przedszkoli lub szkół ogólnodostępnych, w tym również przedszkola lub szkoły integracyjne, posiadające oddziały i klasy specjalne. Oznacza to, że niepubliczne przedszkola, szkoły podstawowe ogólnodostępne, posiadające oddziały i klasy specjalne nie mogą być wnioskodawcami, ale mogą uczestniczyć w przedsięwzięciu grantowym, jako placówki objęte wsparciem specjalistycznego centrum.
5Czy poradnia psychologiczno-pedagogiczna może wnioskować o przyznanie grantu w konkursie?Wnioskodawcami w konkursie grantowym mogą być wyłącznie organy prowadzące przedszkola specjalne, szkoły specjalne, placówki specjalne lub zespoły szkół specjalnych. Zgodnie z Regulaminem konkursu grantowego poradnia psychologiczno-pedagogiczna nie może być wnioskodawcą w konkursie grantowym. Poradnia może współpracować z placówką wskazaną do pełnienia funkcji SCWEW.
6Czy szkoła integracyjna może brać udział w tym projekcie?Szkoła integracyjna nie jest szkołą specjalną. Zgodnie z założeniami projektu szkoła integracyjna nie może być wyznaczona do pełnienia funkcji SCWEW, ale może zostać objęta wsparciem w projekcie przez SCWEW jako jedna z 5 placówek ogólnodostępnych.
7Czy w ramach konkursu mogą aplikować wnioskodawcy z całej Polski?Konkurs grantowy jest prowadzony na terenie całego kraju. Aplikacje mogą składać wnioskodawcy ze wszystkich województw.
8Czy przedszkola niepubliczne, prowadzone przez osoby prywatne, będą traktowane jako placówki z innego powiatu?Nie. Może się zdarzyć, że SCWEW obejmie wsparciem placówkę prywatną z tego samego powiatu. Status prawny organu prowadzącego nie ma tu znaczenia.
9Czy w sytuacji, gdy obejmiemy wsparciem więcej niż 5 przedszkoli, szkół ogólnodostępnych, na etapie oceniania wniosku otrzymamy dodatkowe punkty? Czy wówczas budżet projektu zostanie zwiększony?Zgodnie z Regulaminem konkursu grantowego, w ramach działań SCWEW wsparciem obligatoryjnie powinno zostać objętych łącznie pięć przedszkoli lub szkół ogólnodostępnych z co najmniej jednego powiatu. Dla takiej liczby podmiotów została skalkulowana kwota grantu. Kwota grantu nie podlega zmniejszeniu lub zwiększeniu. Nie ma możliwości zmiany liczby przedszkoli/szkół ogólnodostępnych objętych wsparciem specjalistycznego centrum w ramach przedsięwzięcia grantowego.
10Czy przedszkole ogólnodostępne z oddziałem specjalnym może być objęte wsparciem przez SCWEW?Tak, przedszkole z oddziałem specjalnym jest placówką ogólnodostępną, a zatem może być objęte wsparciem w przedsięwzięciu grantowym zgodnie z założeniami konkursu.
11Czy szkoła integracyjna może brać udział w tym projekcie?Szkoła integracyjna nie jest szkołą specjalną. Zgodnie z założeniami projektu nie może zatem być wyznaczona do pełnienia roli SCWEW, ale może zostać objęta wsparciem w projekcie przez SCWEW jako jedna z 5 placówek ogólnodostępnych.
12Czy możliwe jest objęcie placówki niepublicznej wsparciem SCWEW?Tak. Placówki niepubliczne również mogą być objęte wsparciem SCWEW.
13Czy można objąć wsparciem przedszkole ogólnodostępne, w którym nie ma żadnego dziecka z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego?Zgodnie z Regulaminem konkursu grantowego grantodawca nie wyklucza objęcia wsparciem takiego przedszkola. Wsparciem SCWEW mogą zostać objęte przedszkola i szkoły ogólnodostępne – również takie, w których nie ma dzieci, uczniów z orzeczeniami o potrzebie kształcenia specjalnego. Wsparcie specjalistycznego centrum jest kierowane do kadry przedszkoli i szkół, służy rozwijaniu kompetencji nauczycieli, związanych z pracą z grupą lub klasą zróżnicowaną.
14Czy istnieje organ prowadzący może upoważnić do złożenia wniosku grantowego szkołę specjalną?Tak, organ prowadzący może personalnie upoważnić np. dyrektora szkoły specjalnej do złożenia wniosku grantowego. Stosowny dokument powinien być wówczas dołączony podczas aplikowania. Należy jednak pamiętać, że wnioskodawcą w konkursie nadal pozostaje organ prowadzący, a nie szkoła specjalna.
15Czy prezydent miasta może upoważnić dyrektora SOSW do składania wniosku grantowego i reprezentowania organu prowadzącego jako osobę do kontaktu z ramienia organu prowadzącego?Tak, może. W upoważnieniu powinien zostać określony zakres czynności, które osoba upoważniona może wykonywać w związku z przystąpieniem do konkursu grantowego. Prosimy pamiętać o załączeniu upoważnienia do wniosku grantowego – w tym przypadku będzie to załącznik obligatoryjny.
16Jaka jest kolejność postępowania w przypadku złożenia wniosku grantowego? Czy w pierwszej kolejności trzeba wysłać wniosek w systemie WITKAC, a następnie go wygenerować, podpisać i załączyć w systemie?Tak. Aby poprawnie podpisać Wniosek grantowy, należy go najpierw złożyć w systemie Witkac.pl – klikając przycisk „ZŁÓŻ OFERTĘ”. Po złożeniu oferty w systemie pojawi się napis „Brak załączonego wniosku podpisanego elektronicznie (wymagany)” i przycisk „ZAŁĄCZ WNIOSEK”.
Wówczas należy pobrać wniosek w wersji pdf, podpisać ten dokument elektronicznie za pomocą podpisu kwalifikowalnego lub profilu zaufanego i podpisany plik pdf z wnioskiem grantowym załączyć w systemie – klikając przycisk „ZAŁĄCZ WNIOSEK”.
17Czy system WITKAC pozwala wysłać wniosek aplikacyjny, jeśli nie dodano załączników (gdy załączniki są niewymagane), np. listu intencyjnego?Tak, system WITKAC pozwala wysłać wniosek aplikacyjny bez załączników, ponieważ załączniki nie zawsze są dokumentem obligatoryjnym. Gdyby grantobiorca nie dołączył załącznika, który okazałby się wymagany, dopuszcza się uzupełnienie wniosku grantowego w tym zakresie na etapie oceny formalnej.
18Czy pełnomocnictwo musi być podpisane podpisem elektronicznym?Nie, pełnomocnictwo załączone do wniosku grantowego może być skanem oryginalnego dokumentu.
19Czy wniosek grantowy należy podpisać obligatoryjnie podpisem kwalifikowalnym? Czy dopuszcza się tradycyjny podpis i załączenie skanu wniosku grantowego?Wniosek grantowy należy podpisać elektronicznie – podpisem kwalifikowalnym lub profilem zaufanym. Nie dopuszcza się załączania skanu dokumentu podpisanego odręcznie.
20Reprezentuję organ prowadzący – JST. Czy do wniosku powinnam dołączyć zaświadczenie o numerze identyfikacyjnym REGON wnioskodawcy?Dokument określający status prawny wnioskodawcy, czyli organu prowadzącego, wymagany jest tylko wówczas, jeśli nie jest on dostępny w ogólnodostępnych rejestrach. W przypadku organu prowadzącego będącego JST nie są one wymagane.
21Czy możliwe jest podpisanie listu intencyjnego/porozumienia między organem prowadzącym a poradnią psychologiczno-pedagogiczną, jeżeli poradnia jest jednostką organizacyjną powiatu (zależność podległości)?Jeśli chodzi o wykazanie sformalizowanej współpracy wnioskodawcy z poradnią psychologiczno-pedagogiczną na rzecz SCWEW (kryterium premiujące nr 4), to w przypadku gdy wnioskodawca jest organem prowadzącym zarówno dla placówki wskazanej jako SCWEW, jak i dla poradni zainteresowanej współpracą, za dokument potwierdzający współpracę uznaje się uchwałę organu prowadzącego, określającą tę współpracę, lub inny równoważny dokument.
22Czy możliwe jest podpisanie porozumienia między powiatem a szkołami ponadpodstawowymi, dla których powiat jest organem prowadzącym?W przypadku szkół ogólnodostępnych objętych wsparciem przez SCWEW, jeśli szkoły te mają ten sam organ prowadzący co placówka wskazana do pełnienia funkcji SCWEW, nie ma obowiązku dołączania listu intencyjnego. Obowiązek ten dotyczy tylko sytuacji, gdy szkoły ogólnodostępne objęte wsparciem SCWEW i placówka wskazana do pełnienia funkcji SCWEW mają różne organy prowadzące.
23Czy na etapie składania wniosku grantowego należy ilościowo zaplanować rodzaj sprzętu, w jaki zostanie wyposażona wypożyczalnia?Ostateczna liczba i rodzaj sprzętu kupowanego ze środków grantu powinny wynikać z pogłębionej diagnozy potrzeb, którą trzeba przeprowadzić na I etapie działania specjalistycznego centrum. Zapisy we wniosku grantowym powinny wynikać ze wstępnej diagnozy potrzeb.
24Czy realizacja przedsięwzięcia grantowego obejmuje okres wakacji i ferii?Grantobiorca zobowiązany jest do realizacji przedsięwzięcia grantowego niezależnie od kalendarza szkolnego.
25Proszę o wyjaśnienie zapisu ze str. 12 Regulaminu konkursu grantowego: „Grantobiorca jest zobowiązany do kontynuowania działań SCWEW po zakończeniu udziału w projekcie, obejmując wsparciem minimum po 5 szkół i placówek prowadzących kształcenie ogólne”.Zgodnie z Regulaminem konkursu grantobiorca zobowiązany jest do kontynuowania działań SCWEW po zakończeniu udziału w projekcie, obejmując wsparciem co najmniej 5 przedszkoli lub szkół ogólnodostępnych zgodnie z ich potrzebami. Założenia konkursu nie przewidują jednocześnie minimalnego okresu trwałości. W związku z tym to wnioskodawcy indywidualnie określają zakres trwałości działań we wnioskach grantowych.

Opisując trwałość projektu we wniosku, należy wziąć pod uwagę zróżnicowane uwarunkowania lokalne, w tym wykorzystanie dostępnych zasobów instytucjonalnych i środowiskowych do budowania sieci specjalistycznego wsparcia dla przedszkoli i szkół ogólnodostępnych. Może się bowiem okazać, że każdy z nowo utworzonych SCWEW będzie mógł funkcjonować bez wsparcia z EFS przez inny okres czasu. Każde z rozwiązań przyjętych w przedsięwzięciu grantowym, jeśli tylko uwzględnia wsparcie dla co najmniej 5 szkół i przedszkoli ogólnodostępnych, zostanie przyjęte przez oceniających, jako wypełnienie wymagań minimalnych deprymowanych przez definicję obligatoryjnego wskaźnika rezultatu pn. Liczba Specjalistycznych Centrów Wspierających Edukację Włączającą funkcjonujących po zakończeniu udziału w Projekcie, która brzmi: „Wskaźnik obejmuje liczbę funkcjonujących SCWEW, które po zakończeniu udziału w Projekcie nadal obejmują wsparciem minimum pięć przedszkoli lub szkół ogólnodostępnych”.

Po zakończeniu interwencji publicznej SCWEW będą miały zagwarantowany przez Ośrodek Rozwoju Edukacji stały dostęp do treści, metod i narzędzi służących prowadzeniu wspomagania szkół w pracy z uczniem ze zróżnicowanymi potrzebami, a działania realizowane w SCWEW będą wspierane przez Centrum Koordynujące, utworzone w ORE w ramach utrzymania trwałości projektu „Opracowanie modelu funkcjonowania Specjalistycznych Centrów Wspierających Edukację Włączającą”, którego celem było wypracowanie Modelu funkcjonowania SCWEW i wdrożenie go do praktyki edukacyjnej.
26Czy jest określony minimalny i maksymalny czas utrzymania projektu po zakończeniu działań grantowych?Nie. Nie został wskazany minimalny ani maksymalny okres trwałości.

Zgodnie z Regulaminem konkursu grantobiorca zobowiązany jest jedynie do kontynuowania działań SCWEW po zakończeniu udziału w projekcie, obejmując wsparciem co najmniej 5 przedszkoli lub szkół ogólnodostępnych zgodnie z ich potrzebami. W związku z tym wnioskodawcy indywidualnie określają zakres trwałości działań we wnioskach grantowych i możliwości kontynuowania działań.
27Czy dopuszczalne jest wskazanie we wniosku grantowym innych kwot w poszczególnych etapach niż te ujęte w załączniku 2 do Regulaminu konkursu grantowego?Dopuszczalne jest wskazanie we wniosku grantowym, w poszczególnych etapach, kwot różniących się od tych wskazanych w załączniku nr 2 do Regulaminu konkursu grantowego. Istotne jest jednak, aby kwoty z poszczególnych etapów sumowały się do kwoty grantu, określonej w Regulaminie konkursu grantowego, tj. 718 851,00 zł.
28Czy po zaakceptowaniu wniosku i podpisaniu umowy grantowej możliwe będą przesunięcia między pozycjami w budżecie?Granty są rozliczane ryczałtowo na podstawie efektów cząstkowych przypisanych do każdego z pięciu etapów realizacji przedsięwzięcia grantowego. Do każdego z tych etapów przypisana jest też łączna kwota wydatków. Grantobiorca po podpisaniu umowy otrzyma pierwszą transzę środków w wysokości kwot wydatków zaplanowanych na 1, 2 i 3 etap. Aby otrzymać drugą transzę środków na realizację 4 i 5 etapu, grantobiorca musi wykazać, że zrealizował w pełni efekty cząstkowe wymagane dla 1, 2 i 3 etapu, opisane w załączniku 2 do Regulaminu konkursu grantowego.
29Czy we wniosku w punkcie 8 wpisujemy wartość wydatków kwalifikowanych – kwot przeznaczonych na realizację dla poszczególnych etapów, czyli de facto przepisujemy wartości z załącznika nr 2? Czy na tym etapie we wniosku należy opisać planowane sposoby realizacji działań dla każdego etapu?Dopuszczalne jest wskazanie we wniosku grantowym, w punkcie 8, w odniesieniu do poszczególnych etapów, kwot różniących się od tych wskazanych w załączniku nr 2 do Regulaminu konkursu grantowego. Istotne jest jednak, aby suma tych kwot dała kwotę grantu określoną w Regulaminie konkursu grantowego, tj. 718 851,00 zł.
30Co w sytuacji niezrealizowania założeń dla danego etapu? Czy rozliczamy każdy etap merytorycznie i finansowo?Każdy z etapów rozliczany jest merytorycznie na podstawie efektów przypisanych do danego etapu. Jeśli chodzi o kwestie finansowe, grantobiorca otrzyma pierwszą transzę środków w wysokości kwot wydatków zaplanowanych na 1, 2 i 3 etap po podpisaniu umowy grantowej. Aby otrzymać drugą transzę środków – na realizację 4 i 5 etapu – Grantobiorca musi wykazać, że zrealizował w pełni efekty cząstkowe wymagane dla 1, 2 i 3 etapu – załącznik 2 do Regulaminu konkursu grantowego.
31Proszę o wskazanie rodzaju dokumentu, który ma potwierdzać powołanie i utworzenie SCWEW? Czy uchwała zarządu powiatu będzie spełniać kryteria wymaganego dokumentu formalnego powołującego SCWEW?Uchwała zarządu powiatu może być właściwym dokumentem, który potwierdzi powołanie SCWEW. Warto jednak zwrócić uwagę, że dokument ten nie jest wymagany na etapie aplikowania o grant.
32Czy szkoły, które były objęte wsparciem SCWEW w ramach „Pilotażowego wdrożenia modelu SCWEW”, mogą zostać objęte wsparciem również w edycjach konkursów z FERS?Tak, szkoły objęte wsparciem SCWEW w ramach projektu pilotażowego realizowanego przez ORE w ramach PO WER mogą zostać objęte wsparciem również w ramach edycji konkursu grantowego w FERS.
33Czy wśród 5 placówek, które mają zostać objęte wsparciem SCWEW, muszą znaleźć się placówki ze wszystkich poziomów edukacyjnych?Nie, nie ma takiego obowiązku. Mogą to być placówki z dowolnych poziomów edukacyjnych.
34Jeżeli SCWEW powstałby przy jednej z placówek wchodzących w skład zespołu szkół specjalnych, czy w kolejnych edycjach konkursu organ prowadzący może złożyć wniosek grantowy o utworzenie kolejnego SCWEW przy innej placówce wchodzącej w skład tego samego zespołu?W ramach zespołu szkół specjalnych organ prowadzący może utworzyć SCWEW w zespole szkół specjalnych bądź w jednej szkole specjalnej lub jednym przedszkolu specjalnym, które wchodzą w skład zespołu szkół. Jeżeli SCWEW powstanie w zespole szkół specjalnych, nie jest możliwe utworzenie w nim SCWEW w kolejnej edycji konkursu.
35Czy SCWEW będzie odrębną jednostką (posiadającą regon i NIP), zatrudniającą zespół ekspertów?Nie, SCWEW nie będzie posiadał odrębnej osobowości prawnej, ponieważ będzie działał w strukturach placówki pełniącej funkcję SCWEW.
36Czy osoba fizyczna będąca organem prowadzącym przedszkole specjalne, pełniąca w nim funkcję dyrektora oraz psychologa, specjalisty WWR, będzie mogła pełnić funkcję lidera?Zgodnie z zapisami zawartymi w Modelu funkcjonowania SCWEW osoba, która będzie pełniła funkcję lidera w specjalistycznym centrum, powinna spełnić takie kryteria jak:
- co najmniej 5 lat doświadczenia w obszarze organizacji i zarządzania oświatą;
- dzielenie się wiedzą i doświadczeniem we wsparciu nauczycieli, specjalistów w obszarze kształcenia specjalnego, pracy z grupą/klasą zróżnicowaną;
- zatrudnienie w przedszkolu specjalnym, szkole specjalnej lub placówce specjalnej, w której powstaje SCWEW.

Za spełniającą wymóg zatrudnienia w przedszkolu specjalnym, szkole specjalnej lub placówce specjalnej, w której powstaje SCWEW, uznaje się także osobę fizyczną, która pełni jednocześnie funkcję organu prowadzącego oraz dyrektora placówki. Warunkiem niezbędnym jest aktywne wykonywanie zadań z zakresu organizacji i zarządzania, a także wspieranie kadry pedagogicznej w realizacji zadań edukacyjnych i wychowawczych w tej placówce.
Jednocześnie zatrudnienie nauczyciela w przedszkolu, szkole, placówce specjalnej powinno być zgodne z zapisami zawartymi w Rozporządzeniu Ministra Edukacji i Nauki z dnia 14 września 2023 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli (Dz.U. z 2023 r., poz. 2102).
37Czy ekspertom, którzy mają wziąć udział w przedsięwzięciu grantowym, należy przypisać funkcje zgodnie z Modelem funkcjonowania SCWEW (ekspert ds. edukacji włączającej, technologii wspomagających itd.)?Modelu funkcjonowania SCWEW – załącznik nr 1 do Regulaminu konkursu grantowego – nie zostały wydzielone odrębne zadania dla poszczególnych ekspertów. Zatem we wniosku grantowym należy podać imiona i nazwiska ekspertów, którzy będą realizować zadania specjalistycznego centrum. W informacji o ekspertach należy uwzględnić wymagania dla ekspertów określone w części 4.3. Modelu funkcjonowania SCWEW.
38Czy pomieszczenia na wypożyczalnię sprzętu specjalistycznego i przeznaczone na szkolenia powinny mieścić się w siedzibie placówki, która pełni funkcję SCWEW?Pomieszczenia na wypożyczalnię sprzętu specjalistycznego powinny mieścić się w siedzibie SCWEW. Dopuszcza się użyczenie pomieszczeń od innej instytucji. Wówczas rekomenduje się, aby była to instytucja podległa organowi prowadzącemu, by użyczenie miało charakter bezpłatny.
39Czy po zakończeniu projektu sprzęt i pomoce dydaktyczne zakupione do wypożyczalni wracają do SCWEW? Czy sprzęt po 15 miesiącach przechodzi na własność placówki realizującej projekt?Zakłada się, że sprzęt będzie mógł być wypożyczany również po zakończeniu realizacji grantu, a prowadzenie wypożyczalni może być kontynuowane przez przedszkole, szkołę lub placówkę specjalną, które realizowały grant.
A zatem jeśli sprzęt został wypożyczony jeszcze w trakcie trwania projektu i pomimo zakończenia grantu jest nadal potrzebny, to wypożyczenie powinno być aktualne. Sprzęt zostanie zwrócony zgodnie z regulaminem wypożyczalni.
40Co zrobić w przypadku, gdy sprzęt z wypożyczalni ulegnie zniszczeniu w trakcie wypożyczenia? Co zrobić w przypadku, gdy sprzęt z wypożyczalni zostanie skradziony lub zagubiony podczas wypożyczenia?Rekomenduje się ubezpieczenie sprzętu. Odpowiedzialność za zakupiony sprzęt ponosi grantobiorca. Warto kwestie dot. zniszczenia, kradzieży, zagubienia uwzględnić w regulaminie wypożyczania.
41Czy diagnozy wstępnej należy dokonać z wykorzystaniem kwestionariusza ankiety dołączonego do dokumentacji projektowej? Czy można ten arkusz zmodyfikować? Czy można użyć innego narzędzia?
Placówka opracowuje własne kwestionariusze diagnozy czy wykorzystuje formularz arkusza diagnozy, stanowiący załącznik do Regulaminu konkursu?
Rekomendujemy zastosowanie arkusza diagnozy wstępnej. Wzór ankiety ma charakter pomocniczy. Można ten wzór rozbudować lub zastosować inne narzędzie.
42Czy SCWEW może objąć wsparciem dwie szkoły z jednego zespołu szkół?Zgodnie z Regulaminem konkursu grantowego przedszkole ogólnodostępne bądź szkoła ogólnodostępna, które są wskazane jako placówka objęta wsparciem SCWEW, mogą w całym konkursie, tj. we wszystkich edycjach, zostać objęte wsparciem tylko raz i tylko przez jednego wnioskodawcę.
W przypadku objęcia wsparciem przez SCWEW – w bieżącej lub we wcześniejszych edycjach konkursu – choćby jednej placówki ogólnodostępnej wchodzącej w skład zespołu szkół nie jest możliwe objęcie wsparciem pozostałych placówek wchodzących w skład tego samego zespołu szkół w bieżącej lub w kolejnych edycjach konkursu grantowego.
43Czy liderem w projekcie może być osoba niebędąca pracownikiem szkoły specjalnej, w której realizowany jest projekt?Osoba, która nie jest zatrudniona w przedszkolu specjalnym, szkole specjalnej lub placówce specjalnej, w której powstaje SCWEW, nie może zostać liderem specjalistycznego centrum. Zespół SCWEW stanowi potencjał kadrowy wnioskodawcy.
44Kiedy (na jakim etapie) organ prowadzący placówkę specjalną powołuje SCWEW? Czy SCWEW należy powołać przed złożeniem formalnego wniosku do ORE, a dokładniej przed rozpoczęciem wypełniania wniosku grantowego?Organ prowadzący może formalnie powołać SCWEW po przyznaniu dofinansowania. Nie musi się to stać wcześniej. Istotne jest jednak, by przedszkole specjalne, szkoła specjalna lub placówka specjalna były już wybrane i gotowe do działania w okresie wskazanym we wniosku o dofinansowanie. Tym samym, jeśli planują Państwo aplikować o grant w II edycji konkursu grantowego, SCWEW musi zacząć działać od 1 września.
45Jakie wymagania/kryteria należy stosować wobec eksperta zewnętrznego?Wymagania dot. eksperta zewnętrznego powinny zostać określone zgodnie z opracowanym planem wsparcia i potrzebami w tym zakresie. Nie jest konieczne, aby była to jedna osoba, raczej należy kierować się zadaniami w poszczególnych etapach i pod tym kątem dobierać ekspertów.
46Na jakiej podstawie ustalić kwoty wynagrodzenia dla lidera i ekspertów? Czy są określone wytyczne dotyczące stawek wynagrodzenia lidera, ekspertów, koordynatorów?Stawki wynagrodzeń powinny wynikać z przepisów obowiązujących w danej placówce, np. regulaminu wynagrodzeń.
47Na jakiej zasadzie zawiera się umowy z ekspertami wewnętrznymi i zewnętrznymi? Czy są to umowy zlecenia, czy inne formy?Forma zaangażowania i rozliczania wynagrodzeń ekspertów nie podlega weryfikacji przez grantodawcę, tj. ORE. Umowy należy zawierać zgodnie z wewnętrznymi uregulowaniami.
48Jaka forma zatrudnienia, np. (czy umowa zlecenie) /forma rozliczenia płatności, powinna być zastosowana przy zaangażowaniu koordynatorów w 5 placówkach współpracujących ze SCWEW?Forma zaangażowania i rozliczania wynagrodzeń koordynatorów nie podlega weryfikacji przez grantodawcę, tj. ORE. Należy stosować wewnętrzne uregulowania.
49Czy członkowie zespołu SCWEW muszą być zatrudnieni na umowę o pracę?Nie jest wymagane zatrudnienie członków zespołu SCWEW na podstawie umowy o pracę, ale nie jest to też zabronione. Podstawa zatrudnienia zespołu SCWEW powinna wynikać z rozwiązań przyjętych przez organ prowadzący. Istotne jest, aby te osoby stanowiły faktyczny potencjał placówki wyznaczonej do pełnienia funkcji SCWEW.
50Czy będą wymagane karty pracy ekspertów zaangażowanych w projekt?Karty czasu zaangażowania osób zatrudnionych w SCWEW nie będą wymagane od grantobiorcy na etapie składania sprawozdania z realizacji danego etapu. Karta może być wykorzystana do weryfikacji czasu pracy lidera, ekspertów, koordynatorów SCWEW oraz ekspertów zewnętrznych. Karty powinny znajdować się w dokumentacji grantobiorcy.
51Czy oprócz dokumentu zbiorczego będą wymagane sprawozdania z poszczególnych działań ekspertów?Na potwierdzenie realizacji działań do sprawozdania dotyczącego danego etapu grantobiorcy dołączają dokument zbiorczy. Na potrzeby analizy skuteczności i zrealizowanych działań grantodawca może poprosić o dodatkowe dokumenty, jakie grantobiorca jest zobowiązany opracować w toku realizacji przedsięwzięcia grantowego.
52Jak należy liczyć liczbę nauczycieli z placówek współpracujących ze SCWEW? Czy to te same osoby przechodzące przez wszystkie etapy, czy na każdym etapie osoby mogą się różnić?Liczba nauczycieli objętych wsparciem SCWEW jest uzależniona od potrzeb i powinna dotyczyć konkretnych osób, które korzystają ze wsparcia SCWEW i są objęte wsparciem w ramach przedsięwzięcia grantowego (indywidualna ścieżka wsparcia). Przy czym wsparcie może być udzielane wielokrotnie, adekwatnie do potrzeb odbiorców i rodzajów wsparcia (formy indywidualne i zbiorowe).
53Czy zespół SCWEW może liczyć więcej niż 5 osób?Zgodnie z zapisami Regulaminu konkursu grantowego zespół SCWEW składa się z 5 osób – lidera i 4 ekspertów. W skład zespołu nie wliczamy ekspertów zewnętrznych, którzy mogą być zatrudnieni do realizacji wybranych działań.
54Czy liderem może być dyrektor szkoły pełniącej rolę SCWEW?Tak, o ile spełnia wszystkie wymagania wskazane w części 4.3. Modelu funkcjonowania SCWEW.
55Czy do niektórych działań, np. specjalistycznych szkoleń, można zatrudnić dodatkowego eksperta, innego niż lider lub jeden z ekspertów SCWEW?Tak, istnieje taka możliwość. Taka osoba to ekspert zewnętrzny. Ekspertem zewnętrznym może być również nauczyciel, specjalista ze szkoły, w której utworzono SCWEW.
56Czy jest konkretnie określona miesięczna liczba godzin do przepracowania przez członków zespołu SCWEW (lidera i ekspertów)?Liczba godzin zaangażowania lidera i ekspertów SCWEW wynika przede wszystkim z przyjętego planu wsparcia dla poszczególnych przedszkoli i szkół ogólnodostępnych. Planując zaangażowanie w realizację zadań, należy wziąć pod uwagę zawarte w załączniku nr 2 do Regulaminu konkursu grantowego, tj. wymagane do osiągnięcia efekty cząstkowe SCWEW w poszczególnych okresach rozliczeniowych. Efekty cząstkowe i wartości do osiągnięcia na każdym z pięciu etapów muszą być zgodne z zapisami w ww. załączniku i uwzględniać plan wsparcia dla przedszkoli i szkół ogólnodostępnych.
57Czy lider i eksperci przed złożeniem wniosku grantowego muszą być zatrudnieni w szkole specjalnej pełniącej rolę SCWEW? Czy wskazane osoby można zatrudnić dopiero do realizacji przedsięwzięcia grantowego?Zgodnie z Modelem funkcjonowania SCWEW przedszkole, szkoła lub placówka specjalna powinny dysponować zasobem kadrowym do utworzenia specjalistycznego centrum już na etapie aplikowania.
58Czy kadra SCWEW może mieć stałe wynagrodzenie na danym etapie, a dodatkowo realizować inne zadania/zajęcia dodatkowo płatne?Kwestie zatrudnienia kadry SCWEW oraz regulacje dotyczące ich wynagrodzeń leżą w gestii wnioskodawcy oraz jego wewnętrznych uregulowań. Nie jest to obszar weryfikowany przez grantodawcę, tj. ORE.
59Czy organizując konferencję, oprócz nauczycieli, specjalistów z przedszkoli szkół ogólnodostępnych objętych wsparciem specjalistycznego centrum, można zaprosić na nią nauczycieli z placówek innych niż te objęte wsparciem SCWEW?Można zaprosić do udziału w konferencji nauczycieli innych niż zatrudnienie w placówkach objętych wsparciem SCWEW. Będzie to zdecydowanie służyć upowszechnianiu działań i zachęcać inne placówki do udziału w kolejnych edycjach konkursu.
60Czy osoba prowadząca wypożyczalnię to jeden z ekspertów?Zadania związane z funkcjonowaniem wypożyczalni zostały opisane w Modelu funkcjonowania SCWEW. Przydział tych zadań wynika z wewnętrznych ustaleń zespołu.
61W przedszkolach nie ma etatów pedagogów specjalnych. Czy dyrektor przedszkola może być koordynatorem?Funkcję koordynatora powinien pełnić pedagog specjalny. Jeżeli w przedszkolu lub szkole ogólnodostępnej nie jest zatrudniony pedagog specjalny, funkcję koordynatora może pełnić pedagog, psycholog lub inny nauczyciel wskazany przez dyrektora. Możliwe jest też pełnienie funkcji koordynatora przez dyrektora przedszkola lub szkoły ogólnodostępnej.
62Czy w ramach realizacji przedsięwzięcia grantowego można zaplanować bufet kawowy oraz materiały konferencyjne (teczki, długopisy, foldery itp.) na potrzeby dwóch konferencji dla minimum 100 uczestników?Tak, takie koszty są możliwe do poniesienia w ramach grantu. Planując koszty poszczególnych działań, należy mieć na uwadze ich racjonalność w stosunku do zamierzonych efektów.
63Czy sprzęt zakupiony podczas projektu „Pilotażowe wdrożenie modelu SCWEW” może być dołączony do wypożyczalni w obecnej edycji konkursu grantowego?Tak, sprzęt ten stanowi potencjał techniczny placówki wskazanej do pełnienia roli SCWEW i może zostać wykorzystany w wypożyczalni.
64W jakiej formie organ prowadzący ma powierzyć funkcję lidera? Kto zatrudnia lidera i ekspertów?Za zatrudnienie lidera i ekspertów specjalistycznego centrum odpowiedzialny jest grantobiorca. Zasady zatrudnienia powinny wynikać z regulacji prawnych obowiązujących w placówce.
65Jaki zasięg powinna mieć kampania społeczna?Kampania społeczna powinna objąć zasięgiem rejon działania wszystkich przedszkoli i szkół biorących udział w projekcie. Celem kampanii jest upowszechnienie wiedzy na temat specjalistycznego wsparcia i działania SCWEW.
66Ile trwa godzina szkoleń realizowanych przez zespół SCWEW w projekcie?Przyjmuje się, że 1 godzina szkoleniowa to 45 minut. 
67Czy konsultacje dla rodziców mogą być skierowane do dorosłych uczniów/uczennic, tzn. czy te osoby mogą uczestniczyć w konsultacjach zamiast swoich rodziców?Uczestnikiem konsultacji dla rodziców może być dorosły uczeń/słuchacz szkoły objętej wsparciem. Konsultacja powinna być zorganizowana za pośrednictwem szkoły.

Ośrodek Rozwoju Edukacji realizuje projekty dofinansowane z funduszy europejskich w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój oraz Programu Operacyjnego Polska Cyfrowa