
We wrześniu rozpoczął się cykl konferencji inaugurujących działalność specjalistycznych centrów. To dla projektu „Budowa skoordynowanego systemu pomocy specjalistycznej opartego na Specjalistycznych Centrach Wspierających Edukację Włączającą” wydarzenia o ogromnym znaczeniu. Jesteśmy na nich obecni, poznajemy bliżej liderów i ekspertów SCWEW, przedstawicieli samorządów, organizacji pozarządowych i instytucji wspierających.
Rozmawiamy o dostępnej edukacji i budowaniu systemu, który zapewnia wsparcie wszystkim dzieciom i uczniom, a także nauczycielom i rodzicom. Przybliżamy rolę Ośrodka Rozwoju Edukacji w tym procesie. To inspirujące spotkania, które utwierdzają nas w przekonaniu, że obraliśmy właściwą drogę i że podążają nią z nami zaangażowane osoby, dla których otwarta szkoła to nie tylko hasło.
Wśród wrześniowych wydarzeń istotna była prezentacja specjalistycznych centrów działających od lipca tego roku. Liderzy i zespoły ekspertów po raz pierwszy zaprezentowali się szerzej w lokalnych środowiskach. Wskazano także obszary wsparcia oraz partnerów, którzy wspólnie ze SCWEW będą pomagać szkołom i przedszkolom.
Pierwsza konferencja w ramach projektu odbyła się 18 września w Kętrzynie, pod patronatem honorowym starosty kętrzyńskiego Michała Kochanowskiego. Jej mottem była „Siła w różnorodności”. Podkreślano, że różnorodność w środowisku szkolnym staje się wartością wtedy, gdy towarzyszy jej odpowiednie wsparcie. Wystąpienia przedstawicielek ORE oraz liderki SCWEW Anety Dunaj pokazały, że projekt nie tylko podnosi jakość edukacji, ale również konsoliduje środowisko. Starosta zaznaczył, że finansowanie oświaty traktuje jako inwestycję, a nie koszt, a SCWEW jest przykładem inwestycji przynoszącej długofalowe korzyści całej społeczności lokalnej. To ważne słowa, które wzmacniają przekonanie o słuszności koncepcji projektu.
Ważnym punktem wydarzenia było również wystąpienie dr. Radosława Piotrowicza pt. „Ocena funkcjonalna i skrining małego dziecka”. Ekspert podkreślił, że ocena funkcjonalna to narzędzie wspierające proces dydaktyczno-wychowawczy, które pozwala trafniej rozpoznawać potrzeby i możliwości uczniów. Zaznaczył także, że poznawanie i ocenianie potencjału dzieci to integralna część codziennej pracy nauczycieli i wychowawców.
19 września uczestniczyliśmy w konferencji SCWEW w Waniorowie. Jej hasło „Budowanie mostów do lepszej jakości nauki (…)” dobrze oddawało intencje projektu. Prelegenci podkreślali w wystąpieniach znaczenie współpracy szkół, poradni psychologiczno-pedagogicznych i rodziców, a także omawiali nowe wyzwania stojące przed nauczycielami i całym systemem oświaty. Szczególne zainteresowanie wzbudziły wystąpienia psychologa-suicydologa pt. „Jak być latarnią w burzy – wspieranie dziecka w trudnych emocjach i zapobieganie kryzysom samobójczym” oraz sędzi sądu rejonowego pt. „Dziecko i jego głos – nowe standardy wysłuchania małoletniego”. Konferencja potwierdziła potrzebę istnienia SCWEW w powiecie gryfickim oraz chęć współpracy innych instytucji – nie tylko z sektora edukacji – z centrum w Waniorowie.
„Różni, ale razem – wspólna przestrzeń edukacji” to tytuł konferencji, która odbyła się 25 września w SCWEW w Ziemięcicach. W jej programie znalazły się panele warsztatowe dające przestrzeń do wymiany doświadczeń i inspirujących rozwiązań. Ważne miejsce zajęły wystąpienia poświęcone m.in. komunikacji PECS, profilaktyce umiejętności komunikacyjnych, współpracy rodziców i szkoły, wykorzystaniu wirtualnej rzeczywistości w edukacji oraz przełamywaniu stereotypów. Wydarzenie uświetnił koncert skrzypcowy „Harmonia różnorodności” w wykonaniu ekspertki SCWEW Marty Rubik.
Wrzesień zamknęły dwie konferencje, które odbyły się 30 września. SCWEW w Bielsku-Białej zorganizowało wydarzenie pod hasłem „Edukacja włączająca – siłą różnorodnych perspektyw”. Obecni na nim przedstawiciele władz lokalnych podkreślali rolę SCWEW w rozwijaniu dostępności i jakości edukacji. W programie znalazły się m.in.: refleksje dr Edyty Nowak-Żółty na temat wzmacniania odporności psychicznej nauczycieli, prezentacja prof. dr. hab. Zenona Gajdzicy dotycząca różnych poziomów wspierania edukacji włączającej – od globalnej polityki po lokalne rozwiązania – oraz wystąpienie mgr Jolanty Dróżdż-Stoszek o wspieraniu dzieci w budowaniu odporności psychicznej i przeciwdziałaniu trudnym zachowaniom.
Tego samego dnia w Białej Podlaskiej odbyła się ostatnia wrześniowa konferencja pod hasłem „Inkluzja w praktyce”. Wydarzenie zgromadziło wielu gości – przedstawicieli samorządów, dyrektorów szkół, nauczycieli, specjalistów i ekspertów związanych z edukacją włączającą. Obecność lubelskiego wicekuratora oświaty i wiceprezydenta Białej Podlaskiej podkreśliła rangę wydarzenia i znaczenie projektu dla rozwoju edukacji w regionie. W programie znalazły się m.in. wystąpienia dr Aleksandry Borowicz z KUL oraz prof. UAM dr. hab. Beaty Jachimczak dotyczące oceny funkcjonalnej, jej założeń i wdrażania. Konferencję zakończył panel dyskusyjny, podczas którego uczestnicy dzielili się refleksjami i propozycjami dalszych działań na rzecz dostępnej edukacji włączającej oraz podkreślali znaczenie specjalistycznego wsparcia.
Wrześniowe konferencje otworzyły nowy etap budowania specjalistycznego systemu wsparcia, który integruje działania ekspertów SCWEW, samorządów i instytucji partnerskich na rzecz dostępnej edukacji. Dziękujemy organizatorom, uczestnikom, ekspertom oraz partnerom za obecność, energię i inspirujące spotkania. Z entuzjazmem przygotowujemy się już do udziału w konferencjach październikowych.
#FunduszeEuropejskie #FunduszeUE #SCWEW #ORE