
17 i 18 lipca w Centrum Szkoleniowym Ośrodka Rozwoju Edukacji w Sulejówku odbyło się spotkanie szkoleniowe pod hasłem „Szkoła dostępna dla wszystkich”, poświęcone aktualnym wyzwaniom, kierunkom rozwoju oraz współpracy na rzecz edukacji włączającej w Polsce. Organizatorem był Wydział – Centrum Koordynujące SCWEW.
W spotkaniu wzięli udział: podsekretarz stanu w Ministerstwie Edukacji Narodowej Izabela Ziętka, dyrektor Departamentu Edukacji Włączającej MEN Elżbieta Neroj, przedstawiciele i przedstawicielki Ośrodka Rozwoju Edukacji z Wydziału – Centrum Koordynującego SCWEW, Wydziału Edukacji Włączającej i zespołu projektowego SCWEW.
Spotkanie było skoncentrowane na prezentacji i analizie aktualnych działań realizowanych w ramach projektów prowadzonych przez Ministerstwo Edukacji Narodowej, Ośrodek Rozwoju Edukacji, Instytut Badań Edukacyjnych i Fundację Rozwoju Systemu Edukacji. Uczestnicy mieli okazję usystematyzować wiedzę na temat różnorodności i wielości wypracowywanych systemowych rozwiązań zwiększających dostępność edukacji. Szczególną uwagę poświęcono:
- nowym inicjatywom legislacyjnym i strategicznym kierunkom rozwoju edukacji włączającej;
- roli ekspertów wspierających wdrażanie projektu „Budowa skoordynowanego systemu pomocy specjalistycznej opartego na SCWEW” w 2025 roku i planowanym działaniom w ramach kolejnych edycji konkursu grantowego;
- współpracy Wydziału – Centrum Koordynującego i zespołu projektowego SCWEW;
- promowaniu idei szkoły dostępnej dla każdego ucznia;
- dostępności i jakości e-materiałów oraz roli Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej w zapewnianiu nowoczesnych i dostępnych narzędzi dydaktycznych.
Podczas spotkania zespół projektowy SCWEW przedstawił podsumowanie działań realizowanych w ramach projektu. Skoncentrował się na dotychczasowych efektach oraz planowanych kierunkach rozwoju.
Wydarzenie było także okazją do dyskusji dotyczącej zmian w zakresie edukacji uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Dr Beata Rola i dr Radosław Piotrowicz omówili w wystąpieniu:
- znaczenie i zastosowanie oceny funkcjonalnej jako narzędzia wspierającego proces kształcenia i indywidualizacji pracy z uczniem;
- projekt podstawy programowej kształcenia ogólnego dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym;
- ramowe plany nauczania oraz propozycje zespołu projektowego ds. podstawy programowej dotyczące dostosowań programowych dla uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
Spotkanie „Szkoła dostępna dla wszystkich” stanowiło ważne forum dialogu i współpracy instytucji centralnych i zespołów realizujących działania projektowe. Wspólna refleksja, wymiana wiedzy i planowanie kolejnych kroków przyczyniają się do budowy bardziej spójnego, dostępnego i skutecznego systemu wsparcia dla szkół i przedszkoli w całej Polsce.
#FunduszeUE #FunduszeEuropejskie #SCWEW #ORE