O szkole dostępnej dla wszystkich podczas spotkania z wojewódzkimi koordynatorami sieci

24 czerwca w siedzibie Instytutu Badań Edukacyjnych – Państwowego Instytutu Badawczego odbyło się spotkanie wojewódzkich koordynatorów sieci w ramach projektu „Szkoła dostępna dla wszystkich”. W działania projektowe zostały włączone placówki doskonalenia nauczycieli w całej Polsce. Rolą koordynatorów jest współpraca z nauczycielami specjalistami – doradcami ds. dostępności uczenia się, która opiera się na modelu konsultacyjnym, wzajemnym mentoringu i wymianie doświadczeń.

W spotkaniu uczestniczyli przedstawiciele środowiska edukacyjnego i wojewódzcy koordynatorzy sieci. Ośrodek Rozwoju Edukacji reprezentowali pracownicy Wydziału Centrum Koordynującego SCWEW, Wydziału Edukacji Włączającej i projektu „Opracowanie rozwiązań zapewniających dostęp do wysokiej jakości zindywidualizowanego i spersonalizowanego doradztwa metodycznego”. Projekt SCWEW reprezentowały Agnieszka Charzyńska i Sylwia Herod.

Tematem przewodnim spotkania była rola placówek doskonalenia nauczycieli w upowszechnianiu praktyk włączających. Podsumowano lokalne działania wspierające nauczycieli specjalistów w realizacji zadań projektowych. Przedstawiono wnioski wojewódzkich koordynatorów sieci z pracy doradczej i konsultacyjnej na rzecz wsparcia uczniów o zróżnicowanych potrzebach edukacyjnych. Omówiono także koncepcję profesjonalnych wspólnot uczących się (PLC) oraz wypracowanie strategii wspierania szkół w budowaniu i rozwijaniu kultury współpracy nauczycielskiej, ukierunkowanej na poprawę efektów uczenia się wszystkich uczniów.

W dyskusji i prezentacjach podkreślono, że celem podejmowanych działań jest wzmocnienie nauczycieli specjalistów poprzez konsultacje, doradztwo i superwizje bieżącej pracy z uczniami. Efekt to pogłębienie kompetencji i wdrożenie do praktyki strategii oddziaływań zapewniających dostępność edukacji dla wszystkich uczniów.

W trakcie spotkania omówiono interwencje, czyli oddziaływania edukacyjno-specjalistyczne wobec uczniów i rodziców oraz zespołu nauczycieli przedszkola lub szkoły. Interwencje obejmują kluczowe obszary funkcjonowania szkoły. W ich ramach zostały przygotowane materiały dla nauczycieli specjalistów w związku z pełnieniem funkcji doradców dostępności uczenia (DDU). Doradcy mają za zadanie wspierać nauczycieli w rozwoju ich kompetencji w zakresie szeroko rozumianej dostępności edukacji. W czasie trwania projektu nauczyciele i specjaliści oraz rodzice uczniów korzystali ze wsparcia w postaci konsultacji udzielanych przez specjalistów merytorycznych.

Dostrzegamy zbieżność działań podejmowanych w ramach „Szkoły dostępnej dla wszystkich” z zadaniami realizowanymi przez SCWEW. Wspólnymi adresatami naszych działań pozostają nauczyciele i specjaliści z przedszkoli i szkół. Celem jest wzmocnienie kompetencji kadry i jej bezpośrednie wsparcie. Dlatego też materiały i rozwiązania wypracowane w projekcie „Szkoła dostępna dla wszystkich” mogą być cenną pomocą dla działań specjalistycznych centrów. Obszary wsparcia są określane w przypadku „Szkoły dostępnej dla wszystkich” na podstawie wcześniejszych analiz, natomiast w projekcie SCWEW mają charakter procesowy i są ustalane na podstawie zindywidualizowanej diagnozy potrzeb przedszkola lub szkoły. Podążamy równoległymi ścieżkami. Jesteśmy blisko nauczycieli, szkoły i codziennych wyzwań wynikających z pracy ze zróżnicowanymi zespołami. Podobnie widzimy szkołę: jako miejsce otwarte i zróżnicowane. Jej unikatowa wartość to szkolny klimat, w którym kluczowy jest dobrostan całego środowiska. Aby go wspierać, zarówno w projekcie „Szkoła dostępna dla wszystkich”, jak i w SCWEW wzmacniamy kompetencje kadry i budujemy przestrzeń, w której każdy uczeń może rozwijać swój indywidualny potencjał. Taką szkołę przyszłości projektujemy i budujemy.

#FunduszeUE  #FunduszeEuropejskie  #SCWEW  #ORE

Ostatnia aktualizacja: 27 czerwca 2025

Ośrodek Rozwoju Edukacji realizuje projekty dofinansowane z funduszy europejskich w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój oraz Programu Operacyjnego Polska Cyfrowa