
„Edukacja jutra… szanse i wyzwania” to tytuł konferencji zorganizowanej 28 maja 2025 r. w Wołowie z inicjatywy dolnośląskiej kurator oświaty Ewy Skrzywanek. Organizatorami wydarzenia byli Powiat Wołowski i Gmina Wołów wraz z placówkami specjalnymi: Zespołem Placówek Resocjalizacyjnych w Brzegu Dolnym, Zespołem Szkół Specjalnych w Lubiążu oraz Zespołem Szkół Specjalnych i Placówek Oświatowych w Wołowie. Wydarzenie było adresowane do potencjalnych grantobiorców konkursu grantowego na utworzenie SCWEW: dyrektorów szkół specjalnych i organów prowadzących.
Ośrodek Rozwoju Edukacji reprezentowały wicedyrektor Marzenna Habib i kierownik Wydziału Resocjalizacji i Socjoterapii Marta Paluch. Przedstawicielką projektu „Budowa skoordynowanego systemu pomocy specjalistycznej opartego na SCWEW” była jego kierownik Agnieszka Pietryka. W spotkaniu wzięła także udział podsekretarz stanu w Ministerstwie Edukacji Narodowej Paulina Piechna-Więckiewicz, która w swoim wystąpieniu zapewniła, że MEN realnie ocenia sytuację nauczycieli i prowadzi działania zapewniające poprawę ich warunków pracy, ale także projektuje różnorodne mechanizmy wsparcia.
Na początku konferencji organizatorzy – przedstawiciele lokalnych samorządów – przypomnieli, że edukacja ma kluczowe znaczenie dla rozwoju społecznego. Podkreślili rolę szkolnictwa specjalnego w rozwoju dzieci i młodzieży z indywidualnymi potrzebami i w ich przygotowaniu do funkcjonowania w dorosłym życiu. Zwrócili uwagę na konieczność wsparcia szkolnictwa specjalnego w jego zadaniach. Kurator oświaty Ewa Skrzywanek zapewniła, że rolą nadzoru pedagogicznego będzie budowanie przestrzeni do wymiany dobrych praktyk oraz zapewnienie wsparcia dla dyrektorów i nauczycieli.
W wystąpieniach konferencyjnych szeroko zostały omówione wyzwania dla szkół, nauczycieli, rodziców, ale także uczniów. Prelegenci: prof. Marek Konopczyński, konsultant wojewódzki ds. psychiatrii dzieci i młodzieży dr hab. n. med. Monika Szewczuk-Bogusławska i Marta Paluch z ORE zgodnie podkreślali, jak istotne jest zidentyfikowanie wyzwań, które stoją przed systemem edukacji. Zauważyli konieczność pogłębienia wiedzy nauczycieli i rodziców na temat funkcjonowania dzieci i uczniów w środowisku rówieśniczym. Wskazywali na potrzebę dialogu i współpracy, aby efektywnie wspierać dzieci i młodzież.
Wśród najważniejszych wyzwań systemu edukacji wymieniono: zdrowie psychiczne, minimalizowanie zachowań ryzykownych i poszerzenie oferty wsparcia dla młodzieży niedostosowanej społecznie. Podkreślono, że warunkiem budowania optymalnego środowiska szkolnego jest dbałość o dobrostan nauczycieli i uczniów. Również współpraca z rodzicami, oparta na zaufaniu i odpowiedzialności, to czynnik wpływający na poprawę sytuacji młodych ludzi.
Kierownik projektu SCWEW, nawiązując do tytułu konferencji, przedstawiła rolę specjalistycznych centrów w budowaniu edukacji jutra, czyli edukacji odważnej, otwartej i odpowiedzialnej. Tak właśnie zdefiniowała dostępność edukacji na podstawie doświadczeń z pilotażowego wdrożenia modelu SCWEW w latach 2021–2023. Podkreśliła, że 23 specjalistyczne centra odważnie, ale też odpowiedzialnie wkroczyły do 160 przedszkoli i szkół ogólnodostępnych, aby wspólnie z nauczycielami i rodzicami zmieniać edukację na lepsze. Aby ta zmiana stała się możliwa, niezbędne były otwartość i gotowość do współpracy. Pilotaż potwierdził, że gdy skonsoliduje się środowisko wokół wspólnego celu, można wiele zmienić. Tym celem jest szkoła jutra.
Agnieszka Pietryka omówiła też perspektywę budowania skoordynowanego systemu pomocy specjalistycznej, którego efektem będzie współpraca 285 zespołów SCWEW na poziomie lokalnym, regionalnym i centralnym – po to, aby zapewnić wsparcie nauczycielom z przedszkoli i szkół ogólnodostępnych. Podkreśliła rolę Ośrodka Rozwoju Edukacji: to projekt obecnie w nim realizowany wraz z Centrum Koordynującym zapewni wsparcie liderom i kadrze SCWEW. Kontynuacją tematyki specjalistycznego wsparcia były prezentacje SCWEW w Brzegu Dolnym i SCWEW w Bolesławcu. Doświadczenia tych placówek potwierdziły, że specjalistyczne centra to szansa dla edukacji.
Wzruszającym momentem było przekazanie „Anioła SCWEW”, którego wykonali uczniowie z Zespołu Szkół Resocjalizacyjnych w Brzegu Dolnym. Towarzyszył on tej szkole w trakcie realizacji projektu wdrożeniowego, a podczas konferencji został symbolicznie przekazany zespołowi projektowemu ORE.
#FunduszeUE #FunduszeEuropejskie #SCWEW #ORE