
Pod hasłem „Wzmacniać, umożliwiać i włączać – aktualne kierunki w pedagogice specjalnej” odbyła się XV ogólnopolska konferencja naukowa z cyklu „Dyskursy Pedagogiki Specjalnej”. 22 i 23 maja na Uniwersytecie Gdańskim zgromadzili się wybitni naukowcy, praktycy i przedstawiciele instytucji zaangażowanych w rozwój edukacji włączającej.
Jednym z ważnych punktów konferencji było promowanie roli Specjalistycznych Centrów Wspierających Edukację Włączającą (SCWEW) jako istotnego elementu systemu wsparcia szkół ogólnodostępnych. W wystąpieniu plenarnym „SCWEW. (Nie)potrzebny element systemu wsparcia edukacji dla wszystkich” dr hab. Beata Jachimczak, prof. UAM, omówiła kluczowe wyzwania i potencjał centrów w kontekście polityki oświatowej i praktyki edukacyjnej.
Kontynuacją tego wątku było wystąpienie „Rola placówek specjalnych w rozwoju edukacji włączającej – współpraca, wsparcie, rozwój” w ramach panelu dotyczącego międzynarodowych kontekstów edukacji włączającej. Prelegentki Katarzyna Szczepkowska-Szyszko i Ewa Rodziewicz z projektu „Budowa skoordynowanego systemu pomocy specjalistycznej opartego na SCWEW” przedstawiły modelowe praktyki oraz działania wspierające realizację idei inkluzji z wykorzystaniem zasobów i kompetencji ekspertek i ekspertów SCWEW.
Cenne refleksje i doświadczenia w zakresie inkluzyjnych strategii edukacyjnych zaprezentowała również ekspertka dr Dorota Prysak, która omówiła projekt wyszehradzki „Struktury niepewności” w kontekście systemowych rozwiązań wdrażanych w krajach Europy Środkowo-Wschodniej.
Konferencja była nie tylko przestrzenią wymiany wiedzy, lecz także forum inspirującym do dalszych działań na rzecz dostępnej, empatycznej i jakościowej edukacji dla wszystkich uczennic i uczniów – z pełnym wykorzystaniem potencjału, jaki niosą ze sobą SCWEW.
#FunduszeUE #FunduszeEuropejskie #SCWEW #ORE