
Ekspertki projektu „Budowa skoordynowanego systemu pomocy specjalistycznej opartego na Specjalistycznych Centrach Wspierających Edukację Włączającą”, operator regionu II Agnieszka Kluszczyńska, realizująca działania upowszechniające w woj. lubuskim, łódzkim, wielkopolskim i świętokrzyskim, oraz dr hab. Beata Jachimczak uczestniczyły w spotkaniu zorganizowanym 29 maja przez Łódzkiego Kuratora Oświaty Janusza Brzozowskiego. Zaproszeni byli także kuratorzy z Bydgoszczy, Kielc, Lublina, Opola, Poznania i Rzeszowa. Spotkanie było okazją do przybliżenia funkcjonowania specjalistycznych centrów jako wsparcia nauczycieli i specjalistów.
Ekspertki projektu Sylwia Herod i Justyna Ilczuk przedstawiły zadania SCWEW w zakresie celowanego wsparcia, uwzględniającego zindywidualizowaną diagnozę potrzeb przedszkoli i szkół ogólnodostępnych. Podkreśliły, że to rozwiązanie ma wzmocnić kadrę szkolnictwa ogólnodostępnego w pracy ze zróżnicowanymi zespołami klasowymi. Ważnym elementem działań centrów jest prowadzenie wypożyczalni, których zasoby są udostępniane przedszkolom i szkołom. Specjalistyczny sprzęt z wypożyczalni umożliwia pełne uczestnictwo w życiu klasy i szkoły każdemu uczniowi, z uwzględnieniem indywidualnych potrzeb. Ekspertki podkreśliły, że działania SCWEW to kolejny krok w kierunku dostępnej edukacji.
Dr hab. Beata Jachimczak, prof. Uniwersytetu Adama Mickiewicza w Poznaniu, wskazała szereg projektów, w których nadrzędne stają się dostępność edukacji i adekwatność wsparcia. Zwróciła uwagę na znaczenie specjalistycznych centrów i projektu „Perspektywa 3P”, którego działania są ukierunkowane na kompleksowe wsparcie poradni psychologiczno-pedagogicznych, wdrożenie podejścia opartego na modelu biopsychospołecznym i zwiększenie dostępności usług poradni dla osób potrzebujących wsparcia. Specjalistyczne centra będą współpracować z poradniami, aby wspomagać szkoły w ocenie funkcjonalnej.
Prof. Jachimczak nawiązała do tytułu projektu „Budowa skoordynowanego systemu pomocy specjalistycznej opartego na Specjalistycznych Centrach Wspierających Edukację Włączającą”. Zauważyła, że wszystkie działania obecnie podejmowane na zlecenie Ministerstwa Edukacji Narodowej zmierzają do stworzenia spójnego systemu wsparcia, którego kluczowym elementem są SCWEW.
W naszym projekcie przewidziano utworzenie 285 specjalistycznych centrów. Ekspertka Justyna Ilczuk przedstawiła, w jaki sposób grantobiorcy mogą się przygotować do utworzenia SCWEW. Podkreśliła wagę działań popularyzujących. Przypomniała również założenia II edycji konkursu grantowego, która rozpoczęła się 27 maja 2025 r.
Agnieszka Kluszczyńska, przedstawicielka wykonawcy działań upowszechniających w regionie II, zaprezentowała realizowane zadania, które mają na celu przygotowanie wnioskodawców do złożenia aplikacji w konkursie grantowym.
W dyskusji z kuratorami wybrzmiało, że inicjatywa tworzenia SCWEW wymaga bezpośredniej komunikacji ze środowiskiem szkolnictwa specjalnego i jednostkami samorządu terytorialnego. Kuratorzy wyrazili gotowość do wsparcia naszych działań w celu upowszechnienia informacji na temat SCWEW.