
Zakończyliśmy cykl konferencji, które zapoczątkowały działania upowszechniające II edycję konkursu grantowego. Przez trzy dni (od 12 do 15 maja) w poszczególnych regionach spotykaliśmy się z przedstawicielami środowiska edukacyjnego i organów prowadzących. Konferencje odbyły się w następującym cyklu:
- 12 maja w regionie II dla województw: lubuskiego, łódzkiego, wielkopolskiego, świętokrzyskiego oraz w regionie III dla województw: podlaskiego, mazowieckiego, lubelskiego, podkarpackiego;
- 13 maja w regionie IV dla województw: dolnośląskiego, opolskiego, śląskiego, małopolskiego;
- 15 maja w regionie I dla województw: zachodniopomorskiego, pomorskiego, kujawsko-pomorskiego, warmińsko-mazurskiego.
Konferencje otwierał dyrektor Ośrodka Rozwoju Edukacji Andrzej Suchenek. W swoich wystąpieniach nawiązywał do koncepcji budowania szkoły opartej na relacjach, szanującej, różnorodnej i wspierającej rozwój uczniów. Podkreślał wagę projektu zarówno dla ORE, jak i – przede wszystkim – dla systemu edukacyjnego. Zapewniał, że efektem realizowanych działań będzie zbudowanie lepszej szkoły dla każdego ucznia.
Prelegentami na konferencjach byli eksperci Centrum Koordynującego SCWEW i projektu „Budowa skoordynowanego systemu pomocy specjalistycznej opartego na Specjalistycznych Centrach Wspierających Edukację Włączającą”.
Ekspertki przedstawiały specjalistyczne wsparcie, zasoby szkolnictwa specjalnego i doświadczenia 23 SCWEW, które funkcjonowały w latach 2021–2023. Zwracały także uwagę na drogę, która była niezbędna do wypracowania prezentowanego dzisiaj „Modelu SCWEW”.
Ważnym elementem programu były wykłady merytoryczne związane z tematem dostępności edukacji. Jako punkt wyjścia rozważań przyjęliśmy dziecko i wsparcie jego rozwoju od najmłodszych lat. Zatem przedstawiliśmy koncepcję wczesnego wspomagania rozwoju i jego głównego celu: wsparcia dziecka od najmłodszych lat.
Odnosząc się do pozytywnych efektów, jakie daje obserwacja, poruszyliśmy wątek oceny funkcjonalnej jako instrumentu diagnozowania potrzeb i doboru odpowiedniego wsparcia. Nasza perspektywa dotyczyła oczywiście przygotowania specjalistycznego wsparcia na podstawie wniosków wynikających z tej oceny. Ocena funkcjonalna jest osią działań podejmowanych na rzecz dziecka i rodziny, ale też podstawą do organizacji wsparcia przez poszczególne podmioty i punktem wyjścia dla współpracy międzyinstytucjonalnej. Z perspektywy SCWEW stanowi ona ważny element planowania i realizacji adekwatnego wsparcia.
Odbiorcami wsparcia SCWEW są przedszkola i szkoły. Nie mogło zatem zabraknąć odniesienia do dobrostanu dzieci i młodzieży. Skoro postrzegamy szkołę jako wspólnotę, w której uczniowie spędzają znaczną część czasu, to ważne jest kształtowanie wrażliwości i uważności środowiska edukacyjnego na potrzeby młodych ludzi. Dostępna szkoła to szkoła empatyczna i relacyjna, w której współpraca z podmiotami działającymi na rzecz dziecka i rodziny odgrywa ważną rolę.
Podczas prezentowania specjalistycznych centrów odnosiliśmy się też do ich roli w środowisku. Są one dla samorządu jednym z instrumentów, który można wykorzystać na etapie planowania i realizacji działań oświatowych w regionie. Jeśli przyjmiemy, że współpraca jest kluczowa dla zapewnienia odpowiedniego wsparcia, to specjalistyczne centra są doskonałym przykładem budowania relacji z partnerami zarówno w zakresie diagnozy potrzeb, jak i zasobów dostępnych środowisku. Zadaniem samorządu powinno być kreowanie tej współpracy.
Podczas konferencji przedstawialiśmy również praktykę funkcjonowania SCWEW. Świadczyła ona najlepiej o możliwościach organizacji wsparcia szytego na miarę potrzeb przedszkoli i szkół oraz działania we współpracy ze środowiskiem.
Istotnym punktem każdego spotkania było omówienie podstawowych zasad przygotowania wniosku grantowego. Uczestnicy mogli skorelować etapy przygotowania wniosku z jego wyznacznikami, takimi jak zasoby lokalne niezbędne do budowania wsparcia.
Każda z konferencji przebiegała inaczej, ponieważ przekaz budują ludzie i środowiska. Podczas każdego spotkania słuchali nas przedstawiciele innych regionów – z własnymi doświadczeniami z obszaru edukacji, własnymi potrzebami i wyobrażeniami na temat specjalistycznego wsparcia. Dlatego przedstawialiśmy indywidualne uwarunkowania regionów, pokazywaliśmy ich zasoby i wyjaśnialiśmy, jak SCWEW może wspierać rozwój szkół i działania w danym środowisku.
Przedstawicieli edukacji i organów prowadzących z każdego regionu zapraszaliśmy do udziału w konkursie grantowym. Prezentowaliśmy jego założenia i cel. Nasze wystąpienia spotkały się z zainteresowaniem i celnymi pytaniami, które pomagały uzupełniać przekaz w trakcie konferencji.
Było to dla nas nowe doświadczenie, ponieważ konferencje prowadziliśmy z wykonawcami zewnętrznymi, których eksperci będą realizować dalsze działania. Idziemy jedną drogą i mamy wspólny cel – skuteczne wsparcie nauczycieli oraz zapewnienie dzieciom sukcesu edukacyjnego.
Przed nami kolejny etap działań upowszechniających: spotkania informacyjno-konsultacyjne i konsultacje o charakterze doradczym. Zapraszamy do udziału. Wtedy powiemy jeszcze więcej o SCWEW w działaniu.
#FunduszeUE #FunduszeEuropejskie #SCWEW #ORE