
Na zaproszenie dyrektor Agnieszki Włodarczak 14 maja kierownik projektu Agnieszka Pietryka i ekspertka Sylwia Herod odwiedziły Centrum Nauczania Zdalnego w Koninie. Celem wizyty było wypracowanie form promocji konkursu grantowego w projekcie „Budowa skoordynowanego systemu pomocy specjalistycznej opartego na SCWEW”. Spotkanie było również okazją do poznania założeń i form działania Centrum. Dało także możliwość zaznajomienia się z wypracowanymi standardami wsparcia szkół w prowadzeniu zajęć edukacyjnych z przedmiotów matematyczno-przyrodniczych, języka angielskiego i przedmiotów humanistycznych. Z wielkim zainteresowaniem obserwowałyśmy przygotowywanie scenariuszy zajęć oraz materiałów merytorycznych i dydaktycznych, które umożliwiają przeprowadzenie lekcji w formie zdanej.
Centrum to wyjątkowe miejsce, w którym nauczyciele prowadzą zajęcia w formie online dla szkół z województwa wielkopolskiego. Wykonują to zadanie w ramach projektu „Cyfrowa Szkoła Wielkopolsk@ 2030”, który realizuje Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli w Poznaniu w partnerstwie z Ogólnopolskim Operatorem Oświaty. Inicjatywa jest niewątpliwie innowacyjna. Pokazuje, jak nowoczesne technologie mogą wspierać proces dydaktyczny i przynosić wymierne efekty edukacyjne.
Na czym to polega? Nauczyciele przedmiotów przygotowują materiały na lekcje, zgodnie z potrzebami szkół. Zajęcia odbywają się w czasie rzeczywistym. Uczniowie przebywają w swojej klasie, natomiast nauczyciel łączy się z nimi online. Wsparcie stanowi technologia: odpowiednio przygotowana sala, system nagłośnienia, ekran i tablety, na których pracują uczniowie. Ważna jest też obecność opiekuna klasy.
W trakcie rozmów z nauczycielami, odpowiedzialnymi za poszczególne obszary przedmiotowe, okazało się, że bardzo ważne w procesie uczenia się jest prowadzenie zajęć w sposób aktywizujący uczniów oraz zaplanowanie wielu aktywności, które zaciekawią, nie pozwolą na nudę i będą zachęcały do samodzielnej pracy. Nauczyciele prowadzący zajęcia online realizują lekcje np. biologii, matematyki, chemii w szkole podstawowej, jak również języka polskiego, języka angielskiego, fizyki w szkole ponadpodstawowej. Prezentacja treści wykorzystuje najnowsze rozwiązania TIK, a przy tym jest dostosowana do możliwości percepcyjnych uczniów. Uwzględni także zróżnicowanie funkcjonowania uczniów, z czego wynika uniwersalne projektowanie lekcji i stosowanie różnorodnych form przekazu informacji. Uczniowie aktywnie uczestniczą w lekcji, wspólnie przygotowują notatkę, odpowiadając na pytania nauczyciela, i wykonują ćwiczenia. Pracują w przestrzeni dostosowanej technicznie do formuły lekcji. W takiej formie przekazu lekcja to pasjonująca przygoda.
Czy brak bezpośredniej obecności nauczyciela stanowi przeszkodę? Doświadczenia Centrum pokazują, że można osiągnąć efekty, nawet gdy nie przebywa się w jednej przestrzeni z uczniami. Współczesny świat to także rzeczywistość cyfrowa, w której uczniowie doskonale się odnajdują i w pełni korzystają z możliwości komunikacji w takiej formie.
Co łączy projekty SCWEW i CNZ?
Z perspektywy projektowej patrzymy na to rozwiązanie z zainteresowaniem i uwagą. Zarówno projekt CNZ, jak i SCWEW działają na rzecz szkół, które obejmują swoim zindywidualizowanym wsparciem. W centrum naszych przedsięwzięć zawsze są uczniowie. Cel to dostępna szkoła, która zapewnia optymalne warunki do rozwoju ich potencjału. Realizujemy go na różne sposoby. Niewątpliwie jednak rozwiązania technologiczne i metodyczne, z których korzysta Centrum Nauczania Zdalnego, mogą być przykładem modelowych rozwiązań dla edukacji. Część rozwiązań CNZ wpisuje się doskonale w model wsparcia nauczycieli i specjalistów oferowany przez SCWEW. Rozwiązania wypracowane przez CNZ można wykorzystać do przygotowania lekcji modelowych dostępnych dla całego zespołu klasowego. Zasady projektowania takich lekcji mogą doskonalić kompetencje nauczycieli i specjalistów.
Wizyta w Centrum pokazała nam, jak wielkie możliwości dają nowoczesne rozwiązania i jakie przynoszą efekty. Z uwagą będziemy kontynuować współpracę z Centrum. Mamy nadzieję, że nasze projekty pomogą wypracować nowe rozwiązania dla lepszej szkoły.
#FunduszeUE #FunduszeEuropejskie #SCWEW #ORE