Ze SCWEW na drodze do dostępnej szkoły – środowisko dostępne

„Na drodze do dostępnej szkoły” to cykl inspirujących spotkań, które organizuje Regionalny Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli „WOM” w Częstochowie. 14 kwietnia odbyła się trzecia z cyklu konferencja, tym razem pod hasłem „Dostępne środowisko”. Tematy wystąpień koncentrowały się wokół oceny funkcjonalnej jako narzędzia do diagnozy potrzeb dzieci i uczniów. Trafne rozpoznanie potrzeb stanowi podstawę skutecznego wsparcia, adekwatnego do poziomu funkcjonowania i zapewniającego każdemu osiągnięcie sukcesu na miarę własnych możliwości.

Prelegenci podkreślali, że warto korzystać z wypracowanych i sprawdzonych rozwiązań, będących efektem projektów i programów realizowanych na zlecenie Ministerstwa Edukacji Narodowej. Wskazali na rzetelność i adekwatność prezentowanych narzędzi, odnosząc się do ich zweryfikowania w ramach wcześniejszych projektów. Przybliżyli także perspektywę ich dalszego wykorzystania w zmianach w obszarze pomocy psychologiczno-pedagogicznej.

Ośrodek Rozwoju Edukacji reprezentowała Agnieszka Pietryka, kierowniczka projektu „Budowa skoordynowanego systemu pomocy specjalistycznej opartego na Specjalistycznych Centrach Wspierających Edukację Włączającą”. Przedstawiła aktualny stan działań projektowych oraz zaprosiła do podjęcia inicjatyw i współpracy w tworzeniu systemu specjalistycznego wsparcia dla przedszkoli i szkół ogólnodostępnych opartego na SCWEW. Główną uwagę skupiła na planowanym cyklu działań upowszechniających w związku z ogłoszeniem kolejnych edycji konkursów grantowych. Podkreśliła także, że ocena funkcjonalna dostarcza podstawowej wiedzy o funkcjonowaniu i potrzebach dziecka/ucznia. Wyniki oceny funkcjonalnej umożliwiają zaplanowanie i realizację adekwatnego wsparcia. Prelegentka zaznaczyła, że specjalistyczne wsparcie wymaga współpracy międzysektorowej oraz konsultacji ze specjalistami spoza systemu oświaty, w tym systemu zdrowia, pomocy społecznej i wymiaru sprawiedliwości. Ponadto wymaga korzystania z zasobów Ośrodków Wsparcia i Testów oraz Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych – głównie w zakresie możliwości, jakie dają zasoby sprzętu specjalistycznego i technologii asystujących. Na koniec Agnieszka Pietryka zwróciła uwagę, że nauczyciele przedszkoli i szkół ogólnodostępnych muszą mieć pomoc w realizacji zadań związanych z poszerzeniem zakresu specjalistycznego wsparcia.

Dyrektor Regionalnego Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli „WOM” w Częstochowie Aneta Żurek nakreśliła potrzebę budowania kultury współpracy międzysektorowej, która ma służyć podnoszeniu jakości edukacji włączającej i budowaniu dostępnej szkoły.

Cykl konferencji umożliwia poszerzenie wiedzy dyrektorów i nauczycieli o zmianach związanych z zapewnieniem dostępności edukacji. Przygotowane materiały i oferta szkoleniowa cieszyły się dużym zainteresowaniem środowiska edukacyjnego. Kadra kierownicza mogła rozwinąć swoje kompetencje. Szczególnie ważna była możliwość poznania dobrych praktyk. Z kolei część warsztatowa przyczyniła się do wdrożenia nowej wiedzy do praktyki edukacyjnej.

Zapraszamy na kolejne spotkania z cyklu „Na drodze do dostępnej szkoły”, już w nowym roku szkolnym. Mamy nadzieję, że nadal będziemy towarzyszyć częstochowskim szkołom na drodze do poprawy dostępności edukacji.

Więcej informacji o konferencji na stronie organizatora.

 

#FunduszeEuropejskie #FunduszeUE #SCWEW #ORE

Ostatnia aktualizacja: 15 kwietnia 2025

Ośrodek Rozwoju Edukacji realizuje projekty dofinansowane z funduszy europejskich w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój oraz Programu Operacyjnego Polska Cyfrowa