
W Akademii Pedagogiki Specjalnej w Warszawie 28 marca odbyła się debata „Pedagog specjalny a pedagog specjalny w edukacji włączającej – zadania, odrębności roli, wyzwania oraz przygotowanie do pracy w systemie oświaty”. Debatę zorganizowali: Zespół ds. Jakości Kształcenia Nauczycieli przy Konferencji Rektorów Akademickich Szkół Polskich, rektor Akademii Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie i zarazem przewodnicząca Konferencji Uczelni Kształcących Nauczycieli i Pedagogów „KRUPed” dr hab. Barbara Marcinkowska oraz Sekcja Pedagogiki Specjalnej Komitetu Nauk Pedagogicznych Polskiej Akademii Nauk.
W debacie uczestniczyli przedstawiciele Ministerstwa Edukacji Narodowej i środowiska akademickiego zajmujący się badaniami w zakresie edukacji włączającej oraz praktycy edukacji włączającej.
Podczas dyskusji zastanawiano się nad obecną sytuacją pedagoga specjalnego w edukacji i rozwiązaniami, które mogłyby wesprzeć proces zmian dotyczących jego roli w systemie. W kontekście wyzwań, które wiążą się z potrzebami szkół wynikającymi z pracy ze zróżnicowanymi zespołami klasowymi, odwołano się do koncepcji specjalistycznego centrów. W dyskusji wybrzmiała rola SCWEW jako wsparcia dla nauczycieli w pracy z dziećmi i uczniami o zróżnicowanych potrzebach rozwojowych i edukacyjnych. Odniesiono się także do obecnie realizowanego projektu, który ma na celu zbudowanie sieci SCWEW w Polsce. Podkreślono, że specjalistyczne centra będą ważnym elementem skoordynowanego systemu wsparcia.
Prof. dr hab. Zenon Gajdzica wskazał na znaczenie mapowania zasobów, dzięki któremu można wspierać dziecko i jego rodzinę adekwatnie do potrzeb. Takie rozwiązanie jest również uwzględnione w działaniach SCWEW, które podczas tworzenia celowanej oferty wsparcia korzystają z zasobów dostępnych w środowisku lokalnym oraz podejmują współpracę z instytucjami, które realizują działania edukacyjne i społeczne.
Prof. dr hab. Grzegorz Szumski zwrócił uwagę na konieczność stałego podnoszenia kompetencji przez nauczycieli, co jest kluczowe dla podnoszenia jakości kształcenia i odpowiadania na indywidualne potrzeby uczniów. W tym zakresie również specjalistyczne centra odgrywają ważną rolę. Eksperci SCWEW pracują bezpośrednio z kadrą przedszkoli i szkół, aby dostosować swoje działania do zdiagnozowanych potrzeb.
W podsumowaniu debaty wybrzmiało, że jesteśmy w trakcie zmian, które wymagają czasu i wsparcia. Wskazano także obszary, które należy uwzględnić podczas kolejnych dyskusji o edukacji:
- ujednolicenie programu studiów z pedagogiki specjalnej,
- wsparcie nauczycieli przedmiotów,
- zmiany w podstawach programowych.
Zachęcamy do obejrzenia nagrania debaty.
#FunduszeUE #FunduszeEuropejskie #SCWEW #ORE