
Badanie „Metaewaluacja rezultatów działań PO WER w obszarze edukacji oraz rola e-materiałów w cyfryzacji oświaty” prowadzone od lipca do grudnia 2024 r. wskazuje na znaczące efekty działań Specjalistycznych Centrów Wspierających Edukację Włączającą. W badaniu zwrócono uwagę na innowacyjność rozwiązania, jakim jest adresowanie wsparcia do nauczycieli i specjalistów pracujących z uczniami o zróżnicowanych potrzebach edukacyjnych w kontekście dostępności edukacji dla wszystkich uczniów. W badaniu zauważono, że działania SCWEW nie mają na celu udzielania pomocy wyłącznie pojedynczym nauczycielom, lecz obejmują wsparciem całą kadrę przedszkoli i szkół, co przekłada się na kompleksowe podnoszenie jakości kształcenia. W ramach metaewaluacji przywołano informacje z ewaluacji prowadzonej w trakcie realizacji projektu, zgodnie z którą działania SCWEW „wpłynęły na akceptację działań zwiększających otwarcie na różnorodność i inkluzywność przedszkola/szkoły ogólnodostępnej”. Można więc mówić o pozytywnym wpływie SCWEW na rozwój edukacji włączającej, co potwierdza zasadność dalszego rozwijania Modelu funkcjonowania SCWEW. W obecnie realizowanym projekcie planowane jest uruchomienie w Polsce 285 centrów, co pozwoli na jeszcze szersze wsparcie placówek oświatowych.
W ramach pilotażu projektu powstały dotychczas 23 centra działające przy szkołach i placówkach specjalnych. Objęły one swoimi działaniami przedszkola i szkoły ogólnodostępne, wspierając nauczycieli i specjalistów w pracy z dziećmi i uczniami ze zróżnicowanymi potrzebami edukacyjnymi. Istotnym rezultatem funkcjonowania specjalistycznych centrów jest także zacieśnianie współpracy między placówkami ogólnodostępnymi i specjalnymi. Nauczyciele mieli możliwość rozwijania swoich kompetencji poprzez udział w szkoleniach, superwizjach i konsultacjach. Ponadto w każdym specjalistycznym centrum uruchomiono wypożyczalnię sprzętu specjalistycznego, dzięki czemu zwiększył się dostęp szkół do nowoczesnych narzędzi wspomagających proces edukacyjny.
Badanie potwierdziło, że SCWEW odgrywają istotną rolę w podnoszeniu jakości kształcenia i wspieraniu edukacji włączającej. Wykazało, że Model funkcjonowania SCWEW skutecznie odpowiada na potrzeby kadry przedszkoli i szkół ogólnodostępnych, zapewniając pomoc ekspertów, dostęp do nowoczesnych technologii oraz możliwość rozwijania kompetencji pedagogicznych. Planowane rozszerzenie działalności centrów pozwoli na jeszcze skuteczniejsze wdrażanie edukacji włączającej i wyrównywanie szans edukacyjnych wszystkich uczniów.