
W edukacji włączającej kluczowe znaczenie mają: zaangażowanie, współpraca i ciągły rozwój. Tworzenie Specjalistycznych Centrów Wspierających Edukację Włączającą (SCWEW) to przykład dynamicznych zmian, które sprawiają, że szkoły stają się bardziej dostępne i otwarte na różnorodność. Jak podkreśla dyrektor Ośrodka Rozwoju Edukacji Andrzej Suchenek, dzięki SCWEW szkoła staje się lepsza – bardziej otwarta na potrzeby uczniów.
W latach 2020–2023 Ośrodek Rozwoju Edukacji realizował projekt „Pilotażowe wdrożenie modelu Specjalistycznych Centrów Wspierających Edukację Włączającą”. W jego ramach powstały i działały 23 SCWEW. Pilotaż, w którym specjalistyczne kadry ze szkół i placówek specjalnych obejmowały swoim wsparciem przedszkola i szkoły ogólnodostępne, był czasem weryfikacji rozwiązań. Doświadczenia z tego okresu pokazały, jak ważne jest współdziałanie ukierunkowane na jeden cel: budowanie szkoły odpowiadającej na potrzeby wszystkich uczniów. Jednocześnie pilotaż dowiódł, że zmiany w systemie edukacji wymagają oparcia na solidnych fundamentach i sprawdzonych metodach pracy z grupą zróżnicowaną w przedszkolu i szkole ogólnodostępnej. Kontynuowanie tej ścieżki wymaga dalszej współpracy i zaangażowania. Wiemy już, że obraliśmy właściwy kierunek.
Sukces SCWEW to zaangażowanie wielu osób: ekspertów, nauczycieli i specjalistów, którzy swoją wiedzą i doświadczeniem wspierali szkoły we wdrażaniu edukacji włączającej. W założeniach SCWEW to przede wszystkim dobra organizacja i współpraca w zespole oraz z partnerami, czyli ludźmi, którzy dzięki nierzadko unikatowym kompetencjom mogą służyć wsparciem dla nauczycieli i specjalistów w przedszkolach i szkołach ogólnodostępnych.
Kluczową rolę w zespole odgrywa LIDER. To on koordynuje realizację zadań SCWEW i kieruje pracami zespołu. W jego rękach spoczywa kształtowanie współpracy w środowisku lokalnym i upowszechnianie informacji na temat SCWEW. LIDER ściśle współpracuje z organem prowadzącym, m.in. w zakresie mapowania zasobów oraz potrzeb przedszkoli i szkół ogólnodostępnych. Aby zbudować optymalną ofertę wsparcia dla nauczycieli z przedszkoli i szkół, podejmuje współpracę z partnerami i podmiotami z systemu oświaty i szkolnictwa wyższego oraz dyrektorami przedszkoli i szkół ogólnodostępnych.
W ramach sieci specjalistycznego wsparcia LIDER buduje relacje także z innymi specjalistycznymi centrami. Doświadczenia pilotażowego wdrożenia modelu SCWEW pokazały, jak cenna jest ta wewnętrzna współpraca między centrami. Dzięki współdziałaniu specjalistyczne centra stworzyły wyjątkowe środowisko, które konsoliduje się wokół jednego celu – wsparcia przedszkoli i szkół.
Pilotażowe wdrożenie modelu SCWEW i funkcjonowanie 23 specjalistycznych centrów pokazało nam, jak istotna jest rola LIDERA. To on kształtuje relacje w zespole i tworzy je na zewnątrz. 23 centra to 23 różnych LIDERÓW. Każdy z nich urzeczywistniał modelowe rozwiązania, opierając się na własnym doświadczeniu, swoich kompetencjach, znajomości środowiska i jego potrzeb.
SCWEW jest jak bolid – napędzany energią ludzi i instytucji, dynamicznie zmierzający ku bardziej dostępnej i inkluzywnej edukacji. Choć droga jest pełna wyzwań, warto podjąć się tego przedsięwzięcia. Rozpoczynamy serię prezentacji LIDERÓW oraz instytucji współpracujących ze SCWEW, ponieważ to dzięki ich zaangażowaniu i wsparciu możemy osiągać kolejne cele i rozwijać edukację dostępną dla wszystkich.
#FunduszeUE #FunduszeEuropejskie #SCWEW #ORE