Jak powinniśmy uczyć we współczesnej szkole? Danuta Sterna w Uczę (się) w szkole – jednej ze swych pierwszych publikacji poświęconych ocenianiu kształtującemu – podkreśla, powołując się m.in. na badania Benjamina S. Blooma, że jakość nauczania opiera się na informacji zwrotnej dostarczanej uczniom przez nauczycieli. Istotne jest także wypracowanie w szkole właściwej kultury pracy i rozpoznanie, jaka metoda dydaktyczna w praktyce pojedynczego nauczyciela okazuje się szczególnie efektywna.
Jak zauważa autorka: „z psychologii poznawczej i teorii konstruktywizmu wynika jasno, że to uczeń się uczy, a nie nauczyciel wlewa mu wiedzę do głowy. Jeśli uczeń nie będzie chciał się nauczyć, nie będzie zmotywowany, to mimo dużych wysiłków nauczyciela nic z tego nie wyjdzie. Brak motywacji jest jednym z największych problemów obecnej szkoły”. Co może wzmocnić motywację ucznia? Jedynie poczucie sprawczości – wzięcie odpowiedzialności za swoją naukę!
Aby przenieść ciężar z nauczania na uczenie się uczniów, warto zastosować 5 strategii OK
szczegółowo opisanych w poradniku. Zostały tu także omówione techniki sprzyjające ich zastosowaniu. Nauczyciel stosujący je stawia pytanie: Czy moi uczniowie się uczą?, a nie: Czy ja ich dobrze nauczam? Jeśli się nie uczą, muszę poznać ich sposób pracy i dostosować do niego swoje metody nauczania. Zmiana w jego myśleniu biegnie od: Co ja robię, jak nauczam? do: Co uczniowie wynoszą z moich lekcji?
Pozycja pełna jest sugestywnych rysunków, praktycznych formularzy, tabel, check-list, przykładów celów edukacyjnych i zadań sformułowanych w sposób sprzyjający uczeniu się. Wykorzystano w niej wypowiedzi i doświadczenia uczestników szkolenia „Szkoła Ucząca Się – Rozwijanie Uczenia się i Nauczania”.
Wydana w 2014 r. publikacja powstała w ramach projektu „Wdrożenie podstawy programowej kształcenia ogólnego w przedszkolach i szkołach” Priorytet III. Wysoka jakość systemu oświaty realizowanego przez Centrum Edukacji Obywatelskiej w partnerstwie z Ośrodkiem Rozwoju Edukacji. Można ją bezpłatnie pobrać w wersji elektronicznej z Biblioteki CEO.