17 października 2024 r. w Łodzi odbyło się spotkanie z okazji jubileuszu 90-lecia powstania Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego nr 6 im. mjr. Hieronima Baranowskiego dla niewidomych i słabowidzących. W wydarzeniu uczestniczyli dyrektorzy 11 placówek dla osób z niepełnosprawnością wzrokową z Bydgoszczy, Owińsk, Dąbrowy Górniczej, Lasek, Krakowa, Wrocławia, Chorzowa, Radomia, Lublina, Warszawy i Łodzi. W spotkaniu uczestniczyły również przedstawicielki ORE oraz Elżbieta Oleksiak – kierownik Instytutu Tyflologicznego Polskiego Związku Niewidomych. Rozmowy dotyczyły doświadczeń tych placówek, sięgających końca lat 90. XX wieku, we wspieraniu nauczycieli szkół ogólnodostępnych.
Jednym z poruszanych tematów było pilotażowe wdrożenie Specjalistycznych Centrów Wspierających Edukację Włączającą (SCWEW). Dyrektorzy wyrazili zainteresowanie działaniami centrów oraz doświadczeniami z ich funkcjonowania. Pilotaż zrealizowały 3 spośród 11 placówek dla uczniów niewidomych i słabowidzących w Polsce, zlokalizowane w Łodzi, Lublinie i Laskach. Zainteresowanie koncepcją SCWEW zaowocowało zaproszeniem wystosowanym przez ORE do udziału w spotkaniu, którego tematem przewodnim były zarówno wnioski z realizacji pilotażu, jak i informacje na temat nowego konkursu grantowego.
11 grudnia 2024 r. w Ośrodku Rozwoju Edukacji odbyło się pierwsze spotkanie z dyrektorami szkół i placówek dla uczniów słabowidzących i niewidomych. Organizatorem wydarzenia był Wydział – Centrum Koordynujące SCWEW. W spotkaniu uczestniczyły: wicedyrektor ORE Marzenna Habib, kierownik wydziału Alina Sarnecka, kierownik projektu „Budowa skoordynowanego systemu pomocy specjalistycznej opartego na Specjalistycznych Centrach Wspierających Edukację Włączającą” Agnieszka Pietryka oraz ekspertki projektu.
Była to kolejna okazja do dyskusji dotyczącej formuły specjalistycznego wsparcia zaproponowanego w modelu SCWEW. Ekspertki projektu SCWEW zaprezentowały pilotażową realizację w latach 2021–2023 przez 23 centra. Punktem wyjścia była koncepcja specjalistycznego wsparcia zawarta w „Modelu funkcjonowania SCWEW”. Zgodnie z jej zapisami w szkołach i placówkach specjalnych mogły być tworzone zespoły SCWEW oferujące wsparcie kadrze przedszkoli i szkół ogólnodostępnych. Przedstawione zostały wnioski z pilotażu, które były istotne na etapie weryfikacji założeń modelu. Zweryfikowany model stanowi podstawę do utworzenia sieci 285 SCWEW w planowanym konkursie grantowym.
Anna Tomaszewska, liderka specjalistycznego centrum utworzonego w Specjalnym Ośrodku Szkolno-Wychowawczym nr 6 im. mjr. Hieronima Baranowskiego w Łodzi, przedstawiła doświadczenia i praktyczne rozwiązania dotyczące realizacji założeń modelu. W swoim wystąpieniu omówiła wsparcie udzielane nauczycielom i specjalistom z przedszkoli i szkół. Wskazała główne obszary tematyczne, które ogniskowały się na pracy z grupą/klasą zróżnicowaną oraz wsparciu rodziców. Podkreśliła także, że nowatorskim rozwiązaniem funkcjonującym w SCWEW jest wypożyczalnia sprzętu specjalistycznego, który wspiera organizację pracy nauczycieli z różnorodną grupą/klasą oraz rolę interesariuszy działających lokalnie na rzecz dziecka i rodziny. W ramach powołanej przez SCWEW w Łodzi sieci współpracy interesariusze pełnili funkcję moderatorów i speakerów oraz aktywnie współuczestniczyli w zadaniach realizowanych przez kadrę specjalistycznego centrum. Komplementarnym rozwiązaniem było utworzenie przy SCWEW Ośrodka Wsparcia i Testów (OWiT), w którym działała wypożyczalnia. Umożliwiło to objęcie wsparciem sprzętowym przedszkoli i szkół przez SCWEW, a także osób z niepełnosprawnościami przez OWiT.
Podczas dyskusji jednoznacznie wybrzmiało zainteresowanie koncepcją specjalistycznego wsparcia oferowanego przez wysoko wykwalifikowaną i doświadczoną kadrę szkół i placówek specjalnych na rzecz kadry przedszkoli i szkół ogólnodostępnych. Dyrektorzy zadawali także pytania dotyczące procesu powoływania i tworzenia specjalistycznych centrów. Rozwiązania w tym zakresie omówili obecni na spotkaniu przedstawiciele specjalnych ośrodków w Lublinie i w Laskach, w których w ramach pilotażu funkcjonowały SCWEW.
W trakcie dyskusji zwrócono uwagę na współpracę szkoły/placówki specjalnej z jej organem prowadzącym (JST, NGO), który był grantobiorcą w projekcie „Pilotażowe wdrożenie Modelu funkcjonowania SCWEW”. W obecnie realizowanym przez ORE projekcie SCWEW grantobiorcami również będą organy prowadzące przedszkola specjalne, szkoły specjalne, placówki specjalne. Istotna jest zatem możliwość dzielenia się doświadczeniem i korzystanie z dobrych wzorców związanych z tworzeniem specjalistycznych centrów.
Za nami pierwsze spotkanie z dyrektorami szkół i placówek dla uczniów niewidomych i słabowidzących. Czekamy na kolejne.
#FunduszeUE #FunduszeEuropejskie #SCWEW #ORE