„W świetle wyzwań w pracy z rodziną biologiczną, zastępczą i adopcyjną” to tytuł tegorocznej konferencji, która odbyła się 2 grudnia na Wydziale Sztuki i Nauk o Edukacji w Cieszynie Uniwersytetu Śląskiego. Jej organizatorami, oprócz Uniwersytetu Śląskiego, były Stowarzyszenie Rodzin Zastępczych i Adopcyjnych w Cieszynie oraz Fundacja „Moja Przyszłość”. Wydarzenie objęły patronatem starosta powiatu cieszyńskiego Janina Żagoń i dziekan Wydziału Sztuki i Nauk o Edukacji w Cieszynie Uniwersytetu Śląskiego dr hab. Katarzyna Marcol, prof. Uniwersytetu Śląskiego.
Prelegenci skupili się na tematach związanych z wyzwaniami, przed którymi stają rodziny. O roli współpracy w kontekście zdobywania informacji o funkcjonowaniu dziecka w trakcie rutyn dnia codziennego, „ekomapie”, mówiła Sylwia Wrona z Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach. Lucie Hájková i Adriana Sychrová z Uniwersytetu w Pardubicach w Republice Czeskiej przedstawiły obecną sytuację i trendy w zakresie opieki rodzinnej zastępczej w Czechach. Ciekawym głosem w dyskusji było wystąpienie Mariusza Białonia, który dzieląc się swoim doświadczeniem radcy prawnego, wskazał na prawne dylematy pieczy zastępczej. Psycholog Kaja Jarosz z Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Cieszynie opowiedziała o roli i znaczeniu samorozwoju rodzica zastępczego w kontekście pełnienia funkcji opieki nad dzieckiem. Weronika Glajc przedstawiła formy wsparcia dzieci z pieczy zastępczej i adopcji w placówkach oświatowych. Wartościowa była perspektywa Marty Bochenek – biologicznego dziecka rodziców, którzy prowadzą rodzinny dom dziecka. Ekspertka ds. upowszechniania zasobów dr Dorota Prysak przybliżyła w swoim wystąpieniu ideę Specjalistycznych Centrów Wspierających Edukację Włączającą jako nowej formy wsparcia nauczycieli w pracy z rodziną. Dla wielu specjalistów jednym z najważniejszych wyzwań jest współpraca z rodziną. Rodzice jako opiekunowie prawni swoich dzieci ponoszą odpowiedzialność za wychowanie, więc często stawiają sobie pytanie, jak to ważne zadanie realizować. Jednym z głównych działań SCWEW jest wsparcie nauczycieli, pedagogów, specjalistów w obszarach, które w trakcie diagnozy wskazują jako priorytetowe. Specjalistyczne Centra Wspierające Edukację Włączającą umożliwiają – poprzez szkolenia, superwizje, grupy wsparcia czy wypożyczanie sprzętu specjalistycznego – wymianę wiedzy między różnymi specjalistami. Przekazują nauczycielom informacje, w jaki sposób merytorycznie i bezpiecznie wspierać rodziców w codziennej opiece nad dziećmi.
#FunduszeUE #FunduszeEuropejskie #SCWEW #ORE