„Na drodze do dostępnej szkoły” to cykl inspirujących spotkań organizowanych przez Regionalny Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli „WOM” w Częstochowie. 21 października odbyła się pierwsza z cyklu konferencja – „Dostępny nauczyciel”. Jej temat przewodni to pomoc nauczycielom w tworzeniu szkoły wspierającej każdego ucznia. Uczestnicy – dyrektorzy szkół i nauczyciele – poznali praktyczne aspekty związane z edukacją włączającą oraz inicjatywy i działania służące budowaniu szkoły dostępnej dla każdego ucznia.
Naczelnik Wydziału Wsparcia Edukacyjno-Specjalistycznego w Departamencie Edukacji Włączającej MEN Jan Kosiński-Gortych zaprezentował obecne przedsięwzięcia, które podnoszą jakość edukacji włączającej – projekty „Budowa skoordynowanego systemu pomocy specjalistycznej opartego na Specjalistycznych Centrach Wspierających Edukację Włączającą”, „Szkoła dostępna dla wszystkich”, „Kariera bez barier” i inne. Zaznaczył, że aby osiągnąć wysoką jakość edukacji włączającej, konieczne jest podejście ekosystemowe oraz przygotowanie strategii działań krótko- i długoterminowych.
Profesor Uniwersytetu Adama Mickiewicza w Poznaniu i zarazem ekspertka Centrum Koordynującego Ośrodka Rozwoju Edukacji Beata Jachimczak poruszyła temat nowego profilu nauczyciela oraz kompetencji, które umożliwią kadrze pedagogicznej sprostanie złożonym wymaganiom obecnej szkoły i jej otoczenia. Nawiązała do doświadczeń z projektu pilotażowego wdrożenia modelu funkcjonowania SCWEW, związanych z nową rolą nauczycieli i specjalistów w edukacji uwzględniającej zróżnicowane potrzeby uczniów.
Ośrodek Rozwoju Edukacji reprezentowała Agnieszka Pietryka, kierowniczka projektu „Budowa skoordynowanego systemu pomocy specjalistycznej opartego na Specjalistycznych Centrach Wspierających Edukację Włączającą”. Przedstawiła główne założenia funkcjonowania SCWEW oraz zaprosiła do podjęcia działań i współpracy w tworzeniu systemu specjalistycznego wsparcia
dla przedszkoli i szkół ogólnodostępnych opartego na SCWEW. Skupiła się na planowanym systemie specjalistycznego wsparcia, który powinien obejmować rekomendacje z działalności 23 SCWEW, wiedzę ekspercką Centrum Koordynującego ORE oraz sieć 285 nowych centrów, których utworzenie jest planowane do 2027 roku. Zwróciła także uwagę na wykorzystanie oceny funkcjonalnej jako podstawowej wiedzy o funkcjonowaniu i potrzebach dziecka/ucznia oraz na planowanie i realizację wsparcia w podnoszeniu jakości kształcenia. Zaznaczyła, że specjalistyczna pomoc wymaga współpracy międzysektorowej, konsultacji ze specjalistami spoza systemu oświaty, w tym systemu zdrowia, pomocy społecznej i wymiaru sprawiedliwości, a także korzystania z zasobów OWiT i PFRON (sprzęt specjalistyczny i technologie asystujące).
Najlepszymi praktykami i doświadczeniem z funkcjonowania SCWEW podzielili się liderzy i eksperci projektu „Pilotażowe wdrożenia modelu SCWEW”, reprezentujący centra w Częstochowie i Sosnowcu.
Dyrektor Regionalnego Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli „WOM” w Częstochowie Aneta Żurek nakreśliła potrzebę budowania kultury współpracy międzysektorowej, aby doskonalić jakość edukacji włączającej i budować dostępną szkołę.
Przedstawicielka Instytutu Badań Edukacyjnych w Warszawie Marta Kobza zaprezentowała działania wspierające nauczycieli w ramach projektu „Szkoła dostępna dla wszystkich”. Nakreśliła ramy programowe realizowanych szkoleń, opartych na koncepcji uczenia się w działaniu. Mają one na celu zwiększenie kompetencji nauczycieli specjalistów w pracy ze zróżnicowanymi zespołami dzieci i uczniów. Dzięki udziałowi w projekcie specjaliści zdobędą przygotowanie do pełnienia funkcji doradcy ds. dostępności uczenia. Prelegentka omówiła najważniejsze zadania i działania, które mają realizować doradcy ds. dostępności uczenia się, czyli wdrażanie interwencji oraz promowanie różnych form wsparcia dla rodziców, uczniów i innych nauczycieli.
Cykl konferencji ma służyć poszerzeniu wiedzy dyrektorów i nauczycieli o zmianach związanych z zapewnieniem dostępności edukacji oraz przygotowanych materiałach i ofercie szkoleniowej. Przyczyni się również do wdrożenia nowej wiedzy do praktyki edukacyjnej. Zapraszamy na kolejne spotkania z cyklu: „Dostępność w odniesieniu do indywidualnych potrzeb ucznia” (21 stycznia 2025 r.) oraz „Dostępne środowisko” (14 kwietnia 2025 r.).
#FunduszeEuropejskie #FunduszeUE #SCWEW #ORE