Kluczem do rozwoju i integracji społecznej uczniów ze zróżnicowanymi potrzebami edukacyjnymi jest skuteczna komunikacja. Działalność SCWEW inspiruje, propagując różnorodne materiały, które pomagają nauczycielom i specjalistom w budowaniu empatycznych relacji z rodzicami oraz we wspieraniu ich w pełnieniu roli wychowawczej i opiekuńczej.
W „inspiracjach” zwracamy również uwagę na różne aspekty komunikacji, także alternatywnej i wspomagającej (AAC). Dzięki wszechstronnemu podejściu do komunikacji i współpracy z rodzicami wspieramy rozwój dzieci i młodzieży ze zróżnicowanymi potrzebami edukacyjnymi.
Wsparcie dla rodziców
SCWEW wspiera nauczycielki i nauczycieli z placówek ogólnodostępnych w doskonaleniu umiejętności współpracy z rodzicami w wielu obszarach. Pomocna w tym zakresie okazuje się platforma z poradnikami adresowanymi do rodziców, prowadzona przez fundację „Ogólnopolski Operator Oświaty i Familijną Poradnię Psychologiczno-Pedagogiczną we Wrocławiu. Udostępniane tam materiały tworzą specjaliści z przedszkoli i szkół podstawowych – praktycy z dużym doświadczeniem zarówno w pracy z dziećmi, jak i we współpracy z rodzicami.
- Rozmowa jest kluczem do wszystkiego
W działaniach SCWEW kładzie się duży nacisk na wspieranie rodziców przez nauczycieli i nauczycielki w dbaniu o zdrowie psychiczne dzieci. W dzisiejszych czasach dzieci i młodzież często borykają się z problemami psychicznymi. Profesor Irena Namysłowska – wybitna specjalistka w zakresie psychiatrii i terapeutka rodzinna, oraz Agata Ejchman-Albinowska – psychoterapeutka posiadająca doświadczenie w zakresie psychiatrii dzieci i młodzieży, pediatrii i psychologii, przeanalizowały sytuację w polskich domach. Choć obecnie często słychać w nich tylko ciszę, ekspertki pozostają optymistyczne. W wywiadzie: Rozmowa jest kluczem do wszystkiego – zamieszczonym na stronie Fundacji „Słonie na Balkonie” – podkreśliły, jak ważny jest dialog, który może pomóc rodzicom lepiej wspierać dzieci w rozwoju.
- Webinary skierowane do rodziców, opiekunów…
Zachęcamy do udziału w Kampanii „Dzieciństwo bez Przemocy”, której celem jest pokazanie, jak wygląda dobre dzieciństwo i jaką daje ono moc. Zapraszamy rodziców, opiekunów oraz profesjonalistów, którzy wierzą, że każde dziecko zasługuje na bezpieczne i szczęśliwe dzieciństwo, na webinar poświęcony profilaktyce i reagowaniu na krzywdzenie najmłodszych. Każde spotkanie będzie prowadzone przez ekspertów i wypełnione praktyczną wiedzą oraz narzędziami minimalizującymi ryzyko wystąpienia zachowań krzywdzących.
Wsparcie dla nauczycieli i specjalistów
W ocenie Rady Ekspertów przy Rzeczniku Praw Dziecka wyniki badań wskazują m.in. na konieczność rozwijania sieci wsparcia i programów edukacyjnych dla rodziców, szczególnie w odniesieniu do starszych dzieci.
Dzięki programom i materiałom edukacyjnym opracowanym przez ORE Wychowanie i profilaktyka – Ośrodek Rozwoju Edukacji nauczyciele i rodzice zyskują dostęp do innowacyjnych rozwiązań w zakresie profilaktyki, które wspierają zarówno rozwój komunikacyjny, jak i społeczny dziecka. Propozycje te uwzględniają różnorodne podejścia – od ćwiczeń wspierających budowanie empatii i umiejętność współpracy po skuteczne metody komunikacji. W praktyce oznacza to, że wszyscy zaangażowani w rozwój dziecka mogą podejmować skoordynowane działania, które umożliwiają dzieciom pełniejsze uczestnictwo w życiu szkolnym i społecznym, a także doskonalenie ich umiejętności radzenia sobie w trudniejszych sytuacjach.
- Współpraca z rodzicami w duchu Reggio Emilia
W podejściu Reggio Emilia, współpraca z rodzicami jest kluczowa dla wspierania rozwoju dzieci. Każdy rodzic pragnie szczęścia dla swojego dziecka, jednak ważne jest, aby zrozumieć, że szczęście nie jest stanem trwałym. Zamiast chronić dzieci przed wszelkimi trudnościami, rodzice i nauczyciele powinni wyposażyć je w narzędzia, które pomogą im radzić sobie z wyzwaniami. Rodzice często starają się odciążyć dzieci w zakresie obowiązków domowych, aby mogły skupić się na nauce. Ważne jednak, aby dzieci uczestniczyły w codziennych obowiązkach, ponieważ pomaga im to rozwijać odpowiedzialność i umiejętności radzenia sobie w różnych sytuacjach. Jak ich do tego przekonać? Inspiracją będzie podcast Współpraca z rodzicami w duchu Reggio Emilia.
- Moc komunikacji AAC
Prawo do komunikacji – do wyrażania swoich potrzeb, myśli, pomysłów i pragnień – jest jednym z podstawowych praw człowieka. Trudno dokładnie oszacować, ilu uczniów w Polsce nie komunikuje się werbalnie i nie ma dostępu do narzędzi umożliwiających wyrażenie siebie. Brak takiego dostępu prowadzi między innymi do opóźnienia w podjęciu niezbędnej interwencji logopedycznej i terapeutycznej, która nie tylko rozwija umiejętność skutecznej komunikacji, lecz także kształtuje inne kluczowe kompetencje potrzebne do pełnego uczestnictwa w środowisku społecznym.
Poczuj pozytywne wibrAACje!” – to hasło tegorocznych obchodów Międzynarodowego Miesiąca Komunikacji Alternatywnej i Wspomagającej (AAC), zaproponowane przez ISAAC International. Jedną z form celebracji tego święta jest inicjatywa Fundacji „Pomoc Autyzm”. W ramach tej akcji zaproszono nauczycieli, specjalistów i rodziców na ogólnopolską konferencję „Siła AAC – rozwijanie języka i budowanie narzędzi”. Celem wydarzenia było zapoznanie uczestników z nowoczesnymi narzędziami komunikacyjnymi, praktycznymi metodami wykorzystania AAC we wspieraniu komunikacji uczniów w spektrum autyzmu oraz podkreślenie roli partnerów komunikacyjnych, takich jak poradnie czy rodzice.
Inną formę wsparcia propagowaną w ramach Miesiąca AAC stanowi program wspomagania komunikacji, udostępniony przez Stowarzyszenie „Mówić bez Słów”. Program skierowany jest do rodzin dzieci niemówiących, korzystających z alternatywnych i wspomagających metod komunikacji (AAC). Dostarcza on praktycznej wiedzy na temat metod pracy oraz narzędzi komunikacyjnych, takich jak systemy obrazkowe, urządzenia komunikacyjne i aplikacje mobilne, które można stosować w codziennych interakcjach. Program uwzględnia indywidualne preferencje, możliwości oraz wyzwania związane z konkretnymi metodami AAC, wspierając rodziców i opiekunów w komunikacji z dziećmi.
Na szczególną uwagę zasługują inicjatywy realizowane w placówkach edukacyjnych w całej Polsce, które w nowatorski sposób wspierają rozwój komunikacji AAC. Przykłady takich działań obejmują:
- Podcasty edukacyjne prowadzone przez specjalistów, które przybliżają różne metody komunikacji wspomagającej i alternatywnej, a także inspirują rodziców i nauczycieli do stosowania AAC.
- Dni otwarte i pokazy w placówkach edukacyjnych mające na celu promowanie komunikacji wspomagającej w społeczności lokalnej i podnoszenie świadomości na temat roli AAC.
- Projekty szkolne integrujące uczniów, w ramach których poprzez zabawę, sztukę i zajęcia ruchowe uczą się oni współpracy i rozwijają umiejętności komunikacyjne.
Przykłady wskazują, jak placówki edukacyjne mogą aktywnie angażować społeczność, szerzyć świadomość na temat AAC i tworzyć środowisko przyjazne dla wszystkich uczniów.
#FunduszeEuropejskie #FunduszeUE #SCWEW #ORE #inspiracje