Na temat SCWEW podczas konferencji „Wczesne wspomaganie dziecka i jego rodziny – perspektywa międzysektorowa”

17–18 października odbyła się piąta międzynarodowa konferencja poświęcona wczesnemu wspomaganiu dziecka i jego rodziny z perspektywy międzysektorowej. Na Wydziale Sztuki i Nauk o Edukacji w Cieszynie Uniwersytetu Śląskiego zebrali się specjaliści, badacze i praktycy zajmujący się wsparciem rozwoju dzieci i ich rodzin.

Pierwszego dnia konferencji specjaliści, którzy na co dzień współpracują z małymi dziećmi i ich rodzinami, uczestniczyli w warsztatach. Drugiego dnia wysłuchali wykładów o najnowszych podejściach i wyzwaniach związanych z wczesnym wspomaganiem rozwoju. Wśród prelegentów znalazł się m.in. prof. R. McWilliam, międzynarodowy ekspert w tej dziedzinie.

Ważnym punktem programu były warsztaty dotyczące Specjalistycznych Centrów Wspierających Edukację Włączającą (SCWEW). Prowadząca warsztaty dr Dorota Prysak – ekspertka projektu SCWEW – przygotowała wystąpienie we współpracy z ekspertką Katarzyną Szczepkowską-Szyszko. Zajęcia zatytułowane „Warsztaty SCWEW: klucz do inkluzywnej edukacji – dołącz i zmień przyszłość!” skupiły się na roli SCWEW w budowaniu inkluzywnego środowiska edukacyjnego, szczególnie w zakresie wsparcia dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych i ich rodzin.

Podczas warsztatów uczestniczki i uczestnicy:

  • dowiedzieli się, jakie korzyści wynikają z działania SCWEW, które pełnią kluczową rolę w organizowaniu i koordynowaniu działań wspierających inkluzyjną edukację;
  • omówili elementy budowy skoordynowanego systemu pomocy specjalistycznej, który SCWEW proponują jako efektywny model wsparcia;
  • poznali praktyczne metody efektywnego wykorzystania zasobów SCWEW oraz tworzenia lokalnych koalicji na rzecz wsparcia dziecka i jego rodziny;
  • przećwiczyli fragmenty diagnozy placówki specjalnej w zakresie pełnienia roli SCWEW oraz potrzeb i mocnych stron placówek ogólnodostępnych w zakresie możliwości współpracy ze SCWEW. Ta część warsztatów została uznana za szczególnie przydatną jako praktyczna pomoc w przygotowaniu wniosku grantowego. Zachęciła również, aby spojrzeć z szerszej perspektywy na własną placówkę w zakresie działań dotyczących edukacji włączającej.

Ważne, że uczestniczki i uczestnicy warsztatów mieli możliwość przyjrzeć się roli SCWEW w tworzeniu zintegrowanego systemu, który wspiera dzieci z różnorodnymi potrzebami edukacyjnymi. Centra działają na rzecz dostępności specjalistycznych usług edukacyjnych: pomagają budować inkluzyjne placówki oraz wspierają nauczycieli i rodziny w tworzeniu jak najlepszego środowiska dla rozwoju dzieci.

Ostatnia aktualizacja: 6 listopada 2024

Ośrodek Rozwoju Edukacji realizuje projekty dofinansowane z funduszy europejskich w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój oraz Programu Operacyjnego Polska Cyfrowa