Budowanie dostępnej edukacji dla wszystkich uczniów jest kluczowym zadaniem, które powinno leżeć u podstaw nowoczesnej edukacji. Szkoła, która odpowiada na potrzeby wszystkich uczniów, stwarza warunki do pełnego rozwoju ich talentów oraz wzmacnia nauczycieli w kreowaniu dostępnego środowiska szkolnego, potrzebuje zaangażowanego wsparcia specjalistów. SCWEW-y są odpowiedzią na zmieniające się potrzeby szkoły.
Podczas konferencji „Rola Specjalistycznych Centrów Wspierających Edukację Włączającą w budowaniu dostępnej szkoły”, która odbyła się w dniu 20 września 2024 r. przedstawiona została koncepcja realizacji działań ukierunkowanych na indywidualne wzmocnienie przedszkoli i szkół ogólnodostępnych. W wystąpieniach Izabeli Ziętki, Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Edukacji Narodowej i Elżbieta Neroj, Dyrektorki Departamentu Edukacji Włączającej w Ministerstwie Edukacji Narodowej wybrzmiało, że system edukacji powinien być elastyczny i umożliwiać indywidualizację, uwzględniając zainteresowania, potrzeby i możliwości każdego ucznia. Taka szkoła powinna być wspierana zgodnie z jej aktualnymi potrzebami, które wynikają z funkcjonowania uczniów. Model współpracy odpowiadającej na zmieniającą się szkolną rzeczywistość będzie gwarantował SCWEW.
W trakcie spotkania uczestnicy mieli okazję wysłuchać wystąpień ekspertek Centrum Koordynującego, dotyczących zadań realizowanych w obszarze wsparcia nauczycieli pracujących z grupami zróżnicowanymi. Prelegentki podzieliły się swoimi doświadczeniami oraz najlepszymi praktykami, które mogą przyczynić się do efektywnej integracji uczniów o zróżnicowanych potrzebach edukacyjnych.
Zaprezentowane zostały także informacje o planowanym konkursie grantowym, który ma na celu utworzenie 285 SCWEW w całym kraju, jak również przewidywane działania upowszechniające. Podczas wydarzenia poruszono kwestie związane z rozpoznawaniem potrzeb i zasobów przedszkoli i szkół ogólnodostępnych, które potencjalnie będą objęte wsparciem specjalistycznych centrów. Przedstawiono także możliwości współpracy pomiędzy SCWEW a podmiotami działającymi na rzecz dziecka i rodziny. W kompleksowej realizacji wsparcia istotne jest współdziałanie w środowisku lokalnym. Konferencja stanowiła krok w drodze do zwiększenia dostępności edukacji oraz wsparcia dla nauczycieli i uczniów w procesie nauczania. W szczególny sposób zostały zaprezentowane zagadnienia związane z funkcjonowaniem wypożyczalni sprzętu specjalistycznego i technologii asystujących, która jest kluczowym elementem działalności SCWEW. Zasoby wypożyczalni gwarantują przedszkolom i szkołom dostęp do nowoczesnych technologii. Eksperci SCWEW wspierają nauczycieli w doborze sprzętu najlepiej odpowiadającego na indywidualne potrzeby uczniów i wynikające z potrzeb zróżnicowanego zespołu.
W wystąpieniu kierownik projektu „Budowa skoordynowanego systemu pomocy specjalistycznej opartego na SCWEW” wybrzmiało, jak istotne jest budowanie celowanego wsparcia, bazując na specjalistycznych zasobach kadry przedszkoli i szkół specjalnych. Kierownik projektu podkreśliła, że działając w relacji z innymi osobami i środowiskami mamy moc poprawy warunków funkcjonowania wszystkich uczniów. Odniosła się również do dotychczasowych doświadczeń, wynikających z pilotażowego wdrożenia modelu SCWEW. Sukces 23 specjalistycznych centrów, funkcjonujących w latach 2021–2023 utwierdził nas w przekonaniu, że podążamy właściwą drogą. Dlatego też przed nami konkurs grantowy, który rozpocznie się jeszcze w tym roku. W ramach czterech edycji planowanego konkursu grantowego przewidziane jest wyłonienie 285 SCWEW-ów, które będą obejmować wsparciem kadrę przedszkoli i szkół ogólnodostępnych. Kierownik projektu podała kilka kluczowych kwestii, na które należy zwrócić uwagę: identyfikacja potrzeb odbiorców (przedszkoli i szkół), rozpoznanie zasobów środowiska lokalnego, poznanie partnerów w działaniu (poradnie psychologiczno-pedagogiczne, placówki doskonalenia nauczycieli, OWiT-y), rozmowa z organem prowadzącym. Wsparciem w procesie przygotowawczym będą działania upowszechniające. Obecna konferencja rozpoczęła pierwszy cykl takich wydarzeń. Przed nami również kolejne trzy tury działań upowszechniających. Będą one miały na celu przygotowanie potencjalnych wnioskodawców do złożenia wniosku grantowego.
Bardzo dziękujemy wszystkim uczestnikom konferencji za tak liczne przybycie. Wydarzenie spotkało się z ogromnym zainteresowaniem. Uczestniczyło w nim blisko 700 osób. Świadczy to o zainteresowaniu koncepcją celowanego wsparcia SCWEW. Potwierdza wagę podejmowanej problematyki dla organów prowadzących, przedszkoli, szkół i placówek specjalnych, przedszkoli i szkół ogólnodostępnych oraz wielu instytucji działających na rzecz oświaty oraz wsparcia dziecka i rodziny.
Konferencja oraz kolejne działania informacyjne realizujemy we współpracy z funkcjonującym w ORE Wydziałem Centrum Koordynujące SCWEW. Zapraszamy na pierwsze spotkania informacyjno-konsultacyjne:
- Wzajemna współpraca SCWEW z przedszkolem/szkołą ogólnodostępną kluczem do efektywności specjalistycznego wsparcia. 25 września 2024 r.
Elektroniczny formularz rejestracji - Diagnoza dziecka/ucznia w procesie budowania kompleksowego wsparcia 30 września 2024 r.
Elektroniczny formularz rejestracji
Rejestracja na kolejne spotkania będzie prowadzona poprzez system szkolenia.ore.edu.pl. Mamy nadzieję, że w kolejnych wydarzeniach wezmą udział wszystkie osoby, które planowały być z nami dzisiaj, ale sytuacja związana z powodzią uniemożliwiła ich obecność. Łączymy się myślami ze wszystkim osobami, które znalazły się w tej trudnej sytuacji.
W imieniu całego zespołu projektowego dziękujemy za liczny udział i czekamy na kolejne spotkania.
#FunduszeEuropejskie #FunduszeUE #SCWEW #ORE