Pokazać – Przekazać to tytuł cyklicznej konferencji, organizowanej przez Centrum Nauki Kopernik. W tym roku wydarzenie odbyło się w dniach 22-23 września 2024 r.
Konferencja przyjęła ramy dyskusji o edukacji i wyzwaniach, z którymi mierzą się nauczyciele, edukatorzy, rodzice w edukacji domowej, młodzież, przedstawiciele środowisk akademickich, naukowych, samorządowych i pozarządowych – osoby, którym zależy na dobrej jakości polskiej edukacji. Podczas kolejnych edycji wydarzenia uczestnicy identyfikują aktualne potrzeby, dyskutują o kierunkach rozwoju, trendach w dydaktyce, metodach i narzędziach przydatnych uczącym i uczącym się. Dzielą się wiedzą i doświadczeniami, aby wspólnie wypracowywać rozwiązania, które wzmocnią i wzbogacą całą społeczność edukacyjną. Takie założenia są również bliskie kierunkom działań i zadaniom, które będą wdrażane podczas realizacji projektu Budowa skoordynowanego systemu pomocy specjalistycznej opartego na Specjalistycznych Centrach Wspierających Edukację Włączającą.
Tegoroczna konferencja zatytułowana „Edukacja – dobra szkoła dobrego życia”, otworzyła przestrzeń do dyskusji o dobrostanie społeczności edukacyjnej, o tym, co w XXI wieku pomaga w uczeniu (się). Chcemy mówić o dobrej szkole i dobrym życiu. O ile jesteśmy w stanie sobie wyobrazić, jak wygląda dobra szkoła, to rzadko mamy czas i przestrzeń, aby wyobrazić sobie dobre życie w szkole – mówiła Katarzyna Młynek, zastępczyni Dyrektor Programowej CN Kopernik, otwierając konferencję.
Zarówno prelegenci, jak i uczestnicy dwudniowego spotkania poszukiwali sposobów na kształtowanie przestrzeni, w której odbywa się nauka, a także na zagospodarowanie najbliższego otoczenia szkół w taki sposób, by służyły naszemu zdrowiu i równowadze. Jak wzmacniać siebie i innych, dążyć do własnego dobrostanu i dbać o dobro wspólne? Jak szkoła może budować dobrostan? To kluczowe pytania, które przewijały się w trakcie prelekcji, warsztatów i sesji dialogowych.
Szukając odpowiedzi podkreślano, że szkoła nie jest jedynym miejscem, w którym powinniśmy zadbać o dobre funkcjonowanie, nasz dom rodzinny również odgrywa ważną rolę w tych działaniach. Podkreślano, że dobrostan nauczycieli warunkuje stan emocjonalny uczniów. Ważna jest świadomość, że nie jest on nam dany raz na zawsze. Dlatego tak istotna jest uważność i dostrzeżenie momentu, w którym jesteśmy, zidentyfikowanie celu i szukanie wsparcia w procesie budowania pozytywnego klimatu, ale też wspieranie.
W trakcie konferencji prelegenci i uczestnicy szczególnie podkreślali wartość i potrzebę promowania kultury współpracy i ciągłego doskonalenia, współpracę nauczycieli, dzielenie się dobrymi praktykami, wzajemne wspieranie w rozwoju zawodowym. W wielu wystąpieniach mówiono o konieczności superwizji w szkole. Podkreślano, że superwizja jest podstawą pracy każdego nauczyciela. Superwizje szkolne powinny być elementem niezbędnego systemu wsparcia nauczycieli. Takie działania były już podejmowane w trakcie działań 23 SCWEW, które zostały utworzone w ramach Pilotażowego wdrożenia Modelu funkcjonowania SCWEW w latach 2021-2023. Superwizje szkolne dla nauczycieli będą realizowane również w projekcie Budowa skoordynowanego systemu pomocy specjalistycznej opartego na Specjalistycznych Centrach Wspierających Edukację Włączającą. Wypowiedzi prelegentów, panelistów w trakcie konferencji pokazują, że zadania SCWEW są zbieżne z potrzebami zmieniającego się środowiska oświatowego.
Ważnym wątkiem poruszanym podczas konferencji była rola organu prowadzącego we wspieraniu szkoły w tworzeniu najlepszych warunków dla jej rozwoju. Współpraca ze środowiskiem zewnętrznym, otwarta postawa na współdziałanie z różnymi podmiotami może pomóc w budowaniu szkoły przyszłości, szkoły dla każdego ucznia, dla ucznia z własnymi potrzebami edukacyjnymi.
Odpowiedzią na te potrzeby, miejscem, w którym nauczyciel może uzyskać wsparcie i pomoc są Specjalistyczne Centra Wspierające Edukację Włączającą. W trakcie kolejnego projektu realizowanego przez ORE planowane jest utworzenie 285 SCWEW, których zadaniem będzie między innymi wspieranie kadry przedszkoli i szkół ogólnodostępnych w pracy z grupą/klasą zróżnicowaną. Dobrostan nauczycieli jest ważnym elementem w procesie budowania dobrej szkoły – dla społeczności szkolnej i środowiska lokalnego. Udział ekspertów SCWEW kreowaniu dobrej szkoły dobrego życia odgrywać będzie ważną rolę.
#FunduszeEuropejskie #FunduszeUE #SCWEW #ORE