Wyniki, ale przede wszystkim wnioski z analizy wyników egzaminów zewnętrznych, są jednym z ważniejszych źródeł informacji wskazujących obszary wsparcia pracy nauczycieli. Analizy tej podjął się Instytut Badań Edukacyjnych w zakresie wyników egzaminu ósmoklasisty z matematyki z 2024 roku. Dane pokazują, że około 10% uczniów uzyskało wynik poniżej 16% oraz ok. 12% osiągnęło wyniki powyżej 92%. To wskazuje na dużą różnicę w poziomie wiedzy i umiejętności matematycznych wśród uczennic i uczniów, co może być wynikiem różnych czynników, takich jak dostęp do zasobów edukacyjnych, jakość nauczania, indywidualne predyspozycje uczniów oraz wsparcie ze strony rodziny i szkoły. Taki rozkład wyników może również sugerować, że niektóre grupy uczniów potrzebują dodatkowej pomocy i wsparcia, aby osiągnąć lepsze wyniki, podczas gdy inni uczniowie wykazują wyjątkowe zdolności matematyczne i mogą potrzebować bardziej zaawansowanych wyzwań edukacyjnych. Jest to wyzwanie dla Specjalistycznych Centrów Wspierających Edukację Włączającą w zakresie wsparcia szkół w doskonaleniu metodyki nauczania matematyki. Pomocą może być materiał z wybinaru IBE Kompetencje matematyczne, jak ich nauczać? z dnia 2 sierpnia 2024 r. Wśród prelegentów znaleźli się prof. Zbigniew Marciniak, prof. Maciej Sysło, Marzena Binkiewicz.
W pierwszej części webinaru profesor Zbigniew Marciniak przedstawia porównanie podstaw programowych 8 krajów, które wskazuje, że każdy z przeanalizowanych krajów mierzy się z jakimś problemem, nie możemy znaleźć idealnej podstawy programowej z matematyki.
Profesor Sysło zwraca uwagę na wagę myślenia komputacyjnego (MK – ang.: CT – Computational Thinking), umiejętności, która pozwala nam rozwiązywać złożone problemy poprzez dzielenie ich na mniejsze i prostsze etapy, znajdowanie wzorców i podobieństw, abstrahowanie od nieistotnych szczegółów do ogółu i projektowanie algorytmów, które mogą być wykonywane przez komputery lub ludzi. Jest to umiejętność niezbędna w XXI wieku, ponieważ technologia wymagająca algorytmizacji staje się coraz bardziej wszechobecna i wpływa na każdy aspekt naszego życia. Myślenie komputacyjne może również zwiększyć naszą kreatywność, krytyczne myślenie i umiejętności współpracy, ponieważ uczymy się stosować je w różnych dziedzinach i dyscyplinach, takich jak sztuka, języki, matematyka, nauki ścisłe i nauki społeczne. Warto więc wykorzystywać je w czasie edukacji.
Pani Binkiewicz analizuje trudności, które napotykamy w uczeniu matematyki. W edukacji wczesnoszkolnej borykamy się z niskimi kompetencjami matematycznymi i lękiem przed matematyką nauczycielek i nauczycieli. Niestety podręczniki nie wspierają w pełni dobrego uczenia matematyki, nie wspierają pogłębionego rozumienia matematyki i transferu wiedzy na inne konteksty. Pani Binkiewicz zwraca również uwagę na skok, który występuje pomiędzy uczeniem matematyki w edukacji wczesnoszkolnej a w dalszych latach edukacji. Wyniki badań i wnioski przedstawione przez panią Binkiewicz są niezwykle ważne dla projektowania przez SCWEWy szkoleń dla nauczycieli.
Zachęcamy do zapoznania się całym webinarem: Kompetencje matematyczne, jak ich nauczać?
#FunduszeEuropejskie #FunduszeUE #SCWEW #ORE