Forum eksperckie drogą do wymiany doświadczeń w budowaniu dobrej szkoły

W Instytucie Badań Edukacyjnych, w dniu 26 czerwca 2024 r. odbyło się forum eksperckie, w którym uczestniczyli eksperci Zespołu projektowego  Budowa skoordynowanego systemu pomocy specjalistycznej opartego na SCWEW. Tematem spotkania była  „Współpraca bez granic – Nauczyciele na rzecz wsparcia dzieci i młodzieży z doświadczeniem migracji i uchodźstwa”. Wydarzenie zorganizowane zostało w ramach projektu UNICEF „Szkoła dostępna dla wszystkich”.

Poruszane zagadnienia koncentrowały się na problematyce roli nauczycieli we wsparciu dzieci i uczniów z doświadczeniem migracji oraz ich rodzin. W trakcie dyskusji podkreślano, że brak znajomości  języka polskiego wpływa  na trudności w budowaniu relacji, funkcjonowaniu w różnorodnej grupie rówieśniczej i  nabywaniu wiedzy przedmiotowej. 

Realizowany w IBE projekt ASA (Accessible School for All)  wypracowuje interwencje, w których proponowane są rozwiązania sytuacji problematycznych, dotyczących funkcjonowania dzieci i młodzieży z doświadczeniem migracji i uchodźctwa. Z danych przytoczonych podczas wydarzenia jednoznacznie wynika, że wśród tych dzieci i uczniów największą grupę stanowią uczniowie z Ukrainy.

Obserwując realizację projektu ASA,  dostrzegamy wspólne obszary tematyczne, które podejmowane są  także w projekcie  Budowa skoordynowanego systemu pomocy specjalistycznej opartego na SCWEW. Zarówno działania ASA, jak i nasze  służą podniesieniu kompetencji nauczycieli i specjalistów (pedagogów, psychologów, pedagogów specjalnych, logopedów) w zakresie udzielania adekwatnego do potrzeb wsparcia dla różnych grup odbiorców. Celem jest spójna oferta, adekwatna do potrzeb.  Uczestnicy forum eksperckiego w swoich wypowiedziach podkreślali, jak ważna jest dla realizujących  zadania projektowe wiedza  na temat działań innych projektów  , co może  przyczynić się do uwspólniania rozwiązań i korzystania z wzajemnych doświadczeń. Równie istotne  jest budowanie świadomości odbiorców działań, w zakresie oferty wsparcie. W odniesieniu do funkcjonowania SCWEW, kluczowe jest oparcie  realizacji  zadań na  założeniach Modelu i jednoznaczne zdefiniowanie odbiorców wsparcia eksperckiego, którymi są kadry przedszkoli i szkół ogólnodostępnych.

Dyskusja uczestników forum  na temat  podejmowania działań na rzecz wsparcia   dzieci i uczniów nie tylko z doświadczeniem migracji, pokazała też zasadność  komunikacji  pomiędzy  projektami realizowanymi w Instytucie Badań Edukacyjnych i Ośrodku Rozwoju Edukacji. 

Zaprezentowane podczas forum różne formy działań realizowanych przez projekt ASA to urozmaicona  oferta, z której mogą korzystać zarówno nauczyciele, specjaliści, jak również rodzice, dzieci i uczniowie.

Wsparcie  proponowane przez projekty ASA  i SCWEW dla nauczycieli i specjalistów w pracy z grupą/klasą zróżnicowaną oraz  działania wspomagające rozwój przedszkoli/szkół dostępnych dla każdego dziecka/ucznia i jego rodziny wyznaczają wspólny cel, którym jest szkoła dla każdego ucznia.

Ostatnia aktualizacja: 16 lipca 2024

Ośrodek Rozwoju Edukacji realizuje projekty dofinansowane z funduszy europejskich w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój oraz Programu Operacyjnego Polska Cyfrowa