W Instytucie Badań Edukacyjnych, w dniu 26 czerwca 2024 r. odbyło się forum eksperckie, w którym uczestniczyli eksperci Zespołu projektowego Budowa skoordynowanego systemu pomocy specjalistycznej opartego na SCWEW. Tematem spotkania była „Współpraca bez granic – Nauczyciele na rzecz wsparcia dzieci i młodzieży z doświadczeniem migracji i uchodźstwa”. Wydarzenie zorganizowane zostało w ramach projektu UNICEF „Szkoła dostępna dla wszystkich”.
Poruszane zagadnienia koncentrowały się na problematyce roli nauczycieli we wsparciu dzieci i uczniów z doświadczeniem migracji oraz ich rodzin. W trakcie dyskusji podkreślano, że brak znajomości języka polskiego wpływa na trudności w budowaniu relacji, funkcjonowaniu w różnorodnej grupie rówieśniczej i nabywaniu wiedzy przedmiotowej.
Realizowany w IBE projekt ASA (Accessible School for All) wypracowuje interwencje, w których proponowane są rozwiązania sytuacji problematycznych, dotyczących funkcjonowania dzieci i młodzieży z doświadczeniem migracji i uchodźctwa. Z danych przytoczonych podczas wydarzenia jednoznacznie wynika, że wśród tych dzieci i uczniów największą grupę stanowią uczniowie z Ukrainy.
Obserwując realizację projektu ASA, dostrzegamy wspólne obszary tematyczne, które podejmowane są także w projekcie Budowa skoordynowanego systemu pomocy specjalistycznej opartego na SCWEW. Zarówno działania ASA, jak i nasze służą podniesieniu kompetencji nauczycieli i specjalistów (pedagogów, psychologów, pedagogów specjalnych, logopedów) w zakresie udzielania adekwatnego do potrzeb wsparcia dla różnych grup odbiorców. Celem jest spójna oferta, adekwatna do potrzeb. Uczestnicy forum eksperckiego w swoich wypowiedziach podkreślali, jak ważna jest dla realizujących zadania projektowe wiedza na temat działań innych projektów , co może przyczynić się do uwspólniania rozwiązań i korzystania z wzajemnych doświadczeń. Równie istotne jest budowanie świadomości odbiorców działań, w zakresie oferty wsparcie. W odniesieniu do funkcjonowania SCWEW, kluczowe jest oparcie realizacji zadań na założeniach Modelu i jednoznaczne zdefiniowanie odbiorców wsparcia eksperckiego, którymi są kadry przedszkoli i szkół ogólnodostępnych.
Dyskusja uczestników forum na temat podejmowania działań na rzecz wsparcia dzieci i uczniów nie tylko z doświadczeniem migracji, pokazała też zasadność komunikacji pomiędzy projektami realizowanymi w Instytucie Badań Edukacyjnych i Ośrodku Rozwoju Edukacji.
Zaprezentowane podczas forum różne formy działań realizowanych przez projekt ASA to urozmaicona oferta, z której mogą korzystać zarówno nauczyciele, specjaliści, jak również rodzice, dzieci i uczniowie.
Wsparcie proponowane przez projekty ASA i SCWEW dla nauczycieli i specjalistów w pracy z grupą/klasą zróżnicowaną oraz działania wspomagające rozwój przedszkoli/szkół dostępnych dla każdego dziecka/ucznia i jego rodziny wyznaczają wspólny cel, którym jest szkoła dla każdego ucznia.
#FunduszeEuropejskie #FunduszeUE #SCWEW #ORE