UNAWEZA i SCWEW – działania wspierające zdrowie psychiczne nauczycieli i uczniów

Dbanie o zdrowie psychiczne dzieci i młodzieży stanowi istotny komponent budowania dostępnej i przyjaznej szkoły, w której dobrostan uczniów jest jednym z czynników warunkujących wysoką jakość edukacji. Specjalistyczne centra, ukierunkowane na wsparcie nauczycieli i specjalistów przedszkoli i szkół ogólnodostępnych, uwzględniają w swojej ofercie działania mające na celu wyposażenie kadry w kompetencje umożliwiające zaspokajanie potrzeb dzieci i uczniów, w tym związanych z obszarem zdrowia psychicznego.

Nie mogło nas zatem zabraknąć na konferencji zorganizowanej w dniu 7 czerwca 2024 r. przez Fundację UNAWEZA, MŁODE GŁOWY. Otwarcie o zdrowiu psychicznym. Wydarzenie było okazją do spotkania zaangażowanego środowiska przyjaciół dzieci i młodzieży. W konferencji uczestniczyli przedstawiciele zarówno sektora edukacji, zdrowia, jak również szkolnictwa wyższego. W wydarzeniu wzięły udział m.in. Izabela Ziętka – Podsekretarz Stanu w MEN, Izabela Leszczyna – Ministra Zdrowia, Monika Horna-Cieślak – Rzecznik Praw Dziecka, Jan Gawroński – Społeczny Zastępca Rzecznika Praw Dziecka.

Co nas łączy z UNAWEZ-ą, poza nadrzędnym postawieniem w centrum działań potrzeb dzieci i uczniów? Eksperci SCWEW wspierają nauczycieli i specjalistów, zapewniając ofertę dostosowaną do konkretnego przedszkola, szkoły. SCWEW-y towarzyszą nauczycielom i specjalistom, realizując wsparcie adekwatnie do rozpoznanych potrzeb. Wyposażają w wiedzę i kompetencje, które umożliwiają pracę ze zróżnicowanym zespołem klasowym w obszarze zdrowia psychicznego i dobrostanu uczniów.

Działania SCWEW prowadzone są w oparciu o procesową diagnozę potrzeb i są ukierunkowane na realizację zadań wynikających z jej wyników. Komplementarność podejmowanych działań uwzględnia również przygotowanie i udostępnianie materiałów i publikacji, których problematyka dopełnia bezpośrednie wsparcie realizowane przez ekspertów SCWEW. Nadrzędnym celem jest odpowiedzieć na oczekiwania odbiorców i dostosować formy przekazu i współpracy do aktualnych potrzeb przedszkoli i szkół.

Eksperci SCWEW uwzględniają w swojej ofercie także zagadnienia dotyczące dobrostanu nauczycieli. W tym celu prowadzą superwizje szkolne, które zapewniają warunki do dzielenia się doświadczeniami przez nauczycieli i specjalistów. SCWEW tworzy przestrzeń komunikacji, współuczestniczy w budowaniu płaszczyzny porozumienia i otwartości, zapraszając środowisko edukacyjne do udziału w sieci współpracy i samokształcenia.

Raport z ewaluacji projektu Godzina dla Młodych Głów pokazał efekty realizacji inicjatywy UNAWEZ-y, jak i wyzwania stojące przed polską szkołą. Działania profilaktyczne, na których skupia się ten program, jest adresowany bezpośrednio do nauczycieli, którzy w jego ramach zostają wyposażeni w wiedzę i scenariusze umożliwiające pracę z młodymi osobami w takich obszarach, jak: emocje, potrzeby, higiena cyfrowa, aktywność fizyczna czy myślenie krytyczne. Program dostosowany jest do różnych grup wiekowych, zawiera scenariusze i materiały. Zajęcia z uczniami prowadzą pedagodzy, psychologowie lub wychowawcy danej szkoły, którzy są wspierani przez sieć koordynatorów wojewódzkich projektu MŁODE GŁOWY. Jest to komponent, który występuje także w działaniach SCWEW: eksperci przygotowują scenariusze zajęć i lekcji modelowych, przeprowadzają je w oparciu o opracowane materiały, a także udzielają konsultacji w tym zakresie.

W wystąpieniach prelegentów jednogłośnie wybrzmiało, że szkoła nie może scedować odpowiedzialności za wsparcie w obszarze zdrowia psychicznego tylko na specjalistów. Doświadczenia SCWEW potwierdzają, że zapewnienie wsparcia eksperckiego nauczycielom, specjalistom z przedszkoli i szkół ogólnodostępnych, uwzględniające aspekty pracy ze zróżnicowanym zespołem klasowym, poprawia jakość edukacji.

Istotą realizowanej zmiany jest współdziałanie poprzez angażowanie interesariuszy do wspólnych inicjatyw w obszarze edukacyjnym. Konferencja MŁODE GŁOWY. Otwarcie o zdrowiu psychicznym pokazała, jak wielkie znaczenie dla budowania wsparcia ma współpraca. Przyświeca nam jeden cel: dostępna szkoła, w której dobrostan dzieci i młodzieży jest naszą wspólną odpowiedzialnością.

#FunduszeEuropejskie #FunduszeUE #SCWEW #ORE

Ostatnia aktualizacja: 28 czerwca 2024

Ośrodek Rozwoju Edukacji realizuje projekty dofinansowane z funduszy europejskich w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój oraz Programu Operacyjnego Polska Cyfrowa