Przedstawiciele zespołu projektowego Budowa skoordynowanego systemu pomocy specjalistycznej opartego na Specjalistycznych Centrach Wspierających Edukację Włączającą wzięli udział w szkoleniu na temat wykorzystania technologii asystujących w życiu codziennym osoby z niepełnosprawnością. W wydarzeniu uczestniczyli też pracownicy Ośrodków Wsparcia i Testów (OWiT). Organizatorem spotkania, które odbyło się w Warszawie, w dniach 10-11 czerwca 2024 r. był Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych.
Dziewiętnaście Ośrodków Wsparcia i Testów, których przedstawiciele uczestniczyli w wydarzeniu, rozpoczęło swoją działalność w czasie pilotażowego wdrożenia modelu SCWEW. Ich zadania, ukierunkowane na wsparcie sprzętowe dzieci i osób dorosłych z niepełnosprawnościami to istotny element budowania inkluzyjnych rozwiązań na poziomie lokalnym, których celem jest zapewnienie pełnej dostępności dla osób ze szczególnymi potrzebami. Ośrodki wsparcia zostały utworzone między innymi w 14 szkołach/placówkach specjalnych, które przystąpiły do projektu Pilotażowe wdrożenie Modelu funkcjonowania SCWEW. Zawarty w ofercie wsparcia specjalistycznych centrów komponent sprzętowy, stanowił płaszczyznę do rozwijania współpracy SCWEW i OWiT. Doświadczenia z okresu działania SCWEW wyraźnie wskazują na potrzebę lokalnej oraz regionalnej współpracy na rzecz poprawienia dostępności usług społecznych. OWiTy kontynuują swoje działania i realizują je we współpracy z ekspertami, którzy w latach 2021-2023 uczestniczyli w projekcie SCWEW.
Należ podkreślić , że świadczone przez OWiT usługi związane z doborem, testowaniem i wypożyczaniem sprzętu specjalistycznego, technologii asystujących dla osób z niepełnosprawnościami oraz ich otoczenia uzupełniały działania, które były realizowane przez utworzone w SCWEW wypożyczalnie. Specjalistyczne centra przeprowadzały prezentacje funkcjonalności sprzętu, szkolenia, instruktaże i pokazy dla kadry przedszkoli, szkół ogólnodostępnych. Ich kontynuacją były realizowane przez nauczycieli i specjalistów zajęcia/lekcje modelowe, podczas których eksperci SCWEW demonstrowali praktyczne wykorzystanie sprzętu specjalistycznego w pracy z grupą/klasą zróżnicowaną. Przykładem komplementarnego budowania oferty wsparcia SCWEW, uwzględniającej działania OWIT był dobór, instruktaż i wypożyczanie sprzętu dla dzieci/uczniów bez orzeczenia o niepełnosprawności lub orzeczenia o stopniu niepełnosprawności.
Spotkanie było okazją do dzielenia się najnowszą wiedzą i doświadczeniem na temat funkcjonalności technologii asystujących i potwierdziło zasadność funkcjonowania w SCWEW wypożyczalni sprzętu specjalistycznego, która przyczynia się do tworzenia dostępnego środowiska.
#FunduszeEuropejskie #FunduszeUE #SCWEW #ORE