Okiem eksperta
Ocenianie matematycznych umiejętności uczniów klas 1–3. Seria „Ex cathedra”
Podejście konstruktywistyczne do matematycznej edukacji wczesnoszkolnej. Seria „Ex cathedra”
Poradniki i materiały edukacyjne
- Rozwijanie zainteresowań i zdolności matematycznych uczniów klas I-III szkoły podstawowej. Poradnik dla nauczyciela [pdf. 1.47 MB]
- Klubik małego matematyka. Rozwijanie aktywności matematycznych uczniów I etapu edukacyjnego (zbiór zadań i ćwiczeń z komentarzami) [pdf. 4.43 MB]
- Razem z dzieckiem (poradnik na temat planowania pracy nauczyciela edukacji wczesnoszkolnej, w tym rozwijania kompetencji matematycznych, wydrukowany i wysłany do wszystkich szkół podstawowych),[pdf. 2.60 MB]
- Na progu. Ile w dziecku ucznia, a w nauczycielu mistrza? O co chodzi w pierwszej klasie? (praktyczne porady dotyczące kształcenia umiejętności dziecka w klasie I z wykorzystaniem przykładów z edukacji matematycznej, wydrukowany i wysłany do wszystkich szkół podstawowych) [pdf. 1.02 MB]
- Za progiem. Jak rozwija się dziecko i jaka jest rola nauczyciela w tym rozwoju (praktyczne porady dotyczące kształcenia umiejętności dziecka w wieku 6-8 lat z wykorzystaniem przykładów z edukacji matematycznej) [pdf. 3.20 MB]
Programy nauczania dla edukacji wczesnoszkolnej, w tym edukacji matematycznej:
- Drogowskazy wielointeligentnej edukacji [pdf. 814 KB]
- Doświadczanie świata [pdf. 991 KB]
- Nowoczesna Edukacja – szkoła w działaniu
- Wielointeligentne odkrywanie świata. Program edukacji wczesnoszkolnej
- Mniej mówcie – Więcej działajcie. Program nauczania dla edukacji wczesnoszkolnej
- Smakowanie świata. Program nauczania dla I etapu edukacji
- Edukacja matematyczna [pdf. 571 KB]
- Matematyka od przedszkola. Metody i zasady wprowadzania pojęć matematycznych. Przygotowanie do rozumienia liczb i posługiwania się nimi. Małgorzata Skura & Michał Lisicki
- Wybrane obszary edukacji matematycznej dzieci. Poradnik dla nauczycieli klas I-III. Agnieszka Nowak-Łojewska
Scenariusze zajęć
- Planowanie pracy nauczyciela na I etapie edukacyjnym − edukacja matematyczna. Agnieszka Nowak-Łojewska [doc. 194 KB]
- Planowanie pracy nauczyciela na I etapie edukacyjnym − edukacja matematyczna. Małgorzata Skura, Michał Lisicki [doc. 215 KB]
- Planowanie pracy nauczyciela na I etapie edukacyjnym − edukacja matematyczna. Wioletta Jenderko [doc. 229 KB]
Materiały metodyczne dla nauczycieli opublikowane, stanowiące obudowę podręczników „Nasz elementarz” i „Nasza szkoła”
- Poradnik dla nauczyciela klasy II szkoły podstawowej. Edukacja matematyczna (wersja elektroniczne do pobrania ze strony naszelementarz.men.gov.pl/poradnik-dla-nauczyciela). Autorki poradnika, Wioletta Jenderko i Barbara Wałecka, towarzyszą nauczycielowi w wyborze inspirujących zadań. Przedstawiają, w jaki sposób dzieci − przez działanie, konstruowanie i doświadczanie − potrafią samodzielnie odkrywać reguły, zależności, prawa matematyczne.
- Karty pracy dla ucznia oraz Tygodniowe plany pracy (naszelementarz.men.gov.pl/poradnik-dla-nauczyciela/);
- zasoby do samodzielnego tworzenia zindywidualizowanych kart pracy, dostępne poprzez specjalnie zbudowaną aplikację internetową Generator kart pracy.
E-podręczniki do matematyki
E-podręczniki do matematyki, przygotowane przez partnera projektu „E-podręczniki do kształcenia ogólnego” − Politechnikę Łódzką, zawierające m. in. interaktywne ćwiczenia prowadzone za pomocą nowoczesnego narzędzia dydaktycznego GeoGebra. W podręcznikach do matematyki liczba zadań jest większa niż we wszystkich dotychczas wydrukowanych podręcznikach w Polsce. To dzięki zastosowaniu interaktywnych otwartych i zamkniętych zadań generatorowych o dynamicznie zmieniających się współczynnikach. Towarzyszą im wizualizacje graficzne oraz system weryfikacji poprawności odpowiedzi. W sumie w e-podręcznikach zamieszczonych będzie blisko 4000 lekcji i zajęć, w tym ok. 1000 lekcji z matematyki i ok. 790 lekcji z przedmiotów przyrodniczych.
Sieci współpracy i samokształcenia
- Matematyka w edukacji wczesnoszkolnejPropozycja planu działania sieci współpracy i samokształcenia dla nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej oraz nauczycieli matematyki szkół podstawowych