Uczniowie z Ukrainy w polskiej szkole
- Planowanie procesu dydaktycznego oraz techniki pracy z uczniami z Ukrainy - 2024
- Zróżnicowane potrzeby edukacyjne uczniów z Ukrainy. Jak na nie odpowiadać - 2022
Materiały do pracy z uczniami z doświadczeniem migracji
Materiały opracowane przez Fundację im. Mikołaja Reja w ramach projektu: „W polskiej szkole”. Wspieranie uczniów cudzoziemskich oraz szkół prowadzących oddziały przygotowawcze (materiały i szkolenia).
Projekt opracowany został w ramach zadania konkursowego „Wspieranie inicjatyw edukacyjnych w szkolnym środowisku wielokulturowym”. Konkurs nr DE.WZP.263.1.3.2017. Projekt współfinansowany przez Ministerstwo Edukacji Narodowej w ramach umowy nr MEN/2017/DSWM/1296.
Prezentowane materiały nie są dostosowane do wytycznych WCAG 2.0
Przewodnik
„W polskiej szkole”. Przewodnik dla nauczyciela (pdf. 2 MB)Klasa pierwsza
- Klasa pierwsza – wiosna (zip. 14 MB)
- Klasa pierwsza – lato (zip. 22MB)
- Klasa pierwsza – jesień (36 MB)
- Klasa pierwsza – zima (zip. 25 MB)
Klasa druga
Klasa druga (zip. 35 MB)Klasa trzecia
Klasa trzecia (zip. 69 MB)Edukacja wobec wyzwań migracyjnych
- Czytam. Rozumiem. Wiem. Potrafię. Rozwijanie sprawności czytania ze zrozumieniem uczniów z doświadczeniem migracji - 2024
- Migracje międzykulturowa jako wyzwanie dla polskiego systemu edukacji
- Autobiografia Spotkań Międzykulturowych
- Dzieci obcokrajowców w polskich placówkach oświatowych-perspektywa szkoły. Raport z badań
- Uczniowie z różnych kultur w szkole
- Uczniowie z rodzin migracyjnych w szkole. Wydanie II
- Dziecko z rodziny migracyjnej w systemie oświaty. Materiał informacyjny dla dyrektorów szkół i rad pedagogicznych
- Rozpoznawanie sytuacji szkolnej i rodzinnej uczniów, których rodzice wyjechali w celach zarobkowych za granicę. Diagnoza szkolna
Współpraca z Gruzją – Projekt „One są wśród nas”
- Współpraca ORE z Gruzją w obszarze edukacji włączającej. Kontynuacja działań w ramach Polskiej Pomocy
- Poradnik dla nauczycieli i specjalistów edukacji włączającej oraz rodziców dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością opracowany w ramach pomocy dla Gruzji
Diagnoza
- Wybrane zagadnienia diagnozy psychologicznej dzieci i młodzieży w kontekście wielokulturowości oraz wielojęzyczności
- Psychometryczna diagnoza psychologiczna w kontekście wielokulturowości oraz wielojęzyczności dzieci i młodzieży
- Psychometryczna diagnoza psychologiczna w kontekście wielokulturowości oraz wielojęzyczności dzieci i młodzieży (prezentacja)
- Specyficzne wymagania diagnozy dzieci wielojęzycznych i odmiennych kulturowo
- Specyficzne wymagania diagnozy dzieci wielojęzycznych i odmiennych kulturowo (prezentacja)
Edukacja międzykulturowa
- Szkoła wielokulturowa – to nie takie proste - prezentacja
- Szkoła wielokulturowa – to nie takie proste
- Dzieci obcokrajowców w polskich placówkach oświatowych-perspektywa szkoły. Raport z badań
- Migracje międzykulturowa jako wyzwanie dla polskiego systemu edukacji
- Asystent międzykulturowy – nowe rozwiązanie starych problemów. Przykład z Coniewia
- Prezentacja: Wsparcie dzieci wielojęzycznych w edukacji – akty prawne
- Prezentacja: Działania dotyczące współpracy szkoły i samorządów wspomagające edukację uczniów wielojęzycznych w polskiej szkole
- Prezentacja: Rozpoznawanie potrzeb dziecka wielojęzycznego i wielokulturowego – diagnoza i wsparcie
- Prezentacja: Diagnoza specjalnych potrzeb uczniów wielojęzycznych i wielokulturowych - wykład
- Prezentacja: Rola organizacji pozarządowych w budowaniu systemu wsparcia dla dzieci wielojęzycznych i wielokulturowych
- Prezentacja: Międzykulturowość w przestrzeni gminy – przykłady rozwiązań praktycznych (gmina Góra Kalwaria)
- Prezentacja: Edukacja międzykulturowa w przestrzeni polskiej szkoły – przykłady rozwiązań praktycznych
- Wybrane zagadnienia diagnozy psychologicznej dzieci i młodzieży w kontekście wielokulturowości oraz wielojęzyczności
- Prezentacja: Działania podejmowane na rzecz przekraczania barier z doświadczeń „Programu na rzecz społeczności romskiej w Polsce”
- Prezentacja: Funkcjonowanie poznawcze i językowe dzieci romskich uczęszczających do szkól podstawowych specjalnych i masowych – konteksty społeczne
- Sprawozdanie z konferencji: „Funkcjonowanie poznawcze i językowe dzieci romskich uczęszczających do szkół podstawowych, specjalnych i masowych - konteksty społeczne”
Edukacja antydyskryminacyjna
- Dyskryminacja a przepisy prawne - prezentacja
- Dyskryminacja a przepisy prawne
- Nauczyciel - wychowawca wobec zagrożeń dyskryminacji. Wykorzystanie dramy i technik teatralnych w procesie kształtowania postaw tolerancji.
- Jak działa kultura? Kulturowe ramy zachowań społecznych w szkole
- Dziecko w roli migranta. Psychopedagogiczne skutki migracji
- Tolerancja wobec odmienności kulturowej. Zadania szkoły
- Dziecko czeczeńskie w polskiej szkole – implikacje edukacyjne. Zajęcia warsztatowe
- Rola języka w kształtowaniu postaw tolerancji u dzieci i młodzieży - Prezentacja
- Rola języka w kształtowaniu postaw tolerancji u dzieci i młodzieży - Załączniki
Scenariusze zajęć/narzędzia
- Drama
- W poszukiwaniu zrozumienia - techniki dramowe i teatralne wobec wyzwań edukacji międzykulturowej
- Rola języka w kształtowaniu postaw tolerancji u dzieci i młodzieży - Scenariusz
Dobre Praktyki
- Szkoła wielokulturowa – to nie takie proste
- Osiem kroków czyli kilka praktycznych rad
- Szkoła wobec wyzwań migracyjnych: uchodźcy w szkole
- Praca z uczniem cudzoziemskim. Przewodnik dobrych praktyk dla dyrektorów, nauczycieli, pedagogów i psychologów
- Asystent międzykulturowy – nowe rozwiązanie starych problemów. Przykład z Coniewia
- Innowacyjne rozwiązania w pracy z dziećmi cudzoziemskimi w systemie edukacji. Przykłady praktyczne
- Inny w polskiej szkole – poradnik dla nauczycieli pracujących z uczniami cudzoziemskimi
- Praca z uczniem cudzoziemskim. Pakiet szkoleniowy dla nauczycieli. Wersja w języku polskim
Uczeń romski
- Jak wspierać dzieci i młodzież romską w polskiej szkole - 2024
- Prezentacja: Funkcjonowanie poznawcze i językowe dzieci romskich uczęszczających do szkól podstawowych specjalnych i masowych – konteksty społeczne
- Prezentacja: Działania podejmowane na rzecz przekraczania barier z doświadczeń „Programu na rzecz społeczności romskiej w Polsce”
- Sprawozdanie z konferencji: „Funkcjonowanie poznawcze i językowe dzieci romskich uczęszczających do szkół podstawowych, specjalnych i masowych - konteksty społeczne”
Literatura związana z obszarem wielokulturowości i wielojęzyczności
- Uczniowie z różnych kultur w szkole
- Międzykulturowość w szkole. Poradnik dla nauczycieli i specjalistów.
- Wybrane zagadnienia diagnozy psychologicznej dzieci i młodzieży w kontekście wielokulturowości oraz wielojęzyczności
- Bernacka-Langier A. i in., (2010), Ku wielokulturowej szkole w Polsce. Pakiet edukacyjny z programem nauczania języka polskiego jako drugiego dla I, II i III etapu kształcenia (w szkołach m.st. Warszawy), Warszawa: Biuro Edukacji Urzędu m.st. Warszawy, Warszawskie Centrum Innowacji Edukacyjno-Społecznych i Szkoleń
- Bernacka-Langier A., Dąbrowa E., Pawlic-Rafałowska E., Wasilewska-Łaszczuk J., Zasuńska M., (2011b), Praca z uczniem cudzoziemskim. Przewodnik dobrych praktyk dla dyrektorów, nauczycieli, pedagogów i psychologów, Warszawa: Biuro Edukacji Urzędu m.st. Warszawy, Warszawskie Centrum Innowacji Edukacyjno-Społecznych i Szkoleń
- Dzieci obcokrajowców w polskich placówkach oświatowych-perspektywa szkoły. Raport z badań
- Szkoła wobec wyzwań migracyjnych: uchodźcy w szkole
- Wielokulturowość a edukacja uczniów ze specjalnymi potrzebami (2009). Raport wydany przez Europejską Agencję Rozwoju Edukacji Uczniów ze Specjalnymi Potrzebami.