Edukacja włączająca w teorii i praktyce
- Raport merytoryczny. Edukacja włączająca – bilans otwarcia 2020
- Raport statystyczny. Edukacja włączająca w Polsce
- Współpraca między szkołami ogólnodostępnymi i szkołami/placówkami specjalnymi w kontekście edukacji włączającej. Podsumowanie seminarium
- Edukacja włączająca w szkole – szanse i wyzwania
- Edukacja włączająca w aspekcie organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej i kształcenia specjalnego. Z doświadczeń poradni psychologiczno-pedagogicznej
- Edukacja włączająca w aspekcie organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej i kształcenia specjalnego. Z doświadczeń szkoły
- Współpraca z rodzicami, czyli jak rozmawiać o edukacji włączającej
- Edukacja włączająca zadaniem na dziś polskiej szkoły
- Edukacja włączająca – przyszłość polskiej edukacji
- Jak promować jakość w edukacji włączającej
- Edukacja włączająca w szkołach i placówkach systemu oświaty
- Uczeń ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w edukacji włączającej
- Działania poradni psychologiczno-pedagogicznych w zakresie edukacji włączającej. M. Czarnocka
Edukacja włączająca w świetle prawa
- Prawo oświatowe a edukacja włączająca
- Uczeń ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w systemie edukacji w świetle nowych przepisów prawa oświatowego (pdf. 2MB)
- Edukacja włączająca a zmiany w prawie oświatowym
Europejska Agencja na rzecz Rozwoju Edukacji Włączającej i Specjalnych Potrzeb Edukacyjnych
Metodyczne aspekty pracy z uczniem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
a. Edukacja przedszkolna
- Efektywna obserwacja nauczycielska w przedszkolu w świetle diagnozy funkcjonalnej
- Wskazania do pracy z dzieckiem ze spe w przedszkolu
- Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka w teorii i praktyce
- Edukacja włączająca w wychowaniu przedszkolnym
- Jak budować lepsze relacji z rodzicami dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w przedszkolu
b. Edukacja wczesnoszkolna
- Strategia działań wobec ucznia z grupy ryzyka dysleksji
- Indywidualizacja nauczania a edukacja wczesnoszkolna
- Poradnik „Uczeń z zespołem Aspergera w szkole ogólnodostępnej”
c. II etap edukacyjny
- Specjalne potrzeby edukacyjne a matematyka
- Rady nie od parady
- Wykorzystanie TIK w nauczaniu i uczeniu się uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
- Mój uczeń i matematyka
- Praca z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w szkołach ogólnodostępnych. Koncepcja szkolenia i materiały dla nauczycieli języka polskiego.
- Tworzenie warunków edukacyjnych dla ucznia z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim
- Edukacja uczniów z niepełnosprawnością intelektualną i sprzężoną
- Młodzieżowa debata „Od niepełnosprawności do godności”. Propozycja pracy wychowawczej z młodzieżą
Poradniki
- Poradnik dla nauczycieli i specjalistów edukacji włączającej oraz rodziców dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością opracowany w ramach pomocy dla Gruzji
- Strategie interakcyjne i kooperacyjne w procesie integracji społecznej uczniów z dysfunkcją wzroku w szkołach ogólnodostępnych i integracyjnych
- Adaptacja ilustracji, zdjęć i innych elementów graficznych do potrzeb uczniów słabowidzących
- Dziecko autystyczne i z zespołem Aspergera w przedszkolu i szkole. Włączanie do grupy rówieśniczej i tworzenie warunków sprzyjających uczeniu się
- Wsparcie dla dziecka ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w adaptacji przedszkolnej
- Projekt PROM - system pomyślnej adaptacji szkole - budowanie współpracy pomiędzy przedszkolem a szkołą
- Szkoła jako wspólnota osób. Poradnik dla nauczycieli i wychowawców
- Broszura: Samorządy i administracja rządowa na rzecz osób niepełnosprawnych
- O pomaganiu i współpracy. Nauczyciele i inni specjaliści wobec rodziców dzieci ze specjalnymi potrzebami
- Przemoc rówieśnicza wobec dzieci ze SPE. Materiały pokonferencyjne. Część 1
Narzędzia
Budowanie koalicji na rzecz edukacji włączającej
a. Współpraca szkoły z innymi podmiotami
- Warunki efektywności edukacji inkluzyjnej uczniów niewidomych i słabowidzących w kontekście modelu współpracy instytucji i placówek oświatowych
- Budowanie koalicji na rzecz ucznia niepełnosprawnego w Zespole Szkół Ogólnodostępnych w Stargardzie Szczecińskim
- Model wspomagania uczniów z dysfunkcją wzroku, uczęszczających do płockich szkół ogólnodostępnych
- O pomaganiu i współpracy. Nauczyciele i inni specjaliści wobec rodziców dzieci ze specjalnymi potrzebami
- Opis działalności Specjalistycznego Punktu Konsultacyjnego przy Młodzieżowym Ośrodku Socjoterapii Nr7 w Warszawie
- Specjalistyczny Punkt Konsultacyjny przy Zespole Szkół Specjalnych Nr 98 w Warszawie
- Specjalistyczne Punkty Konsultacyjne
- „Funkcjonowanie Dzielnicowego Centrum ds. Integracji (DCI)”
b. Materiały dotyczące modelu współpracy instytucji i placówek oświatowych realizujących kształcenie dzieci i młodzieży ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
- Efektywność pomocy udzielanej uczniom o specjalnych potrzebach edukacyjnych osiągana poprzez rozwiązania systemowe
- Harmonogram konferencji „ Tworzenie w szkołach ogólnodostępnych warunków do edukacji dzieci i młodzieży ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi”
- Harmonogram pilotażu 1
- Harmonogram pilotażu 2
- Model współpracy instytucji i placówek oświatowych realizujących kształcenie dzieci i młodzieży ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi - opis
- Model współpracy szkoły ogólnodostępnej z instytucjami – tworzenie warunków do rozwoju dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi - schemat
- Model współpracy instytucji i placówek oświatowych realizujących kształcenie dzieci i młodzieży ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi - prezentacja
- Możliwości zmiany w obszarze współpracy instytucji i placówek oświatowych realizujących kształcenie dzieci i młodzieży ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
- Społeczne konsekwencje (nie)równego dostępu do oświaty uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
- Wyniki badań zrealizowanych przez zespół z Zakładu Wspomagania Rozwoju i Edukacji Dziecka Uniwersytetu Jana Kochanowskiego w Kielcach
c. Materiały z konferencji „Upowszechnianie Modelu Lokalnej Współpracy na rzecz dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi – podsumowanie pilotażu”
- Model lokalnej współpracy na rzecz dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi – założenia
- Model współpracy instytucji i placówek oświatowych realizujących kształcenie dzieci i młodzieży ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi pilotaż w Powiecie Świdnickim
- Model współpracy instytucji i placówek oświatowych realizujących kształcenie dzieci i młodzieży ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi – Gmina Wołomin
- Model współpracy instytucji i placówek oświatowych realizujących kształcenie dzieci i młodzieży ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi – materiały dla uczestników konferencji
- Model współpracy instytucji i placówek oświatowych realizujących kształcenie dzieci i młodzieży ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi – pilotaż
- Model lokalnej współpracy na rzecz dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi – Recenzja projektu
- Model współpracy instytucji i placówek oświatowych realizujących kształcenie dzieci i młodzieży ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi – Raport z przebiegu pilotażu
- Model współpracy instytucji i placówek oświatowych realizujących kształcenie dzieci i młodzieży ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi – Szkoła Podstawowa w Kłecku
- Upowszechnianie Modelu Lokalnej Współpracy na rzecz dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi – podsumowanie pilotażu w Powiecie Giżyckim
- Pilotaż modelu współpracy instytucji i placówek oświatowych realizujących kształcenie dzieci i młodzieży ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi prowadzony przez Zespół Szkół Integracyjnych nr 71 w Warszawie