Wakacyjny projekt Kopernika wyrównuje szanse wśród dzieci

Źródło: CNK
Źródło: CNK

Ponad 700 osób (659 dzieci i 90 opiekunów) wzięło udział w „Kosmicznej Przygodzie” organizowanej przez Centrum Nauki Kopernik dla dzieci z województwa mazowieckiego zagrożonych wykluczeniem społecznym. Uczestnicy zgłębiali tajemnice kosmosu i wcielali się w rolę twórców statków kosmicznych.

Dostępność i równe szanse

Do udziału w projekcie zostały zaproszone między innymi: placówki opiekuńczo-wychowawcze, instytucje organizujące dzieciom „Lato w mieście” czy świetlice środowiskowe z Mazowsza. Dzięki dofinansowaniu dojazdu do Warszawy z wycieczki skorzystało siedem grup dzieci z mniejszych miejscowości, co znacząco zwiększyło dostępność „Kosmicznej Przygody”.

Dla wielu osób była to pierwsza wizyta w Centrum Nauki Kopernik. „Nasze dzieci pochodzą z różnych domów. Najbardziej były zachwycone wizytą w Planetarium. Poczuły się wyróżnione udziałem w wycieczce i tym, że zostały ugoszczone poczęstunkiem” – relacjonuje Magdalena Kozłowska  z „Białego Domku”.

Kosmos na wyciągnięcie ręki

Podczas wizyty w Centrum Nauki Kopernik dzieci obejrzały w Planetarium seans „Voyager: Niekończąca się podróż” oraz odwiedziły wystawę „Przyszłość jest dziś” poruszającą tematy związane z najważniejszymi wyzwaniami współczesności, w tym badaniami kosmicznymi. Uczestniczyły też w warsztatach, podczas których wcieliły się w rolę inżynierów budujących statek kosmiczny. Współpracując w grupach, testowały różne materiały: sprawdzały ich ciężar, przewodnictwo czy wytrzymałość, by ostatecznie podjąć decyzję, które z nich najlepiej spełnią swoją rolę w kosmosie. Program wycieczki służył zainspirowaniu młodych osób do zgłębiania tajemnic, które kryje zarówno coś tak wielkiego jak nasz Układ Słoneczny, jak i tak małego jak struktura różnorakich materiałów konstrukcyjnych.

„Zależało nam na dotarciu do dzieci, które mają mniejsze szanse na zetknięcie się z nauką, technologią czy metodami pomagającymi budować im poczucie sprawczości” – podkreśla Aleksander Jasiak, koordynator programu ESERO-Polska w Centrum Nauki Kopernik.

Działania z misją

W tym roku odbyła się już druga edycja „Kosmicznej Przygody”. Jej celem jest zaoferowanie dzieciom i młodzieży z grup zagrożonych wykluczeniem społecznym niezapomnianego doświadczenia oraz rozbudzenie zainteresowania nauką i eksploracją kosmosu. Projekt ten realizuje jeden z ważnych punktów strategii Centrum Nauki Kopernik – wyrównywanie szans edukacyjnych wśród polskich uczniów.

„Kosmiczna przygoda” realizowana jest we współpracy z Europejską Agencją Kosmiczną (ESA) w ramach międzynarodowego programu edukacyjnego ESERO, który powstał, by inspirować młodych ludzi do odkrywania wszechświata i rozwijania pasji naukowych z w obszarze STEAM. Kopernik jest partnerem tego programu już od 10 lat!

Ostatnia aktualizacja: 13 sierpnia 2024

Ośrodek Rozwoju Edukacji realizuje projekty dofinansowane z funduszy europejskich w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój oraz Programu Operacyjnego Polska Cyfrowa