Szkolenie „Rozwijanie kreatywności dzieci/uczniów – edukacja wczesnoszkolna”, odbyło się online 11 czerwca 2024 r. Organizatorem wydarzenia był Wydział Specjalnych Potrzeb Edukacyjnych Ośrodka Rozwoju Edukacji.
Główne cele szkolenia to:
- poszerzenie wiedzy na temat kreatywności i sposobów rozwijania tej kluczowej kompetencji u uczniów w edukacji wczesnoszkolnej;
- wzbogacenie warsztatu pracy nauczyciela w edukacji wczesnoszkolnej, z uwzględnieniem uczniów zdolnych;
- zaprezentowanie rozwiązań i metod pracy nauczyciela, odpowiadających na zmieniające się potrzeby percepcyjne dzieci/uczniów, w tym sprzyjających pobudzaniu motywacji wewnętrznej.
Szkolenie poprowadziła dr Monika Just, która jest pedagogiem, trenerem twórczego myślenia, licencjonowanym superwizorem Polskiego Stowarzyszenia Kreatywności, certyfikowanym moderatorem Design Thinking, trenerem myślenia wizualnego, coach ACTP ICF i edukatorem.
W pierwszej części szkolenia prowadząca zabrała uczestników do krainy kreatywności, przybliżając pojęcia i wskazując korzyści, wynikające z bycia twórczym. Omówiła kreatywność jako jedną z kluczowych kompetencji przyszłości obok kooperacji, krytycznego myślenia i komunikacji, a uczestnicy szkolenia mieli okazję zaprezentować swoje skojarzenia z tym pojęciem. A czym jest myślenie twórcze? – odpowiedzi na to pytanie poszukiwano w kolejnym ćwiczeniu.
Prelegentka podjęła się niełatwego zadania obalenia kilku mitów na temat kreatywności, m.in. udowadniając, że „wiedza ma być źródłem i pożywką twórczego myślenia”. Wskazała na znaczenie kompetencji autokreacyjnych, np. w budowaniu poczucia własnej wartości i radzeniu sobie z wyzwaniami. Poddała także analizie stymulatory i inhibitory twórczości, wskazując tym samym, jakie czynniki stymulują klimat dla twórczości.
W kolejnej części spotkania omówione zostały mechanizmy kreatywności, a sami uczestnicy mogli wziąć udział w aktywnościach sprzyjających rozkwitowi kreatywności, by móc doświadczyć zaciekawienia, twórczych poszukiwań i odkrywania (Karwowski i in., 2022; Wiśniewska, 2021; Dziedziewicz i in., 2014; Uszyńska, 2003; Jankowska 2017; Kocowski, Tokarz, 1991; Nęcka i in., 2005; Karwowski, Beghetto, 2017; Brocławik, 1991). Prelegentka uwrażliwiała na różnorodne potrzeby dzieci i wskazywała na wartość rozwijania kompetencji społecznych. Nauczyciel edukacji wczesnoszkolnej ma wyjątkowo istotne i odpowiedzialne zadanie w procesie rozwoju dzieci i wydobywania ich potencjału. Ważne jednak, by zadbał także o siebie, stąd przesłanie: „Jak siebie rozkochasz, Nauczycielu, rozkochasz także dzieci”.
W szkoleniu wzięli udział przedstawiciele szkół podstawowych, poradni psychologiczno-pedagogicznych, placówek doskonalenia nauczycieli, kuratoriów oświaty i inni zainteresowani problematyką. Spotkanie zostało bardzo wysoko ocenione przez odbiorców.
Organizatorzy dziękują prelegentce i uczestnikom za twórczą obecność, radosne zaangażowanie i czas spędzony razem, pomimo zapośredniczenia.
A Tobie, Czytelniku, z czym kojarzy się szkoła?