Webinarium „Wsparcie dzieci/uczniów w powrocie do edukacji stacjonarnej. Identyfikowanie potrzeb uczniów i wprowadzanie metod wspierających uczniów” odbyło się 17 września 2021 r.
Wzięli w nim udział przedstawiciele placówek doskonalenia nauczycieli, poradni psychologiczno-pedagogicznych, a także dyrektorzy i specjaliści ze szkół i placówek. Celem szkolenia było:
- zwiększenie wiedzy uczestników w zakresie identyfikowania potrzeb uczniów po powrocie do środowiska szkolnego;
- zwiększenie wiedzy uczestników dotyczącej udzielania wsparcia uczniom w okresie readaptacji społecznej po powrocie do nauki stacjonarnej, w tym uczniom wysoko wrażliwym;
- poszerzenie wiedzy w zakresie diagnozy potrzeb uczniów wysoko wrażliwych oraz w zakresie znaczenia wsparcia ucznia w środowisku szkolnym;
- zapoznanie uczestników z metodami wspierającymi uczniów po powrocie do szkół;
- zaprezentowanie wskazań dla szkół dotyczących budowania środowiska wspierającego dla uczniów i nauczycieli.
Spotkanie otworzył Dyrektor Ośrodka Rozwoju Edukacji Tomasz Madej, który wskazał, jak ważne jest poszerzania wiedzy i budowanie strategii pomocy uczniom w nowej rzeczywistości.
Wicedyrektor ORE dr Wiesław Poleszak w swoim wystąpieniu omówił przykładowe sposoby identyfikowania potrzeb uczniów po powrocie do środowiska szkolnego oraz zalecane reakcje w celu ich zaspokojenia.
O diagnozie potrzeb uczniów wysoko wrażliwych oraz znaczeniu wsparcia w środowisku szkolnym opowiedziała dr Monika Baryła-Matejczuk z Wydziału Psychologii i Pedagogiki Wyższej Szkoły Ekonomii i Innowacji w Lublinie. Funkcjonowanie uczniów wysoko wrażliwych w szczególny sposób wskazuje na środowisko jako czynnik warunkujący prawidłowy rozwój i wykorzystanie potencjału.
Profesor Jacek Pyżalski z Uniwersytetu Adama Mickiewicza w Poznaniu zaprosił uczestników do wspólnego poszukiwania odpowiedzi na 10 pytań dotyczących sytuacji społeczności szkolnej po powrocie do nauki stacjonarnej.
Zwieńczeniem spotkania była dyskusja na temat: „Budowanie środowiska wspierającego dla uczniów i dla nauczycieli − wskazania dla szkół”, w której wzięli udział: dr Wiesław Poleszak, dr hab. Jacek Pyżalski, Prof. UAM, dr Monika Baryła-Matejczuk. Wszyscy prelegenci mówili o znaczeniu relacji i uważności na potrzeby innych ludzi. W nowej normalności niezwykle ważny jest także dobrostan zarówno uczniów, jak i nauczycieli oraz rodziców.
Uczestnicy spotkania wysoko ocenili wartość merytoryczną i organizację wydarzenia.