Czy w polskiej szkole jest miejsce na konstruktywny spór? Jak systemowo włączyć mediację do polityki oświatowej? Na te pytania szukaliśmy odpowiedzi podczas konferencji w Ośrodku Rozwoju Edukacji w Warszawie 25 listopada br. Wydarzenie zostało zorganizowane przez Wydział Kształcenia Zawodowego i Doradztwa Zawodowego ORE.
Konferencja zgromadziła wyjątkowe grono ekspertów i praktyków: od przedstawicieli Ministerstwa Edukacji Narodowej, kuratoriów i dyrektorów szkół, po nauczycieli i specjalistów z poradni psychologiczno-pedagogicznych.
Kluczowe wnioski i refleksje
- Mediacja łączy instytucje. Obecność przedstawicieli różnych środowisk pokazała, że wychowanie w duchu dialogu wymaga gry zespołowej.
- Zmiana kultury konfliktu. Zamiast szukać winnych, szukamy rozwiązań. Prelegenci podkreślali, że wprowadzenie mediacji do szkół (zarówno kształcących w zawodzie, jak i ogólnych) realnie zmienia atmosferę w placówce – redukuje stres zarówno uczniów, jak i nauczycieli.
- Edukacja dla przyszłości. Umiejętność mediacji to jedna z najważniejszych kompetencji miękkich na rynku pracy. Ucząc młodzież rozwiązywania sporów dzisiaj, kształcimy lepszych liderów i pracowników jutra.
Przebieg wydarzenia
Konferencja w ORE była wyraźnym sygnałem, że mediacja stanowi ważny element edukacji, co podkreśliła w swoim wystąpieniu podsekretarz stanu w MEN Paulina Piechna-Więckiewicz.
Po otwarciu konferencji przez wicedyrektor ORE Małgorzatę Szeję prelekcję wygłosił dr Kamil Paździor (opiekun mediatorów szkolnych), który zaznaczył, że mediacje rozwijają postawy obywatelskie. Sędzia Patrycja Borkowska z Sądu Rejonowego w Brzezinach przedstawiła skuteczność mediacji z perspektywy sędziego w sprawach rodzinnych i nieletnich. Maria Pawłowicz, starszy wizytator z Kuratorium Oświaty w Lublinie, Delegatura w Chełmie, przybliżyła uczestnikom możliwość wykorzystania technik mediacyjnych w rozwiązywaniu sporów na wielu szkolnych płaszczyznach. Warszawski Rzecznik Praw Uczniowskich Damian Jaworek omówił m.in. projekt ustawy dotyczącej praw i obowiązków ucznia oraz powołania Rzecznika Praw Uczniowskich.
Drugą część konferencji otworzyła prezes Śląskiego Stowarzyszenia Mediatorów Rodzinnych Aneta Tombarkiewicz-Olszewska, która podkreśliła, jak ważny jest klimat w pokoju nauczycielskim oraz w klasie. Ostatnia prelekcja, poprowadzona przez dr Annę Dudę-Machejek i Agatę Kupczak-Chyl (Stowarzyszenie Mediatorzy Polscy), dotyczyła praktycznych wskazówek, jak zacząć wprowadzanie mediacji w szkole.
Konferencja utwierdziła nas w przekonaniu, że konflikt w szkole może być początkiem porozumienia, o ile mamy odpowiednie narzędzia, aby nim zarządzać.





