Nowe perspektywy dla edukacji cyfrowej i doradztwa metodycznego nauczycieli

Schemat powstawania kursu „AI w doradztwie metodycznym”, cztery piktogramy z podpisami. Rysunek lupy z podpisem „Diagnoza potrzeb: Raport ORE – zidentyfikowane luki kompetencyjne”. Rysunek otwartej książki z podpisem „Identyfikacja zasobów: Identyfikacja i analiza potencjału rozwiązań wspierających wdrażanie AI w edukacji”. Logo Microsoft z podpisem „Partnerstwo z Microsoft: Transfer technologii i kompetencji w obszarze AI”. Rysunek ekranu z podpisem „Zintegrowany kurs wspierający doradców metodycznych w obszarze AI”.
Schemat powstawania kursu „AI w doradztwie metodycznym”, cztery piktogramy z podpisami. Rysunek lupy z podpisem „Diagnoza potrzeb: Raport ORE – zidentyfikowane luki kompetencyjne”. Rysunek otwartej książki z podpisem „Identyfikacja zasobów: Identyfikacja i analiza potencjału rozwiązań wspierających wdrażanie AI w edukacji”. Logo Microsoft z podpisem „Partnerstwo z Microsoft: Transfer technologii i kompetencji w obszarze AI”. Rysunek ekranu z podpisem „Zintegrowany kurs wspierający doradców metodycznych w obszarze AI”.

W dobie dynamicznych przemian technologicznych edukacja wymaga nie tylko nowoczesnych narzędzi, ale przede wszystkim kompetentnego wsparcia nauczycieli w procesie ich rozwoju zawodowego. Właśnie w tym duchu 30 czerwca 2025 roku w warszawskim biurze Microsoft odbyło się letnie spotkanie społeczności Microsoft Innovative Educator Expert (MIEE) – platformy skupiającej liderów transformacji cyfrowej w edukacji.

Wydarzenie zgromadziło nauczycieli, edukatorów, ekspertów i partnerów technologicznych, którzy wspólnie dyskutowali o przyszłości edukacji opartej na sztucznej inteligencji, bezpieczeństwie cyfrowym oraz możliwościach, jakie niosą najnowsze rozwiązania z ekosystemu Microsoft – w tym narzędzia Copilot, Copilot+PC, Teams czy Power BI.

Szczególną uwagę uczestników przyciągnęła prezentacja innowacyjnego kursu kompetencyjnego, opracowanego w ramach projektu „Opracowanie rozwiązań zapewniających dostęp do wysokiej jakości zindywidualizowanego i spersonalizowanego doradztwa metodycznego”.

Wystąpienie odwoływało się do aktualnego raportu Ośrodka Rozwoju Edukacji w Warszawie, który wskazuje na pilne wyzwania systemowe w obszarze doradztwa metodycznego w Polsce, w tym:

  • konieczność integracji sztucznej inteligencji z procesem doskonalenia zawodowego nauczycieli,
  • potrzebę nieustannego rozwoju kompetencji cyfrowych doradców metodycznych,
  • wzrastające oczekiwania w zakresie indywidualizacji i personalizacji wsparcia nauczycieli.

W odpowiedzi na te wyzwania zespół projektowy – we współpracy z firmą Microsoft – opracował kurs „Biegłość AI w doradztwie metodycznym”. Jego fundamentem jest połączenie potencjału nowoczesnych technologii z wymaganiami stawianymi doradcom przez standardy ORE. To przemyślana interwencja edukacyjna, która nie tylko odpowiada na realne potrzeby nauczycieli, lecz także wzmacnia systemowe wsparcie dla ich rozwoju zawodowego.

Kurs koncentruje się na trzech kluczowych obszarach kompetencyjnych:

  • rozwój kompetencji cyfrowych i technologicznych,
  • doskonalenie umiejętności analizy i diagnozy potrzeb nauczycieli,
  • wdrażanie spersonalizowanego podejścia do wspierania pracy dydaktycznej.

Szczególną wartość stanowią elementy praktyczne: zastosowanie AI do analizy danych, tworzenie indywidualnych scenariuszy wsparcia czy wykorzystanie konkretnych narzędzi Microsoft (m.in. Copilot, Teams, Forms, Power BI) w działaniach doradczo-szkoleniowych.

Spotkanie MIEE 2025 po raz kolejny potwierdziło, że innowacje w edukacji nie dzieją się w oderwaniu od rzeczywistości szkolnej, lecz właśnie tam – gdzie nauczyciele, eksperci i partnerzy technologiczni współtworzą nową jakość kształcenia. Wystąpienie Magdaleny Brewczyńskiej dotyczące kursu dla doradców metodycznych było tego doskonałym przykładem. Pokazało, jak można przekuć diagnozę systemową w realne, praktyczne i inspirujące rozwiązania.

#FunduszeUE

Ostatnia aktualizacja: 3 lipca 2025

Ośrodek Rozwoju Edukacji realizuje projekty dofinansowane z funduszy europejskich w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój oraz Programu Operacyjnego Polska Cyfrowa