
W ostatnich dniach maja 2025 r. Centrum Szkoleniowe ORE w Sulejówku stało się miejscem ważnego dialogu o przyszłości doskonalenia nauczycieli w Polsce. Podczas dwudniowego Forum Dyrektorów Publicznych Placówek Doskonalenia Nauczycieli, zorganizowanego przez Wydział Rozwoju Systemu Doskonalenia ORE, spotkali się dyrektorzy placówek doskonalenia nauczycieli (PDN) z całego kraju. Wspólnie zastanawiali się nad kierunkami rozwoju systemu wsparcia nauczycieli, rolą doradztwa metodycznego i odpowiedzialnością placówek doskonalenia w procesie zmian edukacyjnych.
Jednym z punktów Forum była szczegółowa prezentacja projektu realizowanego przez ORE w ramach Programu FERS (2023–2027) „Opracowanie rozwiązań zapewniających dostęp do wysokiej jakości zindywidualizowanego i spersonalizowanego doradztwa metodycznego”.
Dlaczego ten projekt właśnie teraz?
Projekt nie powstał w oderwaniu od rzeczywistości – jest odpowiedzią na jasno zdiagnozowaną potrzebę środowiska oświatowego. Z badań prowadzonych przez ORE wynika, że:
- brakuje systemowych rozwiązań, które wspierałyby doradców w pracy indywidualnej z nauczycielami;
- nauczyciele oczekują realnego wsparcia, dostosowanego do ich potrzeb i kontekstu pracy. Szkolenia ogólne przestają wystarczać – rośnie zapotrzebowanie na formy spersonalizowane, angażujące, oparte na relacji i ciągłości.
To właśnie dlatego ORE zaprojektowało działania, które wzmacniają w polskim systemie edukacji nowoczesne podejście do doradztwa – oparte na mentoringu, tutoringu i coachingu. Te formy, sprawdzone w wielu systemach edukacyjnych na świecie, bazują na zindywidualizowanym podejściu do rozwoju zawodowego nauczyciela, uwzględniającym jego doświadczenie, potrzeby, kontekst pracy i cele rozwojowe.
Trzy etapy zmiany: od diagnozy do systemu
Projekt zakłada konsekwentne budowanie zmiany systemowej w trzech etapach.
- Etap badań – to moment rozpoznania. Przeanalizowano obecny stan doradztwa metodycznego w Polsce. Wskazano m.in. na rozproszenie praktyk oraz brak wspólnych standardów pracy doradczej (raport ze stanu doradztwa metodycznego w Polsce).
- Etap projektowania – to faza opracowywania konkretnych rozwiązań: standardów pracy doradcy metodycznego, zestawów narzędzi mentoringowych i tutoringowych, a także materiałów edukacyjnych i scenariuszy działań wspierających.
- Etap współdziałania – to proces wdrażania i upowszechniania rozwiązań. Celem jest nie tylko wyposażenie doradców w narzędzia, lecz także budowanie nowej kultury pracy – opartej na współpracy, partnerstwie i ciągłym doskonaleniu.
Co projekt oznacza dla PDN?
Projekt FERS nie jest eksperymentem – to systemowa inwestycja w rozwój jakościowy placówek doskonalenia nauczycieli. Udział w nim to szansa na:
- profesjonalizację roli doradcy metodycznego – poprzez wprowadzenie standardów pracy, dostęp do aktualnych zasobów i uczestnictwo w szkoleniach;
- bezpośredni wpływ na zmiany systemowe – placówki PDN będą uczestniczyć w konsultacjach, pilotażach i testowaniu nowych rozwiązań.
Harmonogram działań
- 2025 (II połowa roku) – szkolenia, sieci współpracy i konsultacje dla doradców metodycznych, przygotowanie do wdrożenia standardów
- 2025–2026 – pilotaże w placówkach, wdrażanie mentoringu i tutoringu w pracy doradców metodycznych, działania sieciujące
- 2027 – ewaluacja, podsumowanie i upowszechnienie rezultatów projektu w skali ogólnopolskiej
Wspólnie ku zmianie
Dziękujemy wszystkim uczestnikom za aktywność, inspirujące wystąpienia i gotowość do podejmowania nowych wyzwań. Przed nami wspólna droga ku profesjonalnemu, zintegrowanemu systemowi wspierania edukacji.