Forum Dyrektorów PDN – zmiany, plany, inspiracje

W ostatnich dniach maja 2025 r. Centrum Szkoleniowe ORE w Sulejówku stało się miejscem ważnego dialogu o przyszłości doskonalenia nauczycieli w Polsce. Podczas dwudniowego Forum Dyrektorów Publicznych Placówek Doskonalenia Nauczycieli, zorganizowanego przez Wydział Rozwoju Systemu Doskonalenia ORE, spotkali się dyrektorzy placówek doskonalenia nauczycieli (PDN) z całego kraju. Wspólnie zastanawiali się nad kierunkami rozwoju systemu wsparcia nauczycieli, rolą doradztwa metodycznego i odpowiedzialnością placówek doskonalenia w procesie zmian edukacyjnych.

Jednym z punktów Forum była szczegółowa prezentacja projektu realizowanego przez ORE w ramach Programu FERS (2023–2027) „Opracowanie rozwiązań zapewniających dostęp do wysokiej jakości zindywidualizowanego i spersonalizowanego doradztwa metodycznego”.

Dlaczego ten projekt właśnie teraz?

Projekt nie powstał w oderwaniu od rzeczywistości – jest odpowiedzią na jasno zdiagnozowaną potrzebę środowiska oświatowego. Z badań prowadzonych przez ORE wynika, że:

  • brakuje systemowych rozwiązań, które wspierałyby doradców w pracy indywidualnej z nauczycielami;
  • nauczyciele oczekują realnego wsparcia, dostosowanego do ich potrzeb i kontekstu pracy. Szkolenia ogólne przestają wystarczać – rośnie zapotrzebowanie na formy spersonalizowane, angażujące, oparte na relacji i ciągłości.

To właśnie dlatego ORE zaprojektowało działania, które wzmacniają w polskim systemie edukacji nowoczesne podejście do doradztwa – oparte na mentoringu, tutoringu i coachingu. Te formy, sprawdzone w wielu systemach edukacyjnych na świecie, bazują na zindywidualizowanym podejściu do rozwoju zawodowego nauczyciela, uwzględniającym jego doświadczenie, potrzeby, kontekst pracy i cele rozwojowe.

Trzy etapy zmiany: od diagnozy do systemu

Projekt zakłada konsekwentne budowanie zmiany systemowej w trzech etapach.

  1. Etap badań – to moment rozpoznania. Przeanalizowano obecny stan doradztwa metodycznego w Polsce. Wskazano m.in. na rozproszenie praktyk oraz brak wspólnych standardów pracy doradczej (raport ze stanu doradztwa metodycznego w Polsce).
  2. Etap projektowania – to faza opracowywania konkretnych rozwiązań: standardów pracy doradcy metodycznego, zestawów narzędzi mentoringowych i tutoringowych, a także materiałów edukacyjnych i scenariuszy działań wspierających.
  3. Etap współdziałania – to proces wdrażania i upowszechniania rozwiązań. Celem jest nie tylko wyposażenie doradców w narzędzia, lecz także budowanie nowej kultury pracy – opartej na współpracy, partnerstwie i ciągłym doskonaleniu.

Co projekt oznacza dla PDN?

Projekt FERS nie jest eksperymentem – to systemowa inwestycja w rozwój jakościowy placówek doskonalenia nauczycieli. Udział w nim to szansa na:

  • profesjonalizację roli doradcy metodycznego – poprzez wprowadzenie standardów pracy, dostęp do aktualnych zasobów i uczestnictwo w szkoleniach;
  • bezpośredni wpływ na zmiany systemowe – placówki PDN będą uczestniczyć w konsultacjach, pilotażach i testowaniu nowych rozwiązań.

Harmonogram działań

  • 2025 (II połowa roku) – szkolenia, sieci współpracy i konsultacje dla doradców metodycznych, przygotowanie do wdrożenia standardów
  • 2025–2026 – pilotaże w placówkach, wdrażanie mentoringu i tutoringu w pracy doradców metodycznych, działania sieciujące
  • 2027 – ewaluacja, podsumowanie i upowszechnienie rezultatów projektu w skali ogólnopolskiej

Wspólnie ku zmianie

Dziękujemy wszystkim uczestnikom za aktywność, inspirujące wystąpienia i gotowość do podejmowania nowych wyzwań. Przed nami wspólna droga ku profesjonalnemu, zintegrowanemu systemowi wspierania edukacji.

#FunduszeEuropejskie #FunduszeUE

Ostatnia aktualizacja: 3 czerwca 2025

Ośrodek Rozwoju Edukacji realizuje projekty dofinansowane z funduszy europejskich w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój oraz Programu Operacyjnego Polska Cyfrowa