Diagnoza aktualnego stanu doradztwa metodycznego w Polsce – raport z badań

W listopadzie i grudniu 2024 r. przeprowadzono badania jakościowe i ilościowe, którymi objęto osoby z instytucji bezpośrednio związanych z doradztwem metodycznym. Głównym celem była ocena aktualnego stanu doradztwa metodycznego w Polsce i określenie kierunków jego dalszego rozwoju w systemie oświaty.

W badaniach ilościowych, przeprowadzonych techniką CAWI (kwestionariusz internetowy), udział wzięło 668 doradców metodycznych (tj. 64% wszystkich obecnie pełniących funkcję doradców) oraz 22 709 nauczycieli (tj. ponad 3% badanej populacji) jako odbiorców wsparcia. Badanie jakościowe zrealizowano w formie wywiadów grupowych z: doradcami metodycznymi, dyrektorami placówek doskonalenia nauczycieli, dyrektorami szkół zatrudniającymi doradców metodycznych i pracownikami kuratoriów oświaty.

W raporcie znalazły się kwestie związane z organizacją sieci doradztwa metodycznego, działalnością doradców metodycznych, sposobem ich rekrutacji, zatrudnieniem czy systemem finansowania, ale także dotyczące roli i kierunku rozwoju kompetencji doradców metodycznych. Przeanalizowano sposoby wspierania nauczycieli oraz bariery w korzystaniu z usług doradczych.

Raport zawiera konkretne rekomendacje dla poszczególnych grup interesariuszy. Dodatkowo zaprezentowano praktyczne rozwiązania z zakresu z organizacji sieci doradztwa metodycznego oraz działalności doradców metodycznych, funkcjonujące w Polsce.

Zachęcamy do lektury raportu.

#FunduszeEuropejskie #FunduszeUE

Ostatnia aktualizacja: 6 maja 2025

Ośrodek Rozwoju Edukacji realizuje projekty dofinansowane z funduszy europejskich w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój oraz Programu Operacyjnego Polska Cyfrowa