Doradca przyszłości – od kredy do sztucznej inteligencji

Źródło: Photogenica
Źródło: Photogenica

Jest rok 1983, godzina szósta rano. Siadam przy stanowisku pracy, zakładam słuchawki, podłączam kabel i mówię: „Lublin20 zgłasza się do pracy. Witam Cię, Białystok”.

Tego dnia razem z koleżanką po drugiej stronie kabla dbałyśmy o to, aby można było nawiązać połączenie telefoniczne między Lublinem a Białymstokiem.

Dziś każdy z nas ma własny globalny telefon – często więcej niż jeden. Korzystamy z niego nie tylko do dzwonienia, ale także do przeglądania informacji, płacenia, robienia zakupów, korzystania z map i rozkładów jazdy.

Początkowo nowa technologia budziła obawy – wydawało się, że jest przeznaczona tylko dla specjalistów. Z czasem jednak staliśmy się jej częścią. A dziś jest ona nieodłącznym elementem naszego życia.

Technologia w edukacji

Podobnie technologia na stałe zagościła w edukacji. Jeszcze niedawno szczytem nowoczesności było używanie magnetofonów szpulowych na lekcjach języka obcego. Dziś prowadzimy zajęcia online, korzystamy z tablic interaktywnych, wirtualnej rzeczywistości, a także sztucznej inteligencji.

Zmienia się nie tylko sama technologia, ale i organizacja szkolnictwa. Wszyscy pamiętamy wprowadzenie języka obcego na maturze, reformę gimnazjalną czy kolejne zmiany w podstawach programowych. Nie dziwi więc, że w edukacji często czujemy się, jakbyśmy żyli na wulkanie.

Przyspieszony świat

Ziemia obraca się z prędkością 1670 kilometrów na godzinę – dwa razy szybciej, niż lecą samoloty, które zabierają nas na wakacje. Jak moglibyśmy więc oczekiwać, że świat będzie stał w miejscu?

Musimy przywyknąć do zmian – szczególnie nauczyciele, którzy są na pierwszej linii frontu i muszą być pionierami. Naszym zadaniem jest przygotowanie młodzieży do życia w świecie, który jeszcze nie istnieje.

Sztuczna inteligencja – zagrożenie czy pomoc?

Dotychczas radziliśmy sobie całkiem dobrze, ale teraz coraz częściej pojawiają się głosy, że sztuczna inteligencja może zastąpić nauczycieli. Postanowiłam przyjrzeć się temu bliżej i rozpoczęłam rozmowę z jednym z modeli językowych.

Zapytałam go o coś, na czym się znam – wzory skróconego mnożenia. Już po sekundzie otrzymałam najważniejsze wyrażenia wraz z krótkim opisem ich zastosowania. Pojawiły się także sugestie pytań do pogłębienia tematu. Wybrałam przykłady praktycznych zastosowań, potem poszerzyłam temat o ekonomię i finanse. W mniej niż pięć sekund miałam precyzyjny, poprawny i ciekawy materiał.

Pomyślałam, że czat świetnie sprawdza się jako wykładowca. Ale czy może pełnić także funkcję weryfikatora?

Poprosiłam o trzy zadania sprawdzające moją wiedzę – dwa wyrażenia do przekształcenia i jedno zadanie tekstowe. W sekundę otrzymałam poprawne, angażujące ćwiczenia, a dodatkowo czat zaproponował pomoc w ich rozwiązaniu lub sprawdzenie mojego wyniku.

Cały eksperyment trwał najwyżej dziesięć sekund.

Czy mnie to przestraszyło? Czy pomyślałam, że AI zastąpi mnie jako nauczyciela? Ani trochę. Wręcz przeciwnie – ucieszyłam się.

Uświadomiłam sobie, że moje marzenie o byciu mentorką i przewodniczką, szczególnie dla zdolnych uczniów, może się wreszcie spełnić. Zamiast zajmować się weryfikowaniem zadań, mogę skupić się na wspieraniu młodzieży w jej rozwoju.

Przyszłość nauczycieli w erze AI

Wielu z nas pamięta czasy sprzed telefonów komórkowych i internetu. Wiemy, jak rewolucyjna była transformacja cyfrowa. Teraz podobną zmianą będzie sztuczna inteligencja.

Choć na początku budziła obawy, technologia AI szybko zrewolucjonizuje naszą pracę – przyspieszy i usprawni wiele procesów. Jestem przekonana, że ta zmiana przyniesie korzyści i pozwoli nam zaoszczędzić czas, który będziemy mogli poświęcić na to, co najważniejsze: na uczenie młodych ludzi radzenia sobie z emocjami, pracą zespołową, rozwijaniem inteligencji emocjonalnej, rozwiązywaniem problemów i odnajdywaniem się w codziennych obowiązkach.

Wielu z nas czeka na tę zmianę z radością. Aby lepiej się do niej przygotować i płynnie wejść w cyfrowy świat, powinniśmy uczyć się od siebie nawzajem.

W dniach 24–25 kwietnia 2025 r. odbędzie się konferencja „System doskonalenia nauczycieli – dokąd zmierzamy?”.

Elektroniczny formularz rejestracji

To doskonała okazja, aby zdobyć wiedzę, poznać nowych ludzi oraz poszerzyć horyzonty poprzez dyskusje i rozmowy panelowe. Będzie również okazja do poszerzenia wiedzy o sztucznej inteligencji, którą przybliży Barbara Dubiecka-Kruk, innowatorka i nauczycielka matematyki z ponad 20-letnim doświadczeniem.

Zarezerwuj czas w swoim kalendarzu – nie może Cię zabraknąć!

Więcej informacji o konferencji.

#FunduszeUE

Ostatnia aktualizacja: 8 kwietnia 2025

Ośrodek Rozwoju Edukacji realizuje projekty dofinansowane z funduszy europejskich w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój oraz Programu Operacyjnego Polska Cyfrowa