W dniach 16–17 w Warszawie odbyła się ogólnopolska debata pod hasłem „Uczenie się przez całe życie. Koordynacja działań – rozwiązania i wyzwania”. Zorganizowała ją Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji w ramach projektu „Rozwój współpracy i koordynacji w zakresie uczenia się przez całe życie” (FERS). Spotkanie miało na celu upowszechnianie efektywnych metod pracy oraz programowych rozwiązań wypracowanych na poziomie regionalnym.
ORE reprezentowały Marta Koch-Kozioł, która poprowadziła pierwszego dnia warsztaty „Umiejętności podstawowe, przekrojowe i zawodowe dzieci, młodzieży i osób dorosłych”, oraz Magdalena Mrozkowiak i Roksana Neczaj-Świderska z WKZDZ.
W debacie wzięli udział m.in. członkowie Międzyregionalnego Zespołu Koordynacji, przedstawiciele instytucji wdrażających rozwiązania regionalne, ministerstw, urzędów centralnych, urzędów marszałkowskich, wojewódzkich urzędów pracy, partnerów społecznych, Rady Interesariuszy Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji, Rad Sektorowych ds. Kompetencji, organizacji pozarządowych oraz instytucji edukacyjnych.
W pierwszym dniu debaty udział wzięła sekretarz stanu w MEN Katarzyna Lubnauer, która zwróciła uwagę, że zmieniający się rynek pracy to wyzwanie zarówno dla państwa, jak i całego społeczeństwa. Podkreśliła, jak ważne jest, aby polska szkoła przygotowywała młodych ludzi do wyzwań dynamicznie zmieniającego się świata.
W trakcie wydarzenia uczestnicy mieli okazję zapoznać się z działaniami realizowanymi w ramach projektów regionalnych finansowanych ze środków KPO LLL oraz z inicjatywami prowadzonymi na poziomie krajowym.
Ciekawym punktem debaty była prezentacja działań w poszczególnych województwach mających na celu budowanie systemu koordynacji i współpracy między regionami, co jest istotne dla konsolidacji inicjatyw regionalnych, upowszechniania rozwiązań oraz przedyskutowania założeń merytorycznych kluczowych dla systemu.
Ważnymi elementami spotkania były również omówienie koncepcji uczenia się przez całe życie w kontekście budowania systemu koordynacji oraz dyskusja na temat rozwijania umiejętności poza edukacją formalną. Drugi dzień debaty poświęcono głównie kwestiom dotyczącym Lokalnych Ośrodków Wiedzy i Edukacji (LOWE) oraz regionalnych działań w tym zakresie.