2 i 3 grudnia specjalistki z WKZDZ Magdalena Płotczyk, Małgorzata Koroś, Edyta Lepiarska i Roksana Neczaj-Świderska wzięły udział w IV Forum Edukacji Zawodowej Europass i Euroguidance pt. „Cyfryzacja jako wyzwanie dla edukacji branżowej, zawodowej i wyższej w świetle wymagań rynku pracy”. Było to kolejne z cyklicznych spotkań ekspertów, liderów i praktyków poświęcone refleksji nad kluczowymi trendami i wyzwaniami kształtującymi edukację zawodową oraz szkolnictwo wyższe.
W pierwszym dniu konferencji odbyły się cztery wystąpienia, debata i warsztaty. W trakcie dyskusji omawiano Politykę Cyfrowej Transformacji Edukacji oraz osiągnięcia Branżowych Centrów Umiejętności (BCU). Zaprezentowano także możliwości wykorzystania nowoczesnych technologii w kształceniu dualnym i ich rolę w budowaniu współczesnej gospodarki. Poruszano również kwestie związane z edukacją zawodową w zakładach pracy i laboratoriach oraz zasygnalizowano potrzebę wsparcia przedsiębiorców w tym zakresie. W dyskusji podkreślano znaczącą rolę kształcenia dualnego, ponadto zwrócono uwagę na potrzeby zmian w obowiązujących przepisach, aby poprawić jakość edukacji.
Drugi dzień otworzyła prezentacja przedstawicieli Krajowego Zespołu Ekspertów ds. Kształcenia zawodowego i Szkoleń z Węgier, którzy przedstawili dobre praktyki w działaniach związanych z cyfryzacją edukacji. Następnie odbył się okrągły stół partnerów kształcenia zawodowego, edukacji wyższej i rynku pracy na temat „Cyfryzacja w edukacji – biznes – rynek pracy”.
Konferencję zamknęła uroczysta gala rozdania nagród w konkursie dla doradców zawodowych „Twój Euroguidance – Pasja w praktyce”. Nagrody wręczono w trzech kategoriach:
- Innowacyjne podejście do poradnictwa zawodowego w zróżnicowanych kulturowo grupach;
- Inicjatywy wspierające zdrowie psychiczne i dobrostan (work life balance) w doradztwie zawodowym;
- Połączenie edukacji z rynkiem pracy – identyfikacja działań zmierzających do zniwelowania dysonansu między szkołą a pracą.
Uczestnicy IV Forum Edukacji Zawodowej mogli nie tylko wymienić się doświadczeniami z zakresu cyfryzacji w edukacji, lecz także zastanowić się nad wypracowaniem rozwiązań dotyczących połączenia świata edukacji z nowymi technologiami cyfrowymi i wprowadzenia ich do zróżnicowanych typów szkół.