Seminarium informacyjne na temat Metody Bilansu Kompetencji

30 października specjalistka Wydziału Kształcenia Zawodowego i Doradztwa Zawodowego ORE Edyta Lepiarska wzięła udział w stacjonarnym seminarium informacyjnym „Metoda Bilansu Kompetencji – jak i w czym może pomóc?”. Zorganizował je Instytut Badań Edukacyjnych w ramach projektu „Wspieranie dalszego rozwoju Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji w Polsce (ZSK 6)” [FERS.01.08-IP.05-0001/23], współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach Funduszy Europejskich dla Rozwoju Społecznego.

Seminarium zgromadziło osoby, które zajmują się wspieraniem innych w rozwoju edukacyjnym i zawodowym, zwłaszcza doradców zawodowych i edukacyjnych ze szkół i placówek oświatowych oraz powiatowych urzędów pracy. Uczestnicy zapoznali się z Metodą Bilansu Kompetencji (MBK). Służy ona głównie do rozpoznania wiedzy i umiejętności klienta oraz opisania ich w taki sposób, aby jak najlepiej przekazać je osobom trzecim (np. w celu uzyskania kwalifikacji wolnorynkowej, podczas rozmowy rekrutacyjnej). MBK to jedno z kluczowych narzędzi w Zintegrowanym Systemie Kwalifikacji. Krok po kroku prowadzi przez proces, dzięki któremu można przeanalizować swoje dotychczasowe doświadczenie zawodowe oraz zaplanować dalszą ścieżkę kariery. Ekspertki z IBE, prowadzące seminarium, pokazały także, jak z pomocą MBK gromadzić dowody na posiadaną wiedzę i zdobyte umiejętności oraz jak przygotować plan rozwoju na podstawie kompetencji rozpoznanych w trakcie bilansu.

Seminarium składało się z części wykładowej i szkoleniowej, podczas której uczestnicy mogli w parach krok po kroku przećwiczyć poszczególne etapy MBK z wykorzystaniem studiów przypadku. Omówiono także znaczenie portfolio w bilansie oraz pomocne narzędzie – aplikację „Moje porfolio”. Duże zainteresowanie wzbudziły różne możliwości zastosowania bilansu kompetencji, m.in. w walidacji.

Współczesny rynek pracy zmienia się błyskawicznie, więc zestaw kompetencji zdobytych w trakcie kariery nabiera większego znaczenia niż wyuczony zawód. Istotne jest nie tylko formalne wykształcenie, lecz także to, czy potrafimy kreatywnie łączyć różne umiejętności, których uczymy się przez całe życie. Coraz większą rolę odgrywają również kompetencje miękkie, związane z komunikacją interpersonalną czy umiejętnością pracy w zespole. Z tych przesłanek wynika, że należy umiejętnie rozpoznać własne kompetencje, aby w przyszłości stały się pomocne w znalezieniu/utrzymaniu wymarzonej pracy.

Ostatnia aktualizacja: 5 listopada 2024

Ośrodek Rozwoju Edukacji realizuje projekty dofinansowane z funduszy europejskich w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój oraz Programu Operacyjnego Polska Cyfrowa