Kompendium stanowi dorobek unijnej Grupy Roboczej ds. kształcenia zawodowego i zielonej transformacji, której członkiem z ramienia Polski jest przedstawiciel MEiN. Publikacja zawiera 57 przykładów inspirujących praktyk z 20 krajów UE, w tym z Polski, ukazujących aspekty ekologiczne na różnych poziomach systemu kształcenia i szkolenia zawodowego: od krajowych strategii i planów działań, po lokalne przykłady rozwiązań w zakresie dydaktyki i metodologii kształcenia. Polskie przykłady dotyczą ekologicznych aspektów w podstawach programowych kształcenia w zawodach szkolnictwa branżowego oraz ekologicznych komponentów w szkoleniach, które będą realizowane w powstających Branżowych Centrach Umiejętności.
Kompendium jest skierowane zarówno do osób bezpośrednio zaangażowanych w kształcenie i szkolenie zawodowe, jak i osób spoza tego obszaru, które chciałyby lepiej zrozumieć, w jaki sposób kształcenie i szkolenie zawodowe może się przyczynić do transformacji ekologicznej. Adresatami publikacji są zatem: przedstawiciele instytucji odpowiedzialnych za kształcenie i szkolenie zawodowe na szczeblu krajowym, regionalnym i gminnym, dyrektorzy szkół i placówek prowadzących kształcenie zawodowe, szkolna kadra nauczycielska i instruktorska, partnerzy społeczni i organizacje branżowe, trenerzy i szkoleniowcy wewnątrzzakładowi, indywidualne firmy oraz Publiczne Służby Zatrudnienia i inne podmioty zaangażowane w podnoszenie kwalifikacji i przekwalifikowywanie osób dorosłych.
Publikacja została udostępniona przez MEiN za pośrednictwem strony internetowej Infozawodowe, w zakładce Aktualności, dostępnej również za pośrednictwem Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej.