Pracownicy Wydziału Edukacji dla Rynku Pracy ORE rozpoczęli realizację zadania zleconego przez Ministerstwo Edukacji Narodowej, polegającego na opracowaniu podstaw programowych kształcenia (w zakresie wyodrębnionych kwalifikacji) w czterech nowych zawodach – podolog, technik dekarstwa, technik robotyk, technik stylista.
Pierwsze spotkanie zespołu ekspertów opracowujących podstawę programową kształcenia w zawodzie technik robotyk odbyło się 30 listopada 2020 r. w formie online.
Eksperci zostali powitani przez Tomasza Madeja – p.o. Dyrektora ORE, który przedstawił sposób organizacji prac nad podstawą programową. Następnie zapoznali się z metodologią opracowywania podstaw programowych, przedyskutowali kwestie merytoryczne, m.in. dotyczące zadań zawodowych oraz efektów kształcenia dla zawodu technik robotyk, zaplanowali wykonanie konkretnych opracowań w ustalonych terminach.
Nowy zawód technik robotyk jest zawodem w branży elektroniczno-mechatronicznej (ELM). Zostały w nim wyodrębnione dwie kwalifikacje. Kształcenie w tym zawodzie będzie prowadzone w 5-letnim technikum. W związku z automatyzacją i robotyzacją procesów pracy jest to zawód poszukiwany na rynku pracy. Wniosek o włączenie do klasyfikacji zawodów szkolnictwa branżowego zawodu technik robotyk został zgłoszony przez Ministra Rozwoju, Pracy i Technologii.
Należy podkreślić, że Centrum Kształcenia Praktycznego i Doskonalenia Nauczycieli w Mielcu, na podstawie decyzji Ministra Edukacji Narodowej z 8.05.2020 r., od roku szkolnego 2020/2021 realizuje kształcenie na kierunku technik robotyki w ramach eksperymentu pedagogicznego.